Luc Lammens (46) Een verkoper die in de kosten snijdt

Niets zo goed voor de samenhorigheid als een potje laptopwerpen voor een goed doel. De weddenschappen bij Centric voor Music for Life brachten in december bijna 3300 euro op. Ze pasten mooi in de opdracht van algemeen directeur Luc Lammens: de neuzen in dezelfde richting krijgen.

Centric Belgium is het resultaat van de overnames van KSI International (2001), Infosoft (2002), Gecotec (2004), Orqua (2006), de retaildivisie van Real Software (2007) en het failliet gegane Apem (2008). Een jaar geleden schreef Centric 8,5 miljoen af op die acquisities en fuseerde het met Orqua, het huidige Centric Belgium. Dat heeft nu 680 medewerkers, waarvan zo’n 250 freelance. Lammens werd aangetrokken via een headhunter. Voordien werkte hij bij Proximus, Punch Telematix en Transics.

U was een complete buitenstaander.

LUC LAMMENS. “Dat klopt. Van het vroegere management blijft weinig over. Ik heb nieuwe managers van buitenaf gehaald die dezelfde passie delen om het bedrijf de goede vibes te geven. Joost Van Driessche in Waregem, Said El Belhadji in Antwerpen en onlangs Laurent Cauvin in Zaventem. In elk van de bedrijven zat wel wat marketing, human resources en dergelijke. We hebben een vijftigtal mensen laten gaan. De tent staat nu scherp.”

Centric leed erg onder de crisis. Hoe was 2010?

LAMMENS. “Wij zijn teruggevallen van bijna 90 miljoen in 2007 naar vorig jaar 61 miljoen. Rendabel. Ik focus op de toplijn. Het is niet onze topman Gerard Sanderink die onze boterham betaalt, maar de klanten. Daar wil ik het hele bedrijf van overtuigen. In de kosten kun je snijden, maar op een bepaald moment stopt het. Iedereen hier heeft een verantwoordelijkheid om te maken dat de klant meer spendeert bij ons.”

Hoe krijg je de mensen mee?

LAMMENS.Lead by example. Door mee te gaan met de techniekers, door bij de scrum-meetings van de softwareontwikkelaars te zijn, door te zien hoe de mensen met elkaar aan de slag gaan. Successen zijn belangrijk. Ik heb Arne Vandendriessche (voormalig woordvoerder van minister Van Quickenborne, nvdr) vooral voor de interne communicatie aangetrokken, om uit te leggen welke deals we scoren, hoe het gaat in het bedrijf. In juni zijn we gestart met de opmaak van een 3-5-jarenplan. Wij hebben alle entiteiten en alle mensen betrokken. Er zijn nu 27 strategische trajecten actief.”

Waar besteedt u vooral tijd aan?

LAMMENS. “Onze kern is softwareontwikkeling, vooral in retail, bouw en groothandel. Dat is het hart. Daarrond zitten alle randactiviteiten: hardware, implementatietrajecten, consultancy, database, een breed spectrum van diensten. De voorbije twaalf maanden heb ik de meeste energie gestoken in retail. Daar halen we schaalgrootte. We zitten in Vlaanderen in de textielkleinhandel met JBC, Veritas en Brantano en we leveren nu aan winkels van telecomproviders in China, Zuid-Afrika en binnenkort Hawaï. Er wordt al gevochten over wie daarnaartoe mag gaan.”

Plannen voor de nabije toekomst?

LAMMENS. “We zijn in een cruciale fase om een aantal vestigingen te sluiten en te integreren. Waregem en Oostkamp zitten op 40 kilometer van elkaar, allebei in softwareontwikkeling. Daar kunnen we synergie halen door mensen bij elkaar te brengen. Oostkamp is ons enige eigen gebouw. We zijn de parking al aan het heraanleggen. In Zaventem verhuizen we volgend jaar.”

U hebt rechtstreeks met Centric-eigenaar Gerard Sanderink te maken?

LAMMENS. ( gelach) “Absoluut. Wij sparren wekelijks.”

B.L.

“Er wordt al gevochten over wie naar Hawaï mag gaan”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content