Het fondsenhuis Fidelity heeft met zijn Fast-gamma een niche bedacht om een nieuw soort aandelenfonds te promoten. Fast staat voor 'Fidelity active strategy'. Het principe is eenvoudig: de fondsen beleggen in longposities op lange termijn, maar de beheerders kunnen ook shortposities innemen als ze ervan overtuigd zijn dat een waarde sterk zal underperformen. Ze kunnen tot 30 procent van de beheerde activa investeren in shortposities. Maar anders dan bij de meeste andere vergelijkbare fondsen zijn de beheerders niet verplicht permanent shortposities aan te houden.
...

Het fondsenhuis Fidelity heeft met zijn Fast-gamma een niche bedacht om een nieuw soort aandelenfonds te promoten. Fast staat voor 'Fidelity active strategy'. Het principe is eenvoudig: de fondsen beleggen in longposities op lange termijn, maar de beheerders kunnen ook shortposities innemen als ze ervan overtuigd zijn dat een waarde sterk zal underperformen. Ze kunnen tot 30 procent van de beheerde activa investeren in shortposities. Maar anders dan bij de meeste andere vergelijkbare fondsen zijn de beheerders niet verplicht permanent shortposities aan te houden. Fidelity had op basis van die formule al enkele regionale fondsen gelanceerd. In de herfst van 2013 kwam daar het wereldwijde fonds Fast-Global Fund bij. "Onze benadering heeft als voordeel dat we geen shortposities hoeven in te nemen als we denken dat die niet opportuun zijn. De shortposities worden vaak gecompenseerd door extra longposities, zodat de portefeuille altijd rond 100 procent is belegd in de aandelenmarkten", zegt fondsbeheerder Dimitri Solomakhin. Het beheer van hetFast-Global Fund staat los van zijn referentie-index, wat het mogelijk maakt om bepaalde thema's extra te benadrukken. Solomakhin: "We focussen sterk op aantrekkelijk gewaardeerde aandelen, veeleer dan op dure groeibedrijven. We kopen aandelen wanneer ze zo laag mogelijk noteren, om een zo groot mogelijke positie in die waarde in te nemen." Dat is bijvoorbeeld het geval met Danone, waarvan de koers sterk onder druk stond, nadat het in China zijn melkpoeder uit de handel moest nemen. "Daardoor noteert het aandeel met een hoge korting tegenover zijn concurrenten." "Voor onze grootste longposities is het belangrijk een goede bescherming te garanderen aan de onderkant. Bij Cisco bijvoorbeeld vertegenwoordigen de nettoliquiditeiten 30 procent van de kapitalisatie. De groep genereert elk jaar 10 miljard dollar aan cashflow, waarvan een groot deel wordt uitgekeerd aan de aandeelhouders. Zulke eigenschappen bieden onze belegging een zekere bescherming", aldus Dimitri Solomakhin. De beheerder wijst ook op de sterke toename van het aantal aandelen uit de opkomende landen in de portefeuille. "De opkomende landen maken 12 procent van de portefeuille uit. In Europa en de Verenigde Staten zijn nog altijd goede bedrijven om in te beleggen, maar toch vind ik de meeste nieuwe ideeën vandaag op de opkomende markten." Onder de belangrijkste shortposities zijn vooral Amerikaanse telecom- en internetwaarden te vinden. "We verwachten dat de Amerikaanse telecommarkt binnenkort sterk wordt verstoord door de komst van Softbank. Dat zal een zeer agressief prijsbeleid voeren en de marges van de bestaande grote spelers doen kelderen. De waarde van sommige aandelen van internetbedrijven is op weinig of niets gebaseerd. Op zeker moment zullen hun koersen instorten." Maar Dimitri Solomakhin denkt niet dat alle dotcoms hetzelfde lot beschoren is. "Het probleem beperkt zich tot enkele specifieke namen." Fast-Global Fund ISIN-code: LU0966156126 FRÉDÉRIC DINEUR