Carrefour België groeit en maakt na twee moeilijke jaren weer winst. Dat is een opsteker voor Luc Demez, die meer dan 25 jaar ervaring heeft in de groep. Sinds een jaar is hij verantwoordelijk voor de supermarkten en de buurtwinkels. "Als personeelsdirecteur heb ik in 2010 bij Carrefour België de zware reorganisatie meegemaakt. Ik ben blij dat ik nu van dichtbij de relance beleef. Ooit ben ik gestart als winkeldirecteur. Ik ben verliefd op het metier", zegt Demez.
...

Carrefour België groeit en maakt na twee moeilijke jaren weer winst. Dat is een opsteker voor Luc Demez, die meer dan 25 jaar ervaring heeft in de groep. Sinds een jaar is hij verantwoordelijk voor de supermarkten en de buurtwinkels. "Als personeelsdirecteur heb ik in 2010 bij Carrefour België de zware reorganisatie meegemaakt. Ik ben blij dat ik nu van dichtbij de relance beleef. Ooit ben ik gestart als winkeldirecteur. Ik ben verliefd op het metier", zegt Demez. LUC DEMEZ. "Dat zijn we altijd van plan geweest. De meeste openingen zijn buurtwinkels Carrefour Express. Daar zit de grote groei. Consumenten winkelen dichter bij huis en ze komen steeds meer elke dag langs. Voor dit jaar mikten we op dertig winkels, maar het zullen er door allerlei omstandigheden slechts ongeveer twintig worden. Toch blijven we mikken op dertig nieuwe vestigingen van Carrefour Express per jaar. " DEMEZ. "Het zijn zeer goede locaties voor Carrefour Market, onze grotere supermarktformule. We spelen misschien nog in op andere kansen. Hier en daar is nog wel een witte vlek op de kaart, maar met 448 Markets zijn we al in bijna alle Belgische gemeenten aanwezig. De formule is grondig vernieuwd, met meer nadruk op verse en lokale producten. De winkels worden voorgesteld als een echte markt. "Meer dan 150 vestigingen die nog onder de oude GB-vlag voeren, werden dit jaar omgevormd tot Carrefour Market. Er zijn nog enkele franchisenemers over die opereren onder het GB-merk. De meesten hebben we kunnen overtuigen om mee te stappen in de nieuwe formule. Met die operatie zitten we eveneens op schema. Daarnaast werken we in Wallonië samen met de Groep Mestdagh. Die twintig winkels - voormalige Champion-winkels - zijn ook omgevormd naar de Market-formule. Dankzij die samenwerking kunnen we daar beter inspelen op de lokale behoeften. " DEMEZ. "Niet moeilijker of gemakkelijker dan de voorbije jaren. Wat we wel zien, is dat starters moeilijker financiering krijgen. Zelfs een sterk dossier wordt niet altijd aanvaard door de banken. Bovendien moet het ondernemersklimaat hier verbeteren. Mensen blijven liever werknemer. Franchisenemers worden geconfronteerd met hoge lasten en dure energie, en de vergunningen laten op zich wachten. Ook onze winkels in eigen beheer hebben die problemen. " DEMEZ. "De consument is prijsbewuster en de concurrentie blijft erg sterk. Er is geïnvesteerd in lagere prijzen. We voeren ook een ander promotiebeleid. We leggen ons toe op minder, maar scherpere promoties. In de eerste plaats willen we wel bekendstaan om onze verse en lokale producten. " DEMEZ. "We hebben veel gerealiseerd, zeker operationeel. Zowel in 2011 als in 2012 halen we onze doelstellingen. Dat is zeer bemoedigend. " S.F."Ooit ben ik gestart als winkeldirecteur. Ik ben verliefd op dit metier"