1 Coderen met TAGLAYER

De afgelopen dagen en weken was Taglayer druk in de weer met de organisatie van de Google Hash Code, een codeerwedstrijd die vandaag plaatsvindt in de Antwerpse Boerentoren en andere Europese steden. De deelnemende landen beginnen op hetzelfde moment aan de drie uur durende wedstrijd. "Er zijn meer dan zestig inschrijvingen en we kregen ook heel wat aandacht in de kranten", zegt medeoprichter Willem Drijver. De wedstrijd vijzelt de naamsbekendheid van de jonge start-up op, maar brengt hem en andere start-ups van de incubator Start it@kbc ook in contact met softwareontwikkelaars. Dat is interessant voor bedrijfjes die altijd op zoek zijn naar nieuwe medewerkers. "Het was niet makkelijk om zo veel ontwikkelaars bij elkaar te krijgen."
...

De afgelopen dagen en weken was Taglayer druk in de weer met de organisatie van de Google Hash Code, een codeerwedstrijd die vandaag plaatsvindt in de Antwerpse Boerentoren en andere Europese steden. De deelnemende landen beginnen op hetzelfde moment aan de drie uur durende wedstrijd. "Er zijn meer dan zestig inschrijvingen en we kregen ook heel wat aandacht in de kranten", zegt medeoprichter Willem Drijver. De wedstrijd vijzelt de naamsbekendheid van de jonge start-up op, maar brengt hem en andere start-ups van de incubator Start it@kbc ook in contact met softwareontwikkelaars. Dat is interessant voor bedrijfjes die altijd op zoek zijn naar nieuwe medewerkers. "Het was niet makkelijk om zo veel ontwikkelaars bij elkaar te krijgen." Taglayer maakte de afgelopen weken kennis met de vertragende wetten van de bureaucratie. De starter zet zijn software, waarmee bedrijven hun sites kunnen aanpassen aan de interesses van hun klanten - met respect voor hun privacy - in de markt met gratis en betalende proefprojecten. "Al het papierwerk duurt iets langer dan verwacht", stelt Willem Drijver vast. "Voor de twee betalende projecten, die drie maanden zullen lopen, ronden we de algemene voorwaarden af, zodat we deze of volgende week kunnen beginnen." Het product van Taglayer biedt klanten twee componenten: digitale gegevensanalyse aan de ene kant en websites personaliseren om klanten aan te trekken aan de andere kant. De proefprojecten die het bedrijf heeft lopen bij de andere start-ups in de incubator waar Taglayer kantoor houdt, moeten leiden tot productverbeteringen. Deze zomer willen Willem Drijver en zijn vennoot Timothy Verhaeghe de balans opmaken van de proefprojecten. Volgende week is Heidi Rakels alweer op het Mobile World Congress in Barcelona, terwijl zij en haar medevennoot en partner Eric Lafortune vorige week nog in San Francisco waren voor de RSA Conference over cyberveiligheid. Het zijn ideale plekken voor de Leuvense specialist in appbeveiliging om aan directe verkoop te doen. Guardsquare begon vorig jaar met directe verkoop in België en dat sloeg aan. Omdat het evenement in San Francisco was, konden de twee ondernemers nauw samenwerken met het kantoor dat ze daar enkele maanden geleden oprichtten. Rakels heeft het gevoel dat haar snelgroeiende Leuvense bedrijf stilaan in een nieuwe fase terechtkomt. De opstartpijnen zijn verteerd. "Als jong bedrijf ben je meer reactief. Er gebeurt nu veel bij ons, maar niets spectaculairs. We plannen iets en we voeren het uit. De verkoop gaat goed. We zijn nu een verkooppijplijn aan het bouwen en dat verloopt redelijk gestructureerd." De grootste flessenhals blijft de rekrutering. Het bedrijf is dit jaar een versnelling hoger geschakeld. "We zijn er heel erg mee bezig", zegt de CEO van Guardsquare, dat vorig jaar voor 3,15 miljoen euro aan contracten binnenhaalde. "We gaan naar jobbeurzen en universiteiten, we hebben contact met studentenverenigingen." Guardsquare wil zo meer interessante kandidaturen krijgen, maar gaat zeker niet overhaast te werk. "We zijn heel veeleisend geworden. We weten ondertussen welke profielen bij ons bedrijf passen. Snel groeien mag niet ten koste gaan van kwaliteit. Je moet mensen zoeken die bij je cultuur passen en die graag programmeren. Dat ik focus op kwaliteit en degelijkheid maakt wellicht dat Amerikaanse investeerders minder enthousiast zijn dan Europese. Een Amerikaanse investeerder wil vaak dat je waanzinnige risico's neemt. Hij gaat ervan uit dat van de tien bedrijven waarin hij investeert, er negen zullen falen. Ik wil niet een van die negen zijn." Cashforce werkte in januari en februari een groot aantal klantencontacten af. De onderneming die bedrijven via haar software inzicht geeft in hun werkkapitaal en in de huidige en toekomstige kasstromen, tekende onder andere present op het evenement voor het Best Finance Team 2017 van CFO Magazine. Zaakvoerder Nicolas Christiaen was ook uitgenodigd als spreker op het jaarlijkse Smart Cash-congres van bedrijfskasbeheerders in Londen, waar hij zijn visie gaf op cashflowvoorspelling. "In het Verenigd Koninkrijk en Nederland zien we veel potentieel", zegt Christiaen. Vooral in Nederland sprak Cashforce de voorbije weken veel geïnteresseerde bedrijven. "Ik ben momenteel ongeveer twee dagen per week op de as Rotterdam-Amsterdam." Om de commerciële slagkracht in Nederland te versterken, gaat Cashforce een lokale business development manager aanwerven. Cashforce wil bij de Nederlandse banken bekender worden. Christiaen: "Zij willen hun bestaande relaties met kasbeheerders versterken, en Cashforce speelt daarbij in op een belangrijke nood: een accuratere en snellere cashflowvoorspelling. In die zin kunnen zij bedrijven in contact brengen met ons. Anderzijds zien wij in de banken ook potentiële klanten, die ons softwareplatform kunnen integreren in hun IT-systemen." Volgens Christiaen zit er veel potentieel in de Nederlandse markt. Om te beginnen is de visibiliteit op de cashpositie in Nederland iets kleiner dan in België: "In ons land verbindt het Isabel-platform de banken, waardoor bedrijven een beter zicht hebben op de cash die op hun rekeningen staat. In Nederland bestaat zo'n type platform nog niet zo lang. Dat wijst erop dat in Nederland veel beweegt rond cashmanagement. De volgende stap is een betere cashvoorspelling, en daar komen wij in beeld." In technologie zijn vrouwen doorgaans in de minderheid. Het Leuvense Icometrix is daarop een uitzondering. De helft van de dertig werknemers bij het technologiebedrijf zijn vrouwen. Nochtans telde het werknemersbestand van de start-up drie jaar geleden nog maar twee vrouwen en tien mannen. Vandaag bezetten vrouwen heel wat sleutelposities. Zo is Diana Sima de hoofdonderzoeker van de medische softwarespecialist. Eline Van Vlierberghe is verantwoordelijk voor de belangrijke Amerikaanse markt. Ze vertrok een jaar geleden naar de Verenigde Staten en haalt nu de eerste contracten binnen. "Vrouwen komen bij ons in alle functies voor", benadrukt marketingmanager Anke Maertens. Annemie Ribbens, het hoofd clinical trials bij het Leuvense technologiebedrijf, ziet voordelen in dat hoge aantal vrouwelijke werknemers. "Je merkt bij ons een vrouwelijke touch in de bedrijfscultuur", zegt ze. "Onze belangrijkste waarden zijn positivisme, ambitie en respect." Ook oprichter en CEO Dirk Loeckx is positief. "We hebben geen quota ingevoerd", zegt hij. "Het is toevallig zo gegroeid. We zijn blij met het aanwezige talent en de diversiteit. Ook in het aantal nationaliteiten. In ons kantoor in Leuven hebben we meer dan tien nationaliteiten." Icometrix draaide in 2016 verlies, maar zit op schema. Loeckx: "We zijn nu zes jaar bezig. In de niche van imaging biomarkers voor multiple sclerose (MS) zijn we de marktleider. We combineren contractonderzoek met een klinische toepassing." De toepassing is een softwarepakket die het op basis van metingen in MRI-scans mogelijk maakt de evolutie van MS bij een patiënt te kwantificeren. MS Metrix, het softwarepakket om MS-patiënten op te volgen, is sinds augustus vorig jaar erkend in de Verenigde Staten. Niet enkel waren de reacties in de markt positief, de eerste contracten zijn getekend. Kan president Trump roet in het eten gooien? "We zijn niet bang dat de markt voor medische apparaten in de VS zou opdrogen", zegt Loeckx. "Niemand wil zijn bevolking de toegang tot medische toepassingen ontzeggen. Ook de hervorming van Obamacare heeft slechts een beperkte impact op onze groeicurve." Roeland Byl, Patrick Claerhout & Benny Debruyne, fotografie Dieter Telemans