1 SettleMint laat grote bedrijven zijn sensordataplatform testen

Roderik van der Veer en Matthew Van Niekerk, de twee oprichters van SettleMint, en Els Meyvaert, die de marketing en de communicatie voor haar rekening neemt, gingen de afgelopen maanden de hort op voor het conferentieseizoen. Op conferenties en events in Singapore, Dubai, Toronto, San Francisco, Barcelona en Oslo, maar ook in eigen land, gingen ze uitleggen welke voordelen de blockchaintechnologie heeft voor bedrijven en overheden. SettleMint maakt softwarebouwblokken waarmee bedrijven zelf aan de slag kunnen voor blockchaintoepassingen, zonder dat ze daarvoor experts in dienst hoeven te nemen. Blokketens zijn gedecentraliseerde onlinedatabanken die op een veilige manier transacties bijhouden.
...

Roderik van der Veer en Matthew Van Niekerk, de twee oprichters van SettleMint, en Els Meyvaert, die de marketing en de communicatie voor haar rekening neemt, gingen de afgelopen maanden de hort op voor het conferentieseizoen. Op conferenties en events in Singapore, Dubai, Toronto, San Francisco, Barcelona en Oslo, maar ook in eigen land, gingen ze uitleggen welke voordelen de blockchaintechnologie heeft voor bedrijven en overheden. SettleMint maakt softwarebouwblokken waarmee bedrijven zelf aan de slag kunnen voor blockchaintoepassingen, zonder dat ze daarvoor experts in dienst hoeven te nemen. Blokketens zijn gedecentraliseerde onlinedatabanken die op een veilige manier transacties bijhouden. Omdat er veel vraag naar toepassingen komt uit het Midden-Oosten, wil SettleMint een kantoor openen in de Verenigde Arabische Emiraten. De Leuvense start-up moet zijn grote project voor de Islamitische Ontwikkelingsbank binnen enkele maanden opleveren. Een van de drie nieuwe medewerkers die SettleMint de afgelopen vier weken in dienst heeft genomen, houdt zich bezig met de oprichting van dat kantoor. De overige twee zijn gespecialiseerd in softwareontwikkeling. Behalve aan zijn basisproducten werkt de start-up voort aan de DataBroker DAO. De bedoeling is dat die een "eBay voor sensordata" wordt, waarop bedrijven gegevens die ze via sensoren verzamelen kunnen verhandelen. "Tien grote bedrijven met sensoren hebben er al op ingetekend", zegt Els Meyvaert. "We laten de gegevens via ons platform lopen om het te testen." De ondernemers van SettleMint weten ondertussen hoe ze hun bedrijf efficiënt kunnen laten draaien, terwijl ze ieder in een andere uithoek van de wereld op zakenreis zijn. "Slack is een heel goed intern communicatiesysteem", zegt Els Meyvaert. "Elke minuut wordt zinvol ingevuld. We werken ook veel via videoconferenties. De zes à tien uur op het vliegtuig naar de volgende conferentie gebruiken we om e-mails te schrijven en vervolgafspraken te maken. We nemen altijd Belgische chocolade mee. Belgische chocolade heeft ons al fantastisch geholpen met onze presales." Heidi Rakels, de medeoprichter en CEO van GuardSquare dat mobiele applicaties van bedrijven beveiligt, was onder de indruk van de koninklijke missie naar India begin november. In het zog van koning Filip en koningin Mathilde leerde Rakels de Indiase markt beter kennen. "Ik vond India een bruisende omgeving. Als je in België naar een event gaat, praten mensen vooral met wie ze al kennen. In India praat iedereen met iedereen, en na vijf minuten gaan ondernemers naar het volgende gesprek, alsof ze geen enkele kans willen verspillen om met iemand te spreken." Naast New Dehli was vooral Mumbai interessant voor GuardSquare, omdat het er met een groot bedrijf over een samenwerkingsverband sprak. "India is een heel speciaal land", zegt Heidi Rakels. "We krijgen de meeste aanvragen voor offertes uit India, hoewel het pas op de vijftiende plaats staat van de zeventig landen waarnaar we exporteren. Zo'n 2,5 procent van onze uitvoer gaat ernaartoe. Indiërs zijn heel goede onderhandelaars." Er zit nog heel wat potentieel, vermoedt Rakels. GuardSquare overweegt er een kantoor te openen. GuardSquare stelde zich in het begin van het jaar ambitieuze verkoop- en omzetdoelstellingen. Zo wilde het zijn omzet verdubbelen van 2 miljoen naar 4 miljoen dit jaar, en mikte het op 5,3 miljoen facturen. Die doelen zitten nog altijd goed op schema. "Je moet je doelen hoog stellen", vindt Heidi Rakels. "We hebben een enorm nadeel doordat de dollar zo gezakt is, maar we kunnen het nog altijd halen." Als het lukt, gaat het hele bedrijf dat succes vieren in de Verenigde Staten. Een team van Cashforce was in november aanwezig op de jaarlijkse beurs van Franse treasurers in Parijs. "We waren een van de weinige standhouders die niet uit Frankrijk kwamen", vertelt zaakvoerder Nicolas Christiaen. "De Franse markt is redelijk afgebakend. Toch was er veel interesse van bezoekers. Mensen zijn altijd nieuwsgierig als er een nieuwe speler opduikt, en zeker als die iets aanbiedt wat ze kunnen gebruiken. Ondanks het verschil in markt kampen veel treasurers met dezelfde uitdagingen." Intussen gebruiken enkele Franse bedrijven het Cashforce-platform om hun cashflowforecasting- en treasuryprocessen te verbeteren. "We hebben de beurs verlaten met een goed gevoel en met veel klantenleads op zak", zegt Christiaen. "De bedoeling is dat we in Frankrijk dezelfde stappen zetten als in Nederland, waar we dit jaar een eigen kantoor hebben geopend en we ons product nu volop commercieel uitrollen." Om de snel groeiende klantenvraag te volgen organiseerde het bedrijf in november zijn eigen Cashforce Academy. Christiaen: "In die snelcursus worden mensen 'Cashforce certified' en kunnen ze ons bijstaan bij de implementatie van ons product bij klanten. Op die manier komt dat proces niet helemaal op onze schouders terecht. Doordat zij een deel van de implementatie overnemen, kunnen wij sneller klanten aan boord nemen." Voor december kijkt Christiaen vooral uit naar een evenement dat Cashforce in Amsterdam in samenwerking met Thomson Reuters organiseert. Thomson Reuters kan in realtime data leveren die interessant zijn voor financiële departementen en die wij in onze applicatie kunnen integreren. Samenwerken is dus interessant voor beide partijen, en voor de klanten natuurlijk." Het Leuvense Icometrix trekt deze week naar Chicago voor een grootschalig radiologencongres. "Voor ons wordt het een belangrijk moment", zegt CEO Wim Van Hecke. "We zijn aanwezig met een eigen stand, maar we zitten in het deel met speciale workshops over artificiële intelligentie en geavanceerde metingen in de radiologie. Bovendien hebben we een presentatie voorbereid waarin we de economische voordelen van onze software uit de doeken doen." Omdat de terugbetaling van het Icometrix-pakket in de Verenigde Staten al is geregeld, is de Amerikaanse markt de komende maanden cruciaal voor de Leuvense onderneming. Daarom is het ook goed nieuws dat het pakket via twee partnerschappen wordt aangeboden. Het gaat om Theracon en Blackford. "Eigenlijk fungeren ze als een soort appstore voor interpretatieve software", zegt Van Hecke. "Radiologen verkiezen met één platform te werken, waarop ze de interpretatieve softwareleveranciers terugvinden. Op die manier brengt ons partnerschap met Theracon onze software op de radar in 200 ziekenhuizen. We voeren daarover ook gesprekken met Siemens, GE en Philips, maar die verlopen wat langzamer." Ondanks het belang van die partners blijft Icometrix inzetten op eigen verkoop in de Verenigde Staten. "We geloven in de combinatie. Daarom willen we een extra verkoper aanwerven in de Verenigde Staten. Directe verkoop is van belang, omdat we actief zijn op een markt waar een netwerk belangrijk is. Radiologen kennen elkaar. Zodra we bekend genoeg zijn, gaat de bal vanzelf aan het rollen. Juist daarom moeten we zelf ook dertig centra overtuigen. De teller staat nu op vijftien." Intussen blijft in Europa de terugbetaling een moeilijke zaak. "We hebben de sleutel nog niet gevonden om overheden en verzekeraars te overtuigen. We denken wel dat de gegevens die we verzamelen via onze samenwerking met MS Registry op termijn helpen om aan te tonen dat een betere opvolging van MS-patiënten een besparing oplevert." Roeland Byl, Patrick Claerhout en Benny Debruyne