1 Cashforce wekt steeds meer interesse

"We zijn niet meer het kleine team dat enkel met een goed idee de wereld wil veroveren. Er is intussen een stevige klantenbasis en er komen geregeld medewerkers bij", zegt Nicolas Christiaen, de CEO van Cashforce, over de stevige groei. Geleidelijk aan kijkt het bedrijf meer naar beste praktijken om de zaken te verbeteren. Christiaen: "We zijn nu een scale-up en dan heb je toch iets meer afstemming nodig. We doen zowel kleine als grote ingrepen om de dingen anders en efficiënter te doen. Uiteraard blijven we flexibel. Dat heeft ons gebracht waar we nu zijn."
...

"We zijn niet meer het kleine team dat enkel met een goed idee de wereld wil veroveren. Er is intussen een stevige klantenbasis en er komen geregeld medewerkers bij", zegt Nicolas Christiaen, de CEO van Cashforce, over de stevige groei. Geleidelijk aan kijkt het bedrijf meer naar beste praktijken om de zaken te verbeteren. Christiaen: "We zijn nu een scale-up en dan heb je toch iets meer afstemming nodig. We doen zowel kleine als grote ingrepen om de dingen anders en efficiënter te doen. Uiteraard blijven we flexibel. Dat heeft ons gebracht waar we nu zijn." Cashforce wil zijn product, software voor cashflowforecasting- en treasury-toepassingen, in 2018 meer verspreiden. "We brengen echt wel verandering teweeg", stelt Christiaen. "Als je ziet dat zowel industry experts als potentiële klanten steeds meer de vaste waarden van de industrie naast ons zetten en uiteindelijk ons verkiezen, dan weet je dat het goed zit." Behalve op België en Nederland mikt Cashforce vooral op expansie in Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk, maar het richt de blik ook op meer exotische uitwijkingen. Zo wil het vanaf midden 2018 naar de Verenigde Staten. Voor de korte termijn blijft het een belangrijk doel de grote West-Europese markten warm te maken. Belangrijk is de aanwezigheid op treasury-events. "Die blijven het voornaamste instrument om de banden met klanten aan te halen en ons partnernetwerk uit te bouwen", zegt Christiaen. "Daarnaast willen we ons ook meer richten op eigen evenementen. Zo hebben we in Amsterdam eind vorig jaar een eindejaarsbijeenkomst met kasbeheerders georganiseerd in samenwerking met Thomson Reuters. Van die laatste willen we een van de grootste eindejaarsbijeenkomsten in treasury maken." P.C. Fibricheck is de eerste medisch geaccrediteerde app waarmee je hartritmestoornissen kunt opsporen. Die kwaal blijft vaak onopgemerkt, maar ze veroorzaakt wel een op de vijf beroertes. Het systeem van Fibricheck is niet te vergelijken met een doorsneefitness-app'je. Het heeft het potentieel de medische gouden standaard naar de kroon te steken. Om zijn hartritme te meten, legt de patiënt zestig seconden lang een vinger op de camera van zijn smartphone. Het bedrijf achter Fibricheck heet eigenlijk Qompium, maar iedereen identificeert de start-up met zijn enige product. Zeker na de grote screening die het bedrijf in oktober opzette met het Belang van Limburg. In een week gebruikten 12.400 lezers van de krant de app. 650 onder hen bleken een hartritmestoornis te hebben die medische opvolging verdient. "Die screening heeft onze geloofwaardigheid een boost gegeven", weet medeoprichter Bieke Van Gorp. "De grote farmaspelers nemen ons nu serieus." De screening was niet het enige wapenfeit waarmee de onderneming haar reputatie heeft opgebouwd. Daarvoor hadden al ruim tien klinische studies het product medisch gevalideerd. De app is ook goedgekeurd als een van de proefprojecten voor mobile health, een project dat minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open Vld) vorig jaar lanceerde. "We hopen dit jaar de terugbetaling met het Riziv in orde te krijgen", zegt Van Gorp. Het bedrijf is in 2014 ontstaan uit een eindverhandeling van studenten biomedische wetenschappen aan de Universiteit Hasselt. Er werken nu twaalf mensen bij Fibricheck. In 2018 ligt het accent op business development, ook internationaal. Daarbij zal de kapitaalronde van 1,5 miljoen euro die Fibricheck vorig jaar afrondde, ongetwijfeld van pas komen. R.B. Alexandre Wayenberg is de CEO van Shape, dat een geavanceerde bodyscanner en weegschaal heeft ontwikkeld voor de consumentenmarkt. De Brusselaar startte het bedrijf in 2015 samen met Martin Kessler op in China. Het duo werd geselecteerd voor het begeleidingstraject van het Amerikaanse Y Combinator, waar ook Uber en Airbnb uit de startblokken zijn geschoten. Zo konden de twee midden 2015 naar San Francisco verhuizen. Wayenberg heeft er nog geen seconde spijt van gehad. "We waren ervan overtuigd dat Californië de beste markt is om op te starten. Daar zijn veel early adopters, die ook nog eens bezig zijn met hun lichaam en gezondheid. Bovendien is hier veel talent en expertise aanwezig om een bedrijf succesvol uit te bouwen. We hebben ook nog een traject kunnen volgen bij de StartX-accelerator van Stanford University." "Ik denk dat ik de voorbije maand 100 uur per week heb gewerkt. Binnenkort nemen we twee extra mensen aan, zodat ik hopelijk ook wat meer taken kan uitbesteden. We hebben ons prototype van de Shapescale (het product, nvdr) in nog geen maand volledig herwerkt, met nog meer geavanceerde sensoren. Intussen hebben we 5000 reservaties van klanten binnen en meer dan 1500 bedrijven hebben ons gecontacteerd met interesse voor integraties met het toestel of onze app. We hadden begin januari ook een stand op CES in Las Vegas (de grootste elektronicabeurs ter wereld, nvdr). Dat was enorm belangrijk, om relaties op te bouwen. Het was een enorme opsteker om te zien hoeveel mensen ons prototype wilden uittesten."S.F. Bij SettleMint, het Leuvense bedrijf dat met zijn software IT-teams helpt blokketenapplicaties te bouwen, is het personeelsbestand aangedikt tot een tiental mensen. Opvallend is dat er een venture development consultant is, die de weg naar de eerste grote kapitaalronde bij risicokapitaalinvesteerders moet plaveien. "Het is iemand die werkt vanuit Dubai en de initiële contacten legt", zegt medeoprichter Roderik Van der Veer vanuit Zweden. Liever dan te vertellen over de administratieve rompslomp rond de opening van het nieuwe kantoor in de Verenigde Arabische Emiraten - SettleMint is erg actief in het Midden-Oosten - heeft Van der Veer het over een nieuw project met het Canadese DigitalTown. Dat bedrijf helpt mensen, onder meer via een slimme portefeuille, online te winkelen en zoekopdrachten uit te voeren in meer dan 22.000 steden ter wereld. Het digitale verlengstuk van steden op het internet. DigitalTown, dat opereert vanuit de Amerikaanse staat Minnesota, wil gebruikers van die onlinesteden nu de mogelijkheid bieden aandelen te verwerven in hun digitale stad en schakelde daarvoor SettleMint in. Blokketentoepassingen zijn geschikt voor dat soort opdrachten omdat het gedecentraliseerde databanken zijn die op een veilige manier transacties bijhouden. "DigitalTown wil een systeem aanbieden waarbij je als inwoner van een stad mee eigenaar kunt worden. Als je verhuist, kun je je aandelen verkopen", legt Van der Veer uit. B.D.