Byteflies is klaar voor de tweede coronagolf

Byteflies is net klaar voor de tweede coronagolf. Elf ziekenhuizen en een woon-zorgcentrum gaan het pakket testen waarmee patiënten zelf hun temperatuur en gegevens over hun ademhaling en hun hartslag kunnen meten en via een platform van Byteflies kunnen doorsturen. "De ziekenhuizen kregen een starthoeveelheid van twintig kits om twintig patiënten te kunnen volgen", zegt CTO Hans De Clercq. "We drijven dat nu op voor sommige ziekenhuizen. We kunnen op korte termijn meer dan 1500 patiënten aan, maar daarvoor hebben we nog een weg te gaan. Ook onze slimme pleister, die automatisch meet, is medisch al gekeurd. We zullen die testen met het UZ Gent, maar voorlopig verdelen we die niet zo breed als Covidcare@home. De ziekenhuizen hebben al genoeg aan hun hoofd en kunnen technische kinderziektes missen als kiespijn."
...

Byteflies is net klaar voor de tweede coronagolf. Elf ziekenhuizen en een woon-zorgcentrum gaan het pakket testen waarmee patiënten zelf hun temperatuur en gegevens over hun ademhaling en hun hartslag kunnen meten en via een platform van Byteflies kunnen doorsturen. "De ziekenhuizen kregen een starthoeveelheid van twintig kits om twintig patiënten te kunnen volgen", zegt CTO Hans De Clercq. "We drijven dat nu op voor sommige ziekenhuizen. We kunnen op korte termijn meer dan 1500 patiënten aan, maar daarvoor hebben we nog een weg te gaan. Ook onze slimme pleister, die automatisch meet, is medisch al gekeurd. We zullen die testen met het UZ Gent, maar voorlopig verdelen we die niet zo breed als Covidcare@home. De ziekenhuizen hebben al genoeg aan hun hoofd en kunnen technische kinderziektes missen als kiespijn." "We blijven met de pleister ook bij hetzelfde principe: de mensen moeten zelf meten", vertelt CEO Hans Danneels. "Het is de bedoeling de ziekenhuizen zo veel mogelijk ruimte te geven om zich op de ernstigste gevallen te concentreren en dus meer mensen thuis te volgen." Orgwise, het nieuwe product dat Human Reef enkele weken geleden lanceerde, wordt goed onthaald, zegt CEO Els De Geyter. Ze was de afgelopen maand druk in de weer om Orgwise te verkopen. Dat richt zich op bedrijven die ervaring hebben met sociocracy, een alternatief voor de klassieke, hiërarchische manier van organisaties besturen. "Een stuk of twintig bedrijven is het systeem aan het testen, en drie bedrijven willen verder gaan", zegt De Geyter. "Het zijn Angelsaksische bedrijven, er zitten geen Belgische bij." De Geyter moet de testprojecten omzetten in contracten. "Je mag geen schrik hebben om feedback te vragen of naar de volgende stappen in het proces te informeren", zegt ze. "Na een maand weet ik meestal of bedrijven een product nemen of niet. Je kunt het zien aan de demo's. Voor bedrijven vergt het veel tijd om de nodige informatie in een demo te stoppen. Als een bedrijf dat niet doet, is de kans klein dat het verder wil gaan met jou." Human Reef opereert op een nichemarkt. "We hebben één echte concurrent, een groter Frans bedrijf, maar uit onze community blijkt toch dat ons product voldoende verschilt." Naast bedrijven die sociocracy al toepassen, heeft Human Reef ook een product voor grote bedrijven die nog niet veel ervaring hebben met een innovatief organisatiemodel. Met dat product is het voorlopig afwachten, door de onzekerheid die in heel wat bedrijven leeft, zegt De Geyter. "Bedrijven weten nog niet hoe ze zich moeten reorganiseren. We zien wel dat er meer synergie komt, waarbij ons product bijvoorbeeld in een product van een ander bedrijf wordt verwerkt." Zelfs al weten bedrijven nog niet hoe ze er over enkele jaren zullen uitzien, de digitale transformatie zal hoe dan ook een cruciale hefboom zijn. Door het thuiswerken moeten steeds meer ondernemingen digitaal mensen rekruteren en wegwijs maken - de zogenoemde onboarding. "Ik raad bedrijven aan dat niet als een tijdelijke oplossing op te zetten, maar het meteen duurzaam te doen", zegt De Geyter. "Het opbouwen van de relaties kun je persoonlijk houden, maar voor alles wat daarbuiten staat - zoals de administratie - kun je een digitaal onboardingsproces opzetten. Dan kunnen de mensen het in hun eigen tempo doen." Bij Pridiktiv lopen de laatste gesprekken om een nieuwe financieringsronde rond te krijgen. Tegelijk is de nieuwe medicatiemodule voor het softwarepakket voor de ouderenzorg getest en gelanceeerd. Met slimme algoritmes beperkt die de foutenmarge bij de bestelling en de verdeling van geneesmiddelen. "Het is een beetje de kroon op een lange ontwikkeling", zegt oprichter Jeroen De Backer. "Als de eerste bestellingen dan lopen en de reacties goed zijn, maakt de stress plaats voor blijdschap en dankbaarheid." Met de woon-zorgcentra als markt heeft het team van Pridiktiv zich al helemaal ingesteld op een nieuwe lockdown. Maar business as usual is het natuurlijk niet. "We gaan door met de digitalisering van onze opleidingen en handleidingen", zegt De Backer. "Mensen kunnen nu in hun eigen tempo zaken opzoeken. Ik wil de impact niet minimaliseren, maar voorlopig lijkt die aanpak te werken." Voor de klantenwerving is het face-to-facecontact wel belangrijk. Videobellen heeft dat proces veranderd en versneld. Nieuwe klanten vinden nu ook vaker de weg naar Pridiktiv via een digitale route. "Wij zijn een digitaal platform, dus voor ons is dat prima. Alleen lijkt de laatste fase van het verkoopproces de handdruk te missen. Een elektronische handtekening is toch een pak sterieler. En we kunnen ook het glas niet meer heffen op nieuwe klanten. Dat gaat wel, maar zo'n vrijdags onlinepintje is niet hetzelfde als collega's die de week met een gezamenlijke borrel afsluiten." Op 19 oktober, de verjaardag van CEO Arvid De Coster, nam WeGroup nieuwe kantoren in gebruik. "We zijn drie jaar geleden op een zolderkamer gestart met drie mensen. Daarna kwamen we in een coworkingruimte terecht, en de voorbije jaren zaten we in een gebouw in de Bomastraat in Gent, nabij de Dampoort. Daar konden 20 mensen comfortabel werken. Maar intussen tellen we 35 medewerkers en tegen eind dit jaar zullen dat er 40 à 50 zijn." Kortom: een verhuizing drong zich op. De nieuwe kantoren van WeGroup bevinden zich in het gebouw waar ook Showpad gevestigd is, duidelijk zichtbaar voor al wie Gent langs de E17 binnenrijdt. "Straks hangt ons logo naast dat van Showpad. Dat geeft toch het gevoel dat we al iets betekenen", zegt De Coster. "Het is een extra motivatie om in de voetstappen van andere succesvolle Belgische groeibedrijven te treden." De kantoorruimte voorzag oorspronkelijk in een honderdtal werkplekken ten behoeve van de vorige huurder, E&Y. Maar de coronacrisis veranderde alles, zegt De Coster: "We ondertekenden het contract begin dit jaar. De epidemie en de lockdown hebben ons doen nadenken over de inrichting van het kantoor. Mensen werken steeds meer van thuis. Dus wilden we er meer een ontmoetingsplaats dan een werkplek van maken". De binneninrichting werd gestript, muren gesloopt, er kwam een complete redesign. "Uiteindelijk blijven 50 werkplekken over", vertelt De Coster, "maar we hebben ook een auditorium, een refter en een ontspanningszaal, en we plannen een fitness. Er is veel ruimte voor interactie. We zijn klaar voor de nieuwe manier van werken. Ik ga ervan uit dat zelfs na corona mensen een drietal dagen per week thuis zullen werken." WeGroup werkt met een rotatiesysteem, zodat er elke dag niet meer dan vijf personen op kantoor verschijnen. De Coster: "Met de tweede coronagolf hebben we het thuiswerk weer veralgemeend. Maar we hebben nogal wat jonge mensen in dienst. Zij hebben thuis niet altijd een optimale werkomgeving. We hebben ook aandacht voor het mentale welzijn van de medewerkers. Vooral onze ingenieurs, die vaak urenlang alleen op hun kamertje zitten, hebben behoefte aan sociaal contact."