Lpg bestaat al meer dan vijftig jaar als brandstof voor auto's, maar is de voorbije tien jaar wat naar de achtergrond verdwenen. Dat kwam doordat je lpg niet overal kunt tanken, maar ook omdat er nog altijd misverstanden over bestaan. Het autogas zou gevaarlijk zijn en je zou er geen enkele parkeergarage mee binnen mogen. Daarbij komt dat er in het verleden nogal wat problemen waren met de garantie. Een lpg-installatie werd in de auto ingebouwd in de zogenoemde after market, weliswaar door...

Lpg bestaat al meer dan vijftig jaar als brandstof voor auto's, maar is de voorbije tien jaar wat naar de achtergrond verdwenen. Dat kwam doordat je lpg niet overal kunt tanken, maar ook omdat er nog altijd misverstanden over bestaan. Het autogas zou gevaarlijk zijn en je zou er geen enkele parkeergarage mee binnen mogen. Daarbij komt dat er in het verleden nogal wat problemen waren met de garantie. Een lpg-installatie werd in de auto ingebouwd in de zogenoemde after market, weliswaar door specialisten maar niet door technici van het merk. Dat belet Dacia, het zustermerk van Renault, niet om opnieuw in te zetten op lpg. Het budgetmerk steekt in zijn modellen de ECO-G-motor, die naast benzine ook lpg lust. Problemen met de garantie zijn er niet meer, aangezien het lpg-gedeelte volledig door Dacia wordt ingebouwd. We gingen op pad met de ECO-G-versie van de Sandero, in ons land het best verkopende model van het merk. Omdat Dacia niet heeft geraakt aan de benzinetank van de Sandero, biedt de ECO-G een weelderige autonomie: met een volle lpg-tank is minstens 350 kilometer rijden geen probleem meer, en nog iets meer met een zuinige rijstijl. Neem er een volle benzinetank bij en je mag daar nog eens pakweg 500 tot 600 kilometer aan toevoegen. Is de lpg-tank onderweg leeg, dan schakelt de motor automatisch over op benzine zonder dat je daar iets van merkt. Aan de minzijde noteren we de heel voelbare trilling van de kleine driecilinder als je stilstaat. Maar dat effect verdwijnt weer zodra je onderweg bent. In tegenstelling tot wat je zou verwachten, kost de inbouw van de lpg-tank geen kofferruimte: die is 320 liter groot zoals in de gewone Sandero. Dat is behoorlijk. Het interieur zit vol harde plastic, wat je van een auto in deze prijsklasse mag verwachten. Dacia gaf ons de Anniversary-versie mee, met een prijskaartje van 13.790 euro. Die is opvallend goed uitgerust voor een budgetmerk: zo bevat de wagen een multimediasysteem met ondersteuning voor Apple en Android, dat je veel sneller aan de praat krijgt dan in de nieuwste modellen van de premiummerken BMW, Audi en Mercedes. Daarnaast zijn er een automatische airco, cruisecontrol en een achteruitrijradar en -camera.