WeGroup digitaliseert verzekeringssector

Met een boottochtje op de Leie, een etentje in een rooftoprestaurant en een afterparty tot in de vroege uurtjes in de kantoren vierden de dertig medewerkers van WeGroup op 11 september het driejarige bestaan van het Gentse verzekeringsbedrijf, dat we vanaf dit nummer een jaar lang volgen. "Het geplande reisje naar Kroatië hebben we door corona afgeblazen", zegt CEO Arvid De Coster.
...

Met een boottochtje op de Leie, een etentje in een rooftoprestaurant en een afterparty tot in de vroege uurtjes in de kantoren vierden de dertig medewerkers van WeGroup op 11 september het driejarige bestaan van het Gentse verzekeringsbedrijf, dat we vanaf dit nummer een jaar lang volgen. "Het geplande reisje naar Kroatië hebben we door corona afgeblazen", zegt CEO Arvid De Coster. Hij is niet te beroerd om toe te geven dat het bedrijf deze verjaardag niet had kunnen vieren, als het vorig jaar niet zijn strategie volledig had omgegooid. "Aanvankelijk wilden we particulieren op ons platform samenbrengen, om elkaars risico's in te dekken. Vandaar de naam WeGroup. "Maar wij hadden de middelen niet voor een business-to-consumermodel." Vorig jaar trok Louisse, de virtuele assistente die het bedrijf ontwikkeld had, de aandacht van verzekeringsmakelaars en -maatschappijen. "Begin 2019 hebben we 650.000 euro opgehaald en de technologie omgebouwd, zodat we ze konden commercialiseren", vertelt De Coster. Met de technologie kunnen tussenpersonen hun processen automatiseren en digitaal klantencontacten leggen. Daarna ging het razendsnel. WeGroup telt bijna 300 bedrijfsklanten, vooral makelaars. Het aantal werknemers is verdrievoudigd. Het succes van WeGroup culmineerde deze zomer in een kapitaalverhoging van 3 miljoen euro. Dat bedrag kwam van het prestigieuze Franse fonds Truffle Capital en het Belgische Seeder Fund. Ze willen inspelen op de digitalisering van de verzekeringssector. Met het geld wil WeGroup zijn positie in België versterken en de stap naar de Franse markt zetten. Byteflies lanceerde snel een tussenoplossing om covid-19-patiënten op te volgen. "De testen met onze slimme pleister lopen nog", zegt Hans Danneels. "Maar er was duidelijk een oplossing nodig die we sneller konden uitrollen. We hebben een kleine kit gemaakt met een thermometer en andere apparaten, waarmee een patiënt een paar keer per dag zelf zijn hartslag en zuurstofsaturatie kan meten. Die gegevens kan hij doorgeven via onze toepassing. Zo kunnen patiënten met milde klachten vanop afstand worden opgevolgd en kunnen ziekenhuizen patiënten sneller ontslaan. Bovendien kunnen we met deze tussenoplossing ook onze software om de data te verwerken voor de slimme pleister al versterken. In een eerste fase bieden we de kit gratis aan tien ziekenhuizen aan. Ik wilde geen tijd verliezen, we moeten vooruit." Het techbedrijf van CEO Els De Geyter heeft een nieuw product gelanceerd. Orgwise richt zich op bedrijven die al ervaring hebben met wat in de hr-wereld sociocracy wordt genoemd. "Dat is een alternatief voor de klassieke, hiërarchische manier van organisaties besturen", verklaart De Geyter. "Je werkt meer met variabelen."Human Reef maakt technologie waarmee bedrijven zich minder hiërarchisch kunnen organiseren. Het vertrekt bijvoorbeeld veel meer van rollen dan van vastomlijnde functieomschrijvingen. Het techbedrijf ontwikkelde software voor grote bedrijven die nog niet veel ervaring hebben met zo'n innovatief organisatiemodel, maar ook voor de pioniers. "Het was tijd dat dit product er kwam", zegt Els De Geyter. "De community rond sociocracy wacht al een tijdje op software." Human Reef richt zich bewust nu meer op die doelgroep, veeleer dan op de grote bedrijven die nog niet zo vertrouwd zijn met deze nieuwe manier van werken. "Bij die bedrijven worden veel projecten uitgesteld", zegt Els De Geyter. "In heel wat bedrijven was er tijdelijke werkloosheid. Nu binnenkomen met een product dat het design van de organisatie wil veranderen, is heel moeilijk." Om die ondernemingen meer vertrouwen te geven in zijn producten, probeert Human Reef potentiële klanten anders te overtuigen. "We benaderen hen meer via consultants", zegt ze. "Heel wat bedrijven staan nog niet ver genoeg en hebben ondersteuning nodig." "Het derde kwartaal is voor ons het belangrijkste van het jaar", zegt Jeroen De Backer van Pridiktiv. Voor het bepalen van de productfocus de komende maanden, maar ook omdat de klanten in de zorg rond deze tijd hun budgetten voor het komende jaar vastleggen. "Ons vernieuwde facturatiesysteem is klaar", vertelt hij. "De module is herschreven en wordt in de komende weken uitgetest." De interesse voor het mobiele softwareplatform voor de ouderenzorg is groter dan het techbedrijf had ingeschat. "We krijgen ook aanvragen uit andere sectoren", vertelt De Backer. "Ook in de gehandicaptenzorg bestaat de behoefte om de papierstroom te digitaliseren. Hoewel dat type klanten anders wordt gefinancierd, moeten we ons pakket nog niet aanpassen. Later kunnen we dat wel beter afstemmen op de noden in andere sectoren." Een softwarepionier zijn in een markt is een voordeel, maar het maakt ook dat het product voortdurend evolueert. "Ik ben blij te kunnen zeggen dat onze software nooit helemaal af zal zijn", zegt De Backer. "Wij evolueren mee met de noden van het gebruiksgemak. Bovendien leven we in een land waar diverse regeringen eigen richtlijnen hebben. Daar moeten we rekening mee houden. We willen ook nieuwe facetten toevoegen aan ons softwarepakket. We hebben de medicatiemodule en de facturatie al aangepakt, en hopen de komende maanden een deel toe te voegen voor de kinesisten, de ergotherapeuten en de animatie in de woon-zorgcentra." Pridiktiv hoopt dit jaar nog nieuw kapitaal op te halen. En het personeel bereidt zich voor op een tweede coronagolf. "We blijven in twee teams werken, en houden ons kanaal met filmpjes over hoe onze software werkt up-to-date", zegt De Backer. "We registreren ook wie op kantoor komt, zodat we die informatie hebben als dat nodig zou zijn."