"We willen het fenomeen luchtvaart graag dichter bij het grote publiek brengen. Bovendien zit het luchtvrachtvervoer in de lift," zegt Luc Thijs, gedelegeerd bestuurder van Air Service Limburg ( ASL) uit Kiewit (Hasselt).
...

"We willen het fenomeen luchtvaart graag dichter bij het grote publiek brengen. Bovendien zit het luchtvrachtvervoer in de lift," zegt Luc Thijs, gedelegeerd bestuurder van Air Service Limburg ( ASL) uit Kiewit (Hasselt). Samen met zijn compagnon Philippe Bodson richt deze zaakvoerder van de investeringsmaatschappij Aercon in 1997 ASL op. "Ons potentieel ligt vooral bij bedrijven met filialen in het buitenland. Maar men kan ook bij ons terecht voor incentives. ASL vervoert zelfs particulieren naar elke gewenste bestemming," aldus Thijs. Het Limburgse luchtvaartbedrijf beschikt over een Piper Seneca, een tweemotorig toestel voor kortere vluchten, een Beech King Air voor grotere afstanden en een eenmotorige turboprop TBM 700. "Momenteel boeken we zo'n drie tot vier vluchten per week. We investeerden totnogtoe 300 miljoen frank, maar hebben nog reserve. Het is nog wat vroeg om resultaten te publiceren, maar we zullen dit jaar zeker aan 700 miljoen frank omzet geraken," verzekert Thijs. De prijzen van ASL worden berekend per vlieguur en zijn afhankelijk van afstand, aantal passagiers, wachttijden ter plaatse enzovoort. "Met 500 vlieguren per toestel per jaar draaien we break-even. De troeven die we uitspelen, zijn die van service en flexibiliteit. Elke vlucht is maatwerk. We beschikken over onze eigen toestellen, maar als de vraag er is, kunnen we een jet, Boeing of Airbus inhuren. We kunnen op elk moment en op om het even welke luchthaven binnen de Benelux een klant oppikken en naar zijn bestemming brengen. Onzecliënten hoeven maar een kwartier op voorhand op de luchthaven te zijn," vertelt de bestuurder. De thuisbasis is Maastricht, maar ASL vertrekt evengoed vanuit Deurne of Oostende. "We zijn 24 uur op 24 bereikbaar en staan onmiddellijk klaar. Dat is trouwens al een paar keer nuttig gebleken bij medische opdrachten of voor toelevering van wisselstukken als de productie in een bepaald bedrijf stil dreigde te vallen," zegt Bodson.Bij ASL werken een twaalftal mensen: een zestal freelance piloten en ook Thijs en Bodson kruipen soms zelf in de cockpit. Beiden hebben de nodige vliegbrevetten en de firma heeft een aircraft operations licence, een exploitatievergunning voor commerciële vluchten. Voorts is er nog een chief pilot, een operations manager en een administratieve bediende die opereert vanuit de basis in Kiewit-Hasselt.