‘Lokaal rekruteren is noodzakelijk’

Stijn Fockedey
Stijn Fockedey Hoofdredacteur a.i.

Jaarlijks creëert supermarktketen OKay ongeveer 150 nieuwe jobs. De snelgroeiende dochter van Colruyt Group mikt op acht nieuwe winkels per jaar.

In de ranglijst van tewerkstelling staat OKay op de twaalfde plaats met 1261 voltijdse equivalenten. “Het zijn er ondertussen al meer”, zegt algemeen directeur Chris Van Wettere van Buurtwinkels OKay. “In totaal staan er 1500 medewerkers op de loonlijst van het bedrijf. Daar moeten nog eens een 500-tal medewerkers worden bijgeteld die voor OKay werken bij de ondersteunende diensten van Colruyt Group. Door nieuwe winkels zijn er jaarlijks ongeveer 150 nieuwe jobs. Tachtig procent daarvan wordt ingevuld door volledig nieuwe werknemers, de rest komt van andere diensten van de groep.”

OKay rekruteert het winkelpersoneel in de buurt. Een korte woon-werkafstand is zowel voor de werknemers als voor het milieu goed. Ook de werking van de winkels heeft er baat bij. “Het zijn in de eerste plaats buurtwinkels”, gaat Van Wettere verder. “Het personeel moet kunnen inspelen op plaatselijke gebeurtenissen, dat versterkt de band met de klanten. Door die lokale focus verschilt de rekrutering van streek tot streek. In Wallonië zijn er genoeg kandidaten. In andere regio’s met veel grote bedrijven is dat vaak niet het geval. Zo is er in de streek rond Leuven meer schaarste. Al raken alle jobs wel ingevuld.”

Gemakswinkels

“OKay mikt op acht nieuwe winkels per jaar”, zegt Van Wettere die sinds 2003 de zusterketen van de Colruyt-supermarkten leidt. “De winkels hebben een beperkte oppervlakte en zijn het best op hun plaats langs invalswegen dicht bij een dorpskern. OKay heeft nu bijna 100 vestigingen, waarvan er 83 in Vlaanderen liggen. Er is een potentieel van 180 winkels in België. OKay is nog niet zo aanwezig in Wallonië. Daar zullen de komende jaren meer winkels bij komen, vooral in de buurt van grotere gemeentes.”

OKay domineert met zijn snelle groei al jaren de Trends Gazellen in Vlaams-Brabant. Zestien jaar na zijn oprichting telt de zusterketen van de Colruyt-supermarkten een omzet van 487 miljoen euro. Dat succes is geen toeval, maar grondig voorbereid. “Twintig jaar geleden kwam Jef Colruyt (topman van de groep, nvdr. ) met het idee van Okay”, herinnert Van Wettere zich. “Hij was ervan overtuigd dat vergrijzing en mobiliteitsproblemen het consumptiegedrag zouden veranderen. Het aantal gezinnen met jonge kinderen zou afnemen en daardoor zouden consumenten minder nood hebben aan grote inkoopbeurten. In plaats van wekelijks met twee volle karren aan de kassa van een Colruyt-supermarkt te staan, zullen ze meer kiezen voor gemakswinkels die bovendien dichter in de buurt liggen. Toen had Colruyt daar geen antwoord op. Ondertussen heeft de groep twee merken die op die trend inspelen: OKay en de franchiseketen Spar Retail.”

STIJN FOCKEDEY

“In plaats van wekelijks met twee volle karren aan de kassa van de Colruyt te staan, kiezen consumenten voor gemakswinkels”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content