Van bouwen krijg je dorst. Zeker als je het zelf doet. Brouwerij Martens heeft dat begrepen. Met zes bouwproducenten voert ze campagne op de werven.
...

Van bouwen krijg je dorst. Zeker als je het zelf doet. Brouwerij Martens heeft dat begrepen. Met zes bouwproducenten voert ze campagne op de werven. Ter ondersteuning van de Martens Pils lanceerde de Bocholtse Brouwerij Martens in 1995 voor de eerste maal een bouwactie. Gemikt werd op de "doe-het-zelf-bouwer". Martens Pils wilde zich op een creatieve manier introduceren in deze sector. Aan de basis lag het principe van degustaties. Voor je een product gaat kopen, moet je het immers eerst en vooral kennen, zo dachten ze in Bocholt. Verkoopdirecteur Jan Hendrikx : "Op de bouw drinkt men bijna uitsluitend pils, geen specialiteiten. Dat geldt zeker voor de zelfbouwers. Pils is immers een budgetvriendelijke dorstlesser. Gelukkig heeft Limburg veel zelfbouwers." Vorig jaar hield Brouwerij Martens een solo-actie. Wat hield die toen in ? "Als de bouwers een gevelbord op de werf plaatsten met de tekst : Hier bouwt men met Martens Pils en ons bier ook op de werf hadden, maakten ze elke maand kans op een geldprijs van 25.000 frank of een prijs in bier. Onze nieuwe actie startte op 21 maart jl. en loopt tot 1 maart '97. Maar ditmaal hebben we het grootser opgevat. Naast de maandelijkse prijs van 25.000 frank kan er meegespeeld worden voor de hoofdprijs van 3 miljoen. Daarmee zet je zo ongeveer een kleine woning. We hebben dat de Limburg bouwt-actie 1996 genoemd." Waarom die tweede editie ? "Vorig jaar kende ons initiatief een groot succes. Tachtig procent van de bezochte bouwers reageerde toen positief. Daarom willen we de actie dit jaar uitbreiden. De ervaring van '95 leerde ons immers dat vooral de doe-het-zelvers nood hebben aan concrete informatie over bouwmaterialen en -technieken. Daarom heeft een aantal bouwproducenten zich aan deze promotie verbonden. De bouwers krijgen zo meteen contact met de materialen van de deelnemende producenten."Brouwerij Martens draaide in 1995 met 165 werknemers een omzet van 1,65 miljard of 10 miljoen per werknemer. Hendrikx verklapt het lijstje van de andere partners : Vaheja (vloerelementen, omzet 200 miljoen in 1995, 40 werknemers), Camba-Ramen & Deuren (omzet 300 miljoen, 50 werknemers), Vandersanden-gevelstenen (omzet 1,2 miljard, 130 werknemers), Ebema (bestrating in beton, omzet 750 miljoen, 90 werknemers) en Jaga-Design Radiatoren (omzet 960 miljoen, 220 werknemers). Wat al deze partners verwachten van deze nieuwe actie ? Lacht Jan Hendrikx : "Dat er gedronken wordt. En verkocht."JAN HENDRIKX (BROUWERIJ MARTENS) Promotie op de Limburgse bouwwerven.