1 Guardsquare bezoekt de juiste beurzen

Het Leuvense Guardsquare, dat mobiele apps beveiligt, stelt zich steeds scherpere doelen. "Die doelstelling ziet er altijd vrij onbereikbaar uit, maar er is nu een halfjaar voorbij en we hebben ze weer gehaald", zegt medeoprichter en CEO Heidi Rakels. "Ons doel was deze keer 2 miljoen euro boekingen (uitgeschreven facturen). Ons jaardoel is 5,5 miljoen boekingen te halen - de tweede jaarhelft is altijd beter dan de eerste. Als dat lukt, gaan we met het hele bedrijf naar New York." Guardsquare brainstormt geregeld over nieuwe ideetjes om zijn doel dichterbij te brengen. Wat volgens Rakels ook moet helpen, is een vaste gast worden op de Money 20/20-beurzen voor financiële dienstverleners. "Ik ben naar de Money 20/20-beurs in Kopenhagen geweest. Die vindt ook plaats in Singapore, Las Vegas en Amsterdam. In Kopenhagen bleek dat er veel technische mensen naartoe komen. Net dat publiek zijn onze klanten."
...

Het Leuvense Guardsquare, dat mobiele apps beveiligt, stelt zich steeds scherpere doelen. "Die doelstelling ziet er altijd vrij onbereikbaar uit, maar er is nu een halfjaar voorbij en we hebben ze weer gehaald", zegt medeoprichter en CEO Heidi Rakels. "Ons doel was deze keer 2 miljoen euro boekingen (uitgeschreven facturen). Ons jaardoel is 5,5 miljoen boekingen te halen - de tweede jaarhelft is altijd beter dan de eerste. Als dat lukt, gaan we met het hele bedrijf naar New York." Guardsquare brainstormt geregeld over nieuwe ideetjes om zijn doel dichterbij te brengen. Wat volgens Rakels ook moet helpen, is een vaste gast worden op de Money 20/20-beurzen voor financiële dienstverleners. "Ik ben naar de Money 20/20-beurs in Kopenhagen geweest. Die vindt ook plaats in Singapore, Las Vegas en Amsterdam. In Kopenhagen bleek dat er veel technische mensen naartoe komen. Net dat publiek zijn onze klanten." Om snel te kunnen groeien moet een start-up een goed geoliede machine zijn. Vooral COO Roel Caers, die meer dan twintig jaar ervaring heeft in de IT-industrie, stuurt veel mensen aan bij Guardsquare. Heidi Rakels probeert ondertussen veel bij te leren over management, zodat ze als CEO kan meegroeien met haar bedrijf. De praktijkgerichte opleiding van Taco Oosterkamp die ze de laatste twee dagen van juni in Nederland volgde, voldeed op dat gebied ruimschoots aan haar verwachtingen. "Ik hoop dat we ook in Leuven met andere bedrijven een samenwerking kunnen opzetten waardoor we van elkaar leren door bijvoorbeeld elke maand iets samen te doen, waarbij iedereen geeft en neemt. Voor mij is dat belangrijk, want ik heb geen managementervaring. Ik moet blijven groeien en daarvoor heb ik opleidingen nodig." Enkele van de delegeertrucjes die ze in Nederland leerde, past Rakels al toe. "Ik krijg steeds meer e-mails van medewerkers. Ze hebben vaak schrik om een beslissing te nemen en leggen in hun mail het probleem uit. Zulke e-mails wil ik niet ontvangen. Ik krijg liever mails waarin de medewerker de mogelijke oplossingen voor het probleem opsomt en aangeeft welke oplossing zijn voorkeur wegdraagt. Op die mails kun je meestal met 'ja', 'neen', of 'ja, maar' antwoorden, én voor de werknemer is het een manier om te blijven groeien." In juli is het rustig in veel ondernemingen, zeker commercieel. Dat gaat niet op voor Cashforce, dat na zijn uitrol in Nederland werk maakt van zijn expansie in Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. "In de voorbije maand ben ik drie keer in Londen geweest om er enkele mogelijke klanten en partners te ontmoeten", vertelt zaakvoerder Nicolas Christiaen, van wie het financiële softwareplatform inzicht verschaft in het werkkapitaal en de huidige en toekomstige kasstromen van bedrijven. "In het Verenigd Koninkrijk zien we grote kansen. Een pluspunt is dat we er onze goede band met de bank Barclays kunnen uitspelen. Dat geeft ons verhaal extra cachet bij potentiële klanten. We bekijken de mogelijkheden om een stukje kantoorruimte bij Barclays in Londen in te nemen, zodat we vanuit een vaste uitvalsbasis kunnen opereren." De uitbreiding van de activiteiten gaat gepaard met een nieuwe kapitaalronde. In januari 2016 haalde Cashforce al eens 1 miljoen euro op om zijn groei te financieren. Om de expansie in Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk te ondersteunen, is een tweede kapitaalronde gestart. "De gesprekken met geïnteresseerde binnen- en buitenlandse investeerders zijn begonnen, maar het is nog wat vroeg om bedragen en namen van investeerders naar voren te schuiven", aldus Christiaen. Cashforce werkt ook voort aan de ontwikkeling van zijn product. Christiaen: "We willen dat ons platform de connectie maakt met de volledige bancaire omgeving van de klant. Als bedrijven een overzicht van al hun bankactiviteiten willen, moeten ze momenteel telkens inloggen op een ander platform. Wij willen voor hen één toegangspoort creëren. De uitrol staat de volgende maanden op de planning, zodat die eind dit jaar op poten staat. Wel moeten we de keuze nog maken of ons interne team de softwareontwikkeling voor zijn rekening neemt, of dat we daarvoor in zee gaan met een externe partij." Voor Icometrix zijn de zomermaanden allerminst rustig. Dat komt door het contract dat het Leuvense hightechbedrijf dit jaar met MSbase heeft afgesloten. De Australische databank is het resultaat van een grootschalig non-profitonderzoek dat de medische gegevens van 50.000 patiënten uit de hele wereld verzamelde. "In Australië valt de zomervakantie in januari", zegt Wim Van Hecke. "We weten hier dus wat doen." Het MSbase-onderzoek biedt aan artsen interessant vergelijkingsmateriaal. De rol van Icometrix is analyses van MRI-scans toevoegen aan de database. Tot voor kort was dat een hiaat in het Australische onderzoek. De farmagroepen Novartis, Roche en Biogen sponsoren het project. Icometrix wil dit jaar in een eerste fase de scanningsrapporten van een vijfde van de patiënten toevoegen. Het contract voor de eerste fase is goed voor zowat 600.000 euro inkomsten. Verloopt alles goed, dan volgt een contract voor de tweede fase. Dat zal over meerdere jaren lopen. "Op dit moment is een deel van onze mensen bezig met kwaliteitscontrole op de automatische softwareanalyses, maar op termijn hopen we die ook te automatiseren, zodat het proces nog meer schaalbaar wordt", zegt Van Hecke. Een ander langdurig project dat in de opstartfase zit, is de samenwerking met Roche voor de opvolging van patiënten die behandeld worden met een nieuw middel tegen de progressieve vorm van MS. Dat contract loopt over zeven jaar en is goed voor 1,5 miljoen euro inkomsten. Zulke meerjarige overeenkomsten zijn voor een start-up als Icometrix een belangrijke wissel op de toekomst. CEO Van Hecke: "Vorig jaar boekten we nog verlies, maar dit jaar hopen we break-even te draaien. Dat komt niet enkel door dit contract. Meer en meer ziekenhuizen in de Verenigde Staten gebruiken onze software om MS-patiënten klinisch te volgen. Dat verhoogt onze terugkerende inkomsten." Die laatste wil Van Hecke na de vakantie proberen te vergroten door in de Verenigde Staten in te zetten op indirecte verkoop. Nu benaderen de verkopers van Icometrix de Amerikaanse ziekenhuizen en onderzoekscentra. "We voeren gesprekken met verdelers van MRI-scanners", zegt Van Hecke. "Het gaat om slechts vier spelers: Siemens, GE, Philips en Toshiba. Het is de bedoeling dat zij onze diensten gekoppeld aan hun toestellen aanbieden." Willem Drijver, de medeoprichter van de Antwerpse start-up Taglayer, is kort met vakantie in Frankrijk, maar hij blijft het reilen en zeilen van het bedrijf gespecialiseerd in het aanpassen van websites aan de voorkeuren van de bezoekers, op de voet volgen. Taglayer, dat onlangs werd toegelaten tot de accelerator The Birdhouse, gebruikt daarvoor de organisatie-app Trello. "Je kunt precies zien welke to do's iedereen die week heeft en wat iedereen aan het doen is. We zijn een heel jong team. We zijn het gewoon via sociale media dingen te delen. Iedereen vindt het normaal op deze manier te werken", zegt Drijver. De zomer is minder druk dan gewoonlijk. Dat is een goede kans om zaken aan te pakken waar het Taglayer-team nog niet aan toekwam. "De ontwikkelaars zijn nu meer met hun eigen ding bezig en we hebben de website een upgrade gegeven." Na de zomer volgt de evaluatie van de twee proefprojecten die lopen en moet blijken of het bedrijf erin slaagt nieuwe klanten te overtuigen. Roeland Byl, Patrick Claerhout en Benny Debruyne, fotografie Dieter Telemans