Het Brusselse Little Kameleon wil er mee voor zorgen dat de textielsector duurzamer wordt. Het bedrijf biedt tweedehandskleding aan voor kinderen tot twaalf jaar. Net als veel andere jonge ouders wist Katrien Desrumaux niet goed wat te doen met de vele kleren die ze kreeg bij de geboorte van haar dochter. "Kinderen groeien zo vlug en krijgen snel nieuwe kleren, waardoor die niet zo vaak worden gedra...

Het Brusselse Little Kameleon wil er mee voor zorgen dat de textielsector duurzamer wordt. Het bedrijf biedt tweedehandskleding aan voor kinderen tot twaalf jaar. Net als veel andere jonge ouders wist Katrien Desrumaux niet goed wat te doen met de vele kleren die ze kreeg bij de geboorte van haar dochter. "Kinderen groeien zo vlug en krijgen snel nieuwe kleren, waardoor die niet zo vaak worden gedragen", zegt de uit Ieper afkomstige Brusselse. Ze gaf eind vorig jaar haar baan op om Little Kameleon op te richten, een drietalige onlinetweedehandswinkel voor kinderkleren. Hoe werkt het zakenmodel? Little Kameleon werkt met een consignatiesysteem. De 'verlener' stelt een aantal stuks ter beschikking. Wanneer een kledingstuk wordt verkocht, gaat 20 à 40 procent naar Little Kameleon. Onverkochte items gaan terug naar de verlener of worden aan een goed doel geschonken. De commissie van Little Kameleon is hoger dan bij andere platformen zoals Vinted. "Bij Little Kameleon is de koper zeker dat de kleren van goede kwaliteit zijn, er zijn geen negatieve verrassingen", zegt Katrien Desrumaux. "Ik bepaal de prijzen op basis van de tarieven op de professionele markt voor tweedehandskleding. Die marge heb ik nodig om mijn kosten te dekken en me later een loon te kunnen uitbetalen." Is de winkel enkel online? "Een onlinewinkel volstaat niet om mijn zaak rendabel te maken", zegt Desrumaux. "Fysieke verkoop en aanwezigheid zijn cruciaal om bekendheid te creëren." Ze huurt in Elsene een atelier om haar voorraad op te slaan, die ze ook als pop-upwinkel gebruikt. Later wil ze een pop-up openen in pakweg de Nieuwstraat in Brussel of op de Meir in Antwerpen. "Winkels zoals de mijne zijn er nu niet in die grote winkelstraten", zegt de onderneemster. "Daar aanwezig zijn kan tot een mentaliteitsverandering leiden bij de mensen. Zo kan ik tonen dat je anders kunt consumeren. Ook met goede kwaliteit voor een goede prijs kunnen we ervoor zorgen dat ons aankoopgedrag geen negatieve milieu-impact heeft."