Philippe Vander Putten zal niet lang een onbekende blijven in het vliegwereldje. Want de cijfers van het luchtvaartduo SN Brussels Airlines en Virgin Express, samen onder de moedermaatschappij SN Airholding, zijn niet bijster riant. Beide bedrijven behaalden in 2005 een bedrijfswinst en nettowinst. Maar dat puike resultaat was niet het gevolg van mooie operationele activiteiten, blijkt uit de bij de Nationale Bank neergelegde jaarbalansen.
...

Philippe Vander Putten zal niet lang een onbekende blijven in het vliegwereldje. Want de cijfers van het luchtvaartduo SN Brussels Airlines en Virgin Express, samen onder de moedermaatschappij SN Airholding, zijn niet bijster riant. Beide bedrijven behaalden in 2005 een bedrijfswinst en nettowinst. Maar dat puike resultaat was niet het gevolg van mooie operationele activiteiten, blijkt uit de bij de Nationale Bank neergelegde jaarbalansen. Het management van het luchtvaartduo is geslaagd in de kostencontrole. Maar het duo moet nog verder timmeren aan de naamsbekendheid en merkgetrouwheid. Het aantal passagiers van SN BA via de eigen vloot bleef ter plaatse trappelen (3,23 miljoen passagiers). Dat van Virgin Express ging zelfs achteruit, maar de rode vliegtuigmaatschappij slaagde er wel in die daling (-3,6 % naar 1,95 miljoen) te compenseren door een hogere ticketprijs per passagier. Er schort met andere woorden iets aan de kernactiviteit van de carriers, namelijk passagiers voor een zo hoog mogelijke prijs (bekeken vanuit het perspectief van de aanbieder) vervoeren. Slaagt de 47-jarige Philippe Vander Putten in die opdracht? Met hem haalt de SN Airholding een marketingmachine in huis. De gewezen Marketeer van het Jaar 1994 leerde de stiel bij Procter & Gamble, L'Oréal, Kraft Foods en Proximus. Bij dat laatste bedrijf blijft hij voorzitter van de raad van bestuur, en combineert dat vanaf het najaar met een voltijdse functie van chief executive officer bij het luchtvaartduo. Hoe zwaar is zijn opdracht? De bulk van de activiteiten - meer dan 94 % - blijft passagiersvervoer in Europa. Die markt wordt steeds moeilijker voor traditionele carriers, zo schreef het vakblad Airline Business in juli in een analyse van de Europese markt. Van de acht onderzochte luchtvaartgroepen konden alleen de combinatie Air France-KLM en British Airways zwarte inkt schrijven. Vooral de lagekostenvliegers zijn verantwoordelijk voor die moeilijke gang van zaken. Eén van de trekkers van de winstcijfers bij British Airways is de toenemende verkoop van elektronische tickets voor de Europese vluchten. Ook bij SN Brussels Airlines daalden de commissies aan reisagenten het voorbije jaar met een derde. Virgin Express zag zijn cashflow opmerkelijk klimmen ( zie tabel), mede door een groei van de betalingen via kredietkaarten. Bij het geesteskind van de Britse entrepreneur Richard Branson gingen alle cijfers erop vooruit. Het bedrijf schrijft eindelijk nog eens winstcijfers. Ook de balansstructuur werd danig opgepoetst, maar dat was een voorwaarde voor het huwelijk met SN BA op 12 april 2005. De lagekostenmaatschappij heeft eindelijk weer een positief eigen vermogen. Mooi zo? Niet helemaal. De toestand blijft zeer precair voor de voormalige dochter van Richard Branson. Want het positieve cijfer van het boekjaar wordt verklaard door de stijging van de post 'andere bedrijfsopbrengsten' met 71 % naar net geen 18 miljoen euro. Die rubriek klom door de opbrengsten uit het onderhoud van de vliegtuigen. Virgin Express legt daarvoor maandelijks een bedrag vast. Pas wanneer de onderhoudswerken effectief worden uitgevoerd, wordt de factuur opgestuurd naar de verhuurder van de toestellen. In 2005 waren er beduidend grotere onderhoudswerkzaamheden dan in 2004. Bij SN Brussels Airlines laten ze de feestneuzen beter helemaal in de kast. De bedrijfswinst ging immers met 73 % naar beneden, naar 3,3 miljoen euro. De nettowinst klom met een factor van bijna elf, maar ook die is uitsluitend te danken aan de post 'andere bedrijfsopbrengsten'. Die klom met 80 % naar 67,6 miljoen euro. De stijging is vooral te danken aan de brandstofheffing. Met als toetje het gegeven dat SN BA zich voor de helft van zijn brandstofbehoeften indekte tegen prijsschommelingen. Dat leidde tot een positieve impact op het financiële resultaat van net geen 11 miljoen euro. Last but not least was er nog een uitzonderlijke opbrengst uit de liquidatiebonus van SIC, het voormalige coördinatiecentrum van Sabena, ter waarde van ruim 12 miljoen euro. Wolfgang Riepl