Het product

Het bier op de schilderijen van Pieter Bruegel zou faro zijn. Faro stamt inderdaad uit het midden van de zestiende eeuw, maar raakte in de loop van de vorige eeuw in de vergeethoek. Brouwerij Lindemans bracht het in 1978 weer op de markt. Net als andere bieren van de brouwerij (geuze en fruitbieren) is het een product op basis van lambiek. Faro is geuze waaraan kandijsuiker is toegevoegd, wat het bier een donkere, bruinrode kleur geeft.
...

Het bier op de schilderijen van Pieter Bruegel zou faro zijn. Faro stamt inderdaad uit het midden van de zestiende eeuw, maar raakte in de loop van de vorige eeuw in de vergeethoek. Brouwerij Lindemans bracht het in 1978 weer op de markt. Net als andere bieren van de brouwerij (geuze en fruitbieren) is het een product op basis van lambiek. Faro is geuze waaraan kandijsuiker is toegevoegd, wat het bier een donkere, bruinrode kleur geeft. Guillaume Vandooren, de marketingmanager van Brouwerij Lindemans: "We voelen aan dat faro veel potentieel heeft: het contrast tussen de zurigheid van lambiek en het zoete van kandijsuiker vind je nergens anders. De boeren dronken faro vroeger tijdens hun pauze om te recupereren van hun werk. Suiker geeft energie en het bier lest de dorst. In het Pajottenland is faro om die reden tegenwoordig ook populair bij mountainbikers." Faro was vooral populair in de negentiende eeuw, maar door de opkomst van pils rond 1900 zakte de markt van het bier in. Volgens de marketingmanager past faro ook bij de interesse voor streekproducten. Sinds 1978 brouwt Lindemans faro voor de Belgische en de Noord-Franse markt, maar het bier werd niet ondersteund. "Het stond in het schap, zonder promotie of reclame. Er was een publiek voor en het verkocht vooral via mond-tot-mondreclame", zegt Dirk Lindemans, die samen met zijn broer Geert als lid van de zesde generatie de brouwerij leidt. Bij proeverijen tijdens brouwerijbezoeken scoorde faro sterk. Vandooren: "Op basis daarvan hebben we besloten faro te ondersteunen. We staan met de brouwerij ook op een kantelmoment. We zijn nu in staat meer lambiek te produceren. Er is dus meer capaciteit voor andere producten." Lindemans won ook de N-Powerment Award voor bedrijven die een product lanceren of herlanceren. De prijs was een communicatiecampagne ter waarde van 1 miljoen euro in alle Belgische kranten. Voorlopig is het aandeel van faro met 6000 hectoliter goed voor 7,5 procent van de totale productie van Lindemans. Lindemans produceert 85.000 hectoliter bier per jaar: 60.000 hectoliter 'basisbier', waaraan sap van krieken, frambozen of perziken wordt toegevoegd. Er zijn weinig cijfers over de marktverdeling. Van de geuzebrouwers is Belle Vue (een onderdeel van AB InBev) de grootste, gevolgd door Lindemans, Timmermans, Boon, Mort Subite en een aantal kleinere bedrijven. De totale Belgische bierproductie ligt op zo'n 19 miljoen hectoliter. David Grünewald, het hoofd van het agentschap Emakina dat de reclamecampagne voor faro heeft bedacht, zegt dat de kenmerken van de 'Brusseleir' de lichte humor en de openheid naar buiten zijn. "We moeten met die lichte humor de aandacht vestigen op het product, want veel mensen hebben nog nooit faro geproefd." De eerste reclame verscheen rond Nieuwjaar op halve pagina's in de kranten ("Klink op 't neuf joêr mè ne Faro!"). Die aanpak wordt ook doorgetrokken naar de bierviltjes. Daarnaast is er een digitaal deel, onder andere met Facebook. Al de uitingen hebben een art-decostijl, net zoals het etiket op de Faro-fles.AD VAN POPPEL