Met de lancering van My-Space enkele jaren geleden werd snel duidelijk dat netwerking via internet wel degelijk werkt. Via deze weg groeiden sommige muziekbands in geen tijd uit tot wereldtoppers. De virtuele wereld is uiteraard erg vluchtig. Voor u zich dus aan MySpace waagt, Facebook is de nieuwe hype. Dit initiatief is soberder dan MySpace en minder gefocust op muziek. Het telt ondertussen 70 miljoen leden. Facebook wil niet alleen een netwerkpunt zijn, maar ook een platform voor onlinetoepassingen die gebruikt kunnen worden door bijvoorbeeld webwinkels.
...

Met de lancering van My-Space enkele jaren geleden werd snel duidelijk dat netwerking via internet wel degelijk werkt. Via deze weg groeiden sommige muziekbands in geen tijd uit tot wereldtoppers. De virtuele wereld is uiteraard erg vluchtig. Voor u zich dus aan MySpace waagt, Facebook is de nieuwe hype. Dit initiatief is soberder dan MySpace en minder gefocust op muziek. Het telt ondertussen 70 miljoen leden. Facebook wil niet alleen een netwerkpunt zijn, maar ook een platform voor onlinetoepassingen die gebruikt kunnen worden door bijvoorbeeld webwinkels. Ook de zoekmachine Yahoo! is een tijd geleden gestart met een sociaalnetwerkingsite: Mash. Voorlopig steekt Mash nog in bètafase en u kunt alleen lid worden als u een zogenaamde invite van een bestaande gebruiker kreeg. Mash richt zich vooral op privégebruikers en biedt ook kleine modules aan voor fotostreams, RSS-feeds, enzovoort. Bevriende gebruikers kunnen hier zelfs elkaars profielpagina's aanpassen. De kracht van onlinenetwerking is ook de bedrijfswereld niet ontgaan. De eerste netwerkingsite voor ondernemers was het Amerikaanse LinkedIn. Vandaag brengt deze website meer dan 20 miljoen professionals virtueel samen die wereldwijd 150 sectoren vertegenwoordigen. Na gratis registratie kunt u - net als bij My-Space of Facebook - een profielpagina aanmaken. Maar dan wel gericht op uw professionele activiteiten. Noem het gerust een cv. Met uw profiel kunt u gaan netwerken. Het systeem werkt volgens een trappensysteem. Er zijn contacten in de eerste graad, in de tweede graad (kennissen van contacten in de eerste graad) en in de derde graad (kennissen van contacten in de tweede graad). Mensen uit graad twee en drie kunt u niet rechtstreeks contacteren, dat kan alleen via de aanbeveling van iemand anders. Hoe het precies werkt, leest u in de helprubriek op de website van LinkedIn. Er zijn natuurlijk ook betalende formules waarmee u sneller rechtstreekse contacten (ook in hogere echelons) kan leggen. Het is vooral handig dat u hier een afgesloten gemeenschap over een bepaald thema kan oprichten. En u kunt ook toetreden tot een bestaande 'group'. De voertaal op LinkedIn is in principe Engels. Als reactie daarop ontstond Viadeo. Ook dat is een professionele netwerkingsite, maar die richt zich tot Europese ondernemers. U kunt kiezen uit zeven talen, waaronder het Nederlands. Er registreerden zich al twee miljoen professionals. Dat is net zoals bij LinkedIn gratis en ook hier maakt u eerst een profielpagina voor u begint te netwerken. Viadeo werkt ook met 'hubs' over een bepaald thema, te vergelijken met de afgesloten 'groups' van LinkedIn. Viadeo is een prima Europees alternatief voor LinkedIn. Maar ook in België zijn er enkele gelijkaardige initiatieven. Denk maar aan Join2Grow, een initiatief van Fortis. Deze website richt zich vooral op entrepreneurs die graag virtueel willen discussiëren over een onderwerp. Daarnaast is er ook Ecademy Belgium, de Belgische afdeling van een internationale businessnetwerksite. Ecademy Belgium startte zelfs provinciale afdelingen. (T) Door Roel Van Espen