Literatuur met een kleurtje

Bent u de managementbijbels even beu, en bent u niet zo happig om aan de rand van het zwembad aan de nieuwe van Kristien Hemmerechts te beginnen? Black Label biedt een fris literair alternatief, uit Afrika.

G ilbert Braspenning, een Antwerpenaar met Nederlandse roots, startte twee jaar geleden met het eenmansbedrijfje Black Label. Deze verzendboekhandel profileert zich als organisatie voor actuele Afrikaanse literatuur en culturele studies. Naast een verzendhuis waar boeken kunnen worden gekocht, wil Black Label een forum zijn voor iedereen die geïnteresseerd is in Afrikaanse literatuur. Braspenning richt zich dan ook lang niet alleen tot bibliotheken, wetenschappers of studenten. Ook toeristen kunnen er steeds terecht voor informatie.

“En daar is duidelijk behoefte aan,” weet Braspenning, die Afrikaanse talen studeerde aan de universiteit van Leiden en een tijdlang als reisbegeleider Oost-Afrika doorkruiste. “Veel mensen weten zelfs niet dat er überhaupt Afrikaanse literatuur wordt geschreven. En dat is onterecht, want er valt kwalitatief heel wat te ontdekken.”

Black Label probeert de Afrikaanse literatuur te populariseren. En dat door de brug te slaan tussen het circuit van de commerciële internetboekhandels en het wetenschappelijke circuit. Om die kloof te dichten, verzamelde Braspenning een cataloog van ruim 200 titels, gaande van dichtbundels en romans tot woordenboeken en essays. Daarnaast biedt Black Label ook een selectie aan van kleurrijke kinder-, kook- en kunstboeken. Deze zijn vaak niet in de reguliere boekhandel te koop en kunnen alleen via de website, per fax of telefonisch bij Black Label worden besteld.

Vooralsnog blijft de respons beperkt. Zo haalde Black Label vorig jaar een omzet van amper 10.000 euro. “Voorlopig blijft het een parttime job,” zegt Braspenning nuchter. “Toch hoop ik deze zaak ooit uit te bouwen tot een voltijdse broodwinning, al is dat zeker geen must. Indien Black Label niet rendabel blijkt te zijn, overweeg ik het om te dopen tot een vzw.” Van cijfers ligt Braspenning dan ook niet wakker. De belangrijkste drijfveer blijft de promotie van Afrikaanse literatuur, en – als het even kan – culturele vooroordelen de wereld uit helpen. Kortom: literatuur met een doel.

Dave Mestdach [{ssquf}]

Om het grote publiek warm te maken voor de Afrikaanse literatuur, werkt Black Label samen met allerlei ngo’s.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content