Livestream voelt de hartslag van het internet

Stijn Fockedey
Stijn Fockedey Hoofdredacteur a.i.

In hartje New York werkt de Belg Max Haot hard aan de realisatie van zijn droom. Met Livestream.com wil hij op het internet livevideoverslaggeving brengen van elk evenement ter wereld, van campagnespeeches van Barack Obama tot huwelijksfeesten.

Livestream.com heeft zijn hoofdkantoor in een van de grootste gebouwen van New York, aan 8th Avenue in Manhattan. De ‘slechts’ 17 verdiepingen omvatten bijna 280.000 vierkante meter aan kantoorruimte. Verschillende internet- en telecombedrijven huren er kantoren. De eigenaar van het gebouw is, toepasselijk, Google. In 2010 betaalde het anderhalf miljard euro om het gebouw grotendeels in handen te krijgen. “Google is mijn huisbaas”, grapt Max Haot, mede-oprichter en zaakvoerder van Livestream.com. Het bedrijf verzorgde onder meer de streaming van de eerste grote verkiezingsspeech van de Amerikaanse president Barack Obama, de lancering van de eerste privéruimtevaartcapsule Dragon en de ceremonie op de rode loper bij de première van de kaskraker ‘The Avengers’.

“Het gebouw ligt pal onder een netwerk van glasvezelkabels, een echt knooppunt van informatiesnelwegen. Het is een van de drukste kruispunten van telecomverkeer. In het gebouw zijn er ook ‘meet me rooms’, kamers waar de netwerken van de verschillende telecomoperatoren met elkaar communiceren. Een derde van de ruimte wordt ingenomen door datacenters, ruimtes vol servers. Door de witte buizen aan het plafond loopt onnoemelijk veel internettrafiek. Onze servers staan ook ergens in het gebouw, heel dicht bij een van de slagaders van het internet.”

Livevideo op het internet heeft het afgelopen jaar een hoge vlucht genomen door de opkomst van mobiel breedbandinternet en smartphones met een ingebouwde camera. “Organisatoren beginnen te beseffen dat livevideo de beste reclame is voor hun evenement”, zegt Haot. “Door de complexiteit van de infrastructuur en andere logistieke problemen was liveverslaggeving vroeger enkel weggelegd voor televisiezenders. Camera’s en mobiele internetverbindingen zijn intussen veel goedkoper. Wij proberen die drempel verder te verlagen door de distributie voor onze rekening te nemen. Van de miljoenen evenementen per dag worden er slechts duizenden gestreamd. Dat is nog een enorm potentieel. Zeker in de niche van de kleinere evenementen.” En dat bedoelt Haot letterlijk: hij wil streamen zo budgetvriendelijk maken dat het zelfs voor kleinere bijeenkomsten met een tiental aanwezigen mogelijk wordt, bijvoorbeeld voor huwelijksfeesten.

Tv-reclame werkt niet

Toch mikt Haot voor inkomsten vooral op professionele klanten. “Slechts 10 procent van onze inkomsten komt nu uit advertenties. Dat is nog het klassieke tv-model, spotjes van 30 seconden die voor het begin van de stream worden getoond. Maar die zijn storend voor de gebruiker en werken niet online”, zegt Haot. “60 procent van de omzet komt van het opzetten van reclamevrije streams waar de klant voor betaalt. We zijn zelfs van plan ook het gratis basispakket, geschikt voor heel kleine happenings en particuliere klanten, zonder reclame uit te zenden om ons te onderscheiden van de concurrentie. Wie extra opties bij de stream wil aanbieden of een hogere traffiek-limiet wil, moet betalen.”

De resterende 30 procent van de omzet haalt Livestream uit dienstverlening. “Zowel aan de Amerikaanse Westkust als aan de Oostkust hebben we een productieteam dat evenementen kan filmen. De beelden worden via een satelliet verzonden, waarna we ze converteren voor het internet.”

Soms doet Livestream ook gratis de productie. “We willen Livestream uitbouwen als merk. Onze site moet de referentie worden voor livevideo en video’s van evenementen. Daarom filmen we geregeld liveoptredens van muzikanten, zodat we die clips exclusief hebben. Wij betalen hen niet, maar zowel voor hen als voor ons is het gratis publiciteit”, verklaart Haot. Dat moet verdere groei van Livestream ondersteunen. “We draaien nu break-even en maken bepaalde maanden soms een bescheiden winst. In 2010 hadden we een omzet van bijna 10 miljoen euro. Afgelopen jaar was dat al 20 miljoen en dit jaar mikken we nog eens op een verdubbeling.”

Maandelijks kijken meer dan 40 miljoen mensen naar clips van Livestream. Maar niet alle video die wordt opgeladen naar streamingsites is legaal. Vaak worden sportwedstrijden illegaal uitgezonden via het internet door mensen die een computer aan een tv-aansluiting koppelen. “Daarom beperken we nieuwe streams tot een klein aantal kijkers. Een eigen team staat dag en nacht paraat om kanalen van onbekende uploaders te bekijken als er plots een opstoot in de trafiek is. Als het om illegale content gaat, wordt de stream onmiddellijk geblokkeerd. Ik heb bij een bedrijf gewerkt dat tv-rechten beheert. Ik weet hoe belangrijk zoiets is.”

STIJN FOCKEDEY

“Organisatoren beginnen te beseffen dat livevideo de beste reclame is voor hun evenement”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content