Adverteerders proberen hun doelgroep almaar nauwkeuriger af te bakenen, tot ze alleen nog maar de mensen bereiken die zich echt aangesproken voelen door hun advertentie. Zo hopen ze op een maximaal rendement. Ingebouwde lokalisatiesystemen in mobiele telefoons bieden hen die mogelijkheid, maar deze vorm van reclamevoering - die vaak als te opdringerig wordt beschouwd - komt niet van de grond.
...

Adverteerders proberen hun doelgroep almaar nauwkeuriger af te bakenen, tot ze alleen nog maar de mensen bereiken die zich echt aangesproken voelen door hun advertentie. Zo hopen ze op een maximaal rendement. Ingebouwde lokalisatiesystemen in mobiele telefoons bieden hen die mogelijkheid, maar deze vorm van reclamevoering - die vaak als te opdringerig wordt beschouwd - komt niet van de grond. Nu komt Beweb, de onlinereclameregie van RTL, IPM, Corelio, Sanoma en Roularta, met een oplossing waarmee je zelfs vanaf een vaste pc je positie kunt bepalen. De regie ontwikkelde een tool om lokale internetreclame een nieuwe boost te geven. De dienst, die Proxistore werd gedoopt, laat toe om te adverteren op de meest bezochte Belgische mediawebsites, maar de advertenties zijn alleen zichtbaar voor internetgebruikers in een bepaalde regio. De ambities liggen hoog: "Momenteel vertegenwoordigt internetreclame in België een markt van 200 miljoen euro", zegt Bruno Van Boucq, CEO van Beweb. "Het gaat vooral om campagnes op nationale schaal. Maar ik ben ervan overtuigd dat lokale internetreclame over twee tot drie jaar even sterk aanwezig zal zijn. In Amerika is dat al een feit: de taart van de digitale reclame is ongeveer gelijk verdeeld tussen nationale en lokale advertenties." Proxistore hoopt die markt van zeer lokaal gerichte onlinereclame naar zich toe te trekken via onverkochte ruimte op de grote mediasites die Beweb in regie heeft. "In de meeste gevallen, vooral in de VS, wordt onverkochte ruimte tegen dumpingprijzen aangeboden om adverteerders te lokken", vertelt Van Boucq. "Proxistore wil die ruimte opwaarderen door ze aan te bieden aan lokale adverteerders." Concreet stelt Proxistore hen ruimte ter beschikking op de websites van de grootste Belgische (Knack, De Standaard, La Libre, Le Soir) of Franse media (zoals Le Monde). Ze kunnen zelf bepalen welke internetgebruikers hun advertentie te zien krijgen, afhankelijk van de plaats waar ze zich bevinden. Nu al krijgen surfers op basis van hun IP-adres geografisch vrij gerichte reclame te zien. AdWords, het reclamesysteem van Google, gebruikt die methode voor advertenties die op zijn zoekmotor of op partnersites verschijnen (veel kleine bedrijven of particulieren). Wat is dan de meerwaarde van Proxistore? "Wij kunnen het bereik van de advertentie tot op de meter juist bepalen", legt Van Boucq uit. Met Google Maps bepaalt de adverteerder immers zelf in welke regio zijn advertentie zichtbaar is. Met zo'n nauwkeurigheidsgraad moet je er zeker van zijn dat je lokalisatiesysteem betrouwbaar is. Op dit moment is dat nog niet helemaal het geval. Maar daar heeft Proxistore iets op gevonden: een uniek concept waarvoor het een octrooiaanvraag heeft ingediend. Als je voor het eerst naar de website surft, verschijnt er een pop-up met de vraag of je gelokaliseerd wilt worden. Stem je toe, dan word je gelokaliseerd via 3G of wifi. Surf je via de kabel of wil je niet gelokaliseerd worden, dan bepaalt Proxistore toch je positie via je IP-adres. En ook als je locatie niet helemaal klopt, is er een oplossing: op elke geel-zwart omrande advertentie - de kleuren van Proxistore - staat een knopje 'Andere locatie' waarmee je exact kunt aangeven waar je je bevindt. Proxistore lanceert deze maand trouwens een grootschalige reclamecampagne, met als thema 'Steun de plaatselijke handel'. De campagne is bedoeld om internetgebruikers vertrouwd te maken met deze nieuwe vorm van lokale reclame en hen te stimuleren aan te geven waar ze precies aan het surfen zijn. De gebruiker wordt dus aangespoord om zelf het pad vrij te maken, zodat hij de juiste advertenties krijgt. Aan de kant van de adverteerders mikt Proxistore in eerste instantie op grote spelers die lokaal aanwezig zijn, zoals fastfoodketens en autoconcessiehouders. Het merk Seat sprong al op de kar en publiceerde een aantal lokale advertenties om stockwagens aan te prijzen. "Dat laat ons toe om doeltreffender te werken", zegt Stéphan Bo-gaert, marketingmanager van Seat België. "We tonen alleen de concessiehouders waar er nog voorraad is, en we vermijden bijvoorbeeld dat iemand uit Bastenaken naar een concessiehouder aan de kust wordt verwezen. Zo betalen we alleen voor een nauwkeurig af-gebakende groep van gebruikers." Proxistore mikt ook op meer lokale adverteerders (zoals het Brussels Instituut voor Milieubeheer, dat het systeem de voorbije weken heeft getest) en zelfs op buurtwinkels die heel lokaal willen communiceren. Tot nu toe konden zij onmogelijk op grote mediawebsites adverteren: onbetaalbaar en onvoldoende gericht. Dankzij Proxi-store kunnen ze voortaan wel op die sites adverteren, maar dan alleen voor een publiek dat zich fysiek in hun nabijheid bevindt. Binnenkort kunnen ze op Proxistore een account creëren en hun geplande campagnes met hun kredietkaart betalen, net als op Google AdWords. "De huidige trend is inderdaad om ultragericht te gaan adverteren", zegt Gérard El Allaf, de oprichter van webagentschap ProduWeb. "Des te beter als dat ook voor kleine handelaars is weggelegd, want tot dusver kwamen zij op het internet niet echt aan hun trekken." CHRISTOPHE CHARLOT