Pridiktiv maakt zich op voor nieuwe contracten

Jeroen De Backer is weer in het land. Twee weken vakantie in de Oostenrijkse Alpen met zijn gezin waren bedoeld om het drukke start-upbestaan even los te laten. Dat is niet helemaal gelukt, moet de stichter van Pridiktiv bekennen. "Ik nam 's morgens de tijd om mails te lezen en dringende zaken op te volgen", zegt hij. "Maar vanaf 10 uur tot middernacht was het familietijd. Een voordeel is dat ik na mijn vakantie niet een hele dag nodig had om door de berg achterstallige mails te raken."
...

Jeroen De Backer is weer in het land. Twee weken vakantie in de Oostenrijkse Alpen met zijn gezin waren bedoeld om het drukke start-upbestaan even los te laten. Dat is niet helemaal gelukt, moet de stichter van Pridiktiv bekennen. "Ik nam 's morgens de tijd om mails te lezen en dringende zaken op te volgen", zegt hij. "Maar vanaf 10 uur tot middernacht was het familietijd. Een voordeel is dat ik na mijn vakantie niet een hele dag nodig had om door de berg achterstallige mails te raken." De Backer focust nu op de volgende kapitaalronde. De interesse wordt naar verluidt concreter, maar zolang er niets op papier staat, mag De Backer niets zeggen. Het team werkt intussen voort aan de productverbetering en de klantenwerving. September wordt belangrijk, omdat in het softwarepakket ook een facturatiesysteem wordt ingebouwd. Het derde kwartaal is bovendien altijd een drukke periode voor het afsluiten van nieuwe contracten. De klanten komen volgens De Backer meestal aankloppen omdat ze het product al kennen. Pridiktiv doet hen een voorstel en onderzoekt of de hardware bij de klant klaar is voor een overstap en of die nog ergens onder contract ligt. "Je kent het grapje over digitale transformatie?" vraagt De Backer. "Weet jij of tegenwoordig de CTO of de CEO verantwoordelijk is voor de digitale transformatie in een bedrijf? Geen van beiden, het is covid." Een dossier dat onmiddellijk aandacht vraagt, is het kantoor. "Onze ruimte van 120 vierkante meter is groot genoeg", zegt De Backer. "Maar onze ploeg mist het sociale, menselijke contact. We zijn niet van plan deze plek te verlaten, maar we moeten wel zoeken naar manieren om de mensen weer dichter bij elkaar te brengen." Hans Danneels moest met Byteflies een versnelling hoger schakelen. Hij zet in verschillende ziekenhuizen versneld de systemen op om met de slimme pleister van Byteflies de hart- en ademhalingsdata van covid-19-patiënten op afstand op te volgen. "De heropflakkering geeft extra druk", zegt Danneels. "We moeten klaar zijn, zodat ziekenhuizen in het najaar efficiënter en veiliger op afstand patiënten kunnen opvolgen, desnoods bij hen thuis." "Ons team telt ondertussen 22 medewerkers. De voorbije maanden zijn enkele nieuwe mensen kunnen starten. We zoeken toptalenten en door de coronacrisis is dat een uitdaging. Normaal nodigen we kandidaten uit om een dag mee te draaien in het toekomstige team. Zo wordt meteen duidelijk of er een klik is met de collega's en de bedrijfscultuur. Nu kan dat niet. De eerste dag is een beetje bizar. Iemand verwelkomen is moeilijk als iedereen thuis werkt." Human Reef legt samen met enkele andere bedrijven de laatste hand aan een digitale masterclass over strategische personeelsplanning. Human Reef heeft een softwareplatform waarmee bedrijven zich wendbaarder kunnen organiseren, maar omdat vele in een crisismodus zitten, raakt het onderwerp moeilijk op het todolijstje van de CEO. Toch is het volgens Els De Geyter, de CEO van Human Reef, nu net een goed moment om een stap terug te zetten, om fiasco's te vermijden. "Het gaat erom het w aarom van je bedrijf zo scherp mogelijk te stellen en iedereen daaromheen te verzamelen. Veel bedrijven weten niet hoe ze daaraan moeten beginnen. Je moet alles in kaart brengen: welke structuren heb je, welke mensen zitten in die structuren, met welke programma's werk je, welke projecten heb je lopen? Je moet die oefening op een objectieve manier doen en niet bang zijn van het resultaat. Ik merk dat die angst er in heel wat bedrijven wel is. Ze weten eigenlijk niet welke kennis ze waar produceren. Als je dat niet weet, neem je verkeerde beslissingen. Dan voer je bijvoorbeeld een reorganisatie door waardoor je in elke afdeling 10 procent van de mensen ontslaat. Maar misschien zet je zo mensen aan de deur die je nog hard nodig zult hebben. Stel dat je businessprocesanalisten hebt, terwijl je op zoek bent naar data-analysespecialisten. Je mag je niet blindstaren op de functietitel, je kijkt beter naar wat mensen kennen en kunnen. Dan zie je misschien dat de businessprocesanalisten heel wat vaardigheden en kennis hebben voor de functie van data-analysespecialist. Daarom is het belangrijk alles goed in kaart te brengen. Zo krijg je zicht op welke kennis waar zit. Die sterktes kun je dan gebruiken als motor." Mealhero neemt elke zomer zijn werking onder de loep, om te zien waar verbetering mogelijk is. Het verkoopt onlinemaaltijden, die de klanten in een gebruiksvriendelijke stoomkoker thuis bereiden. "De stoomkoker, de leveringen van de maaltijden, de app, de abonnementen, alles hangt bij ons sterk met elkaar samen, " zegt CEO Jeroen Spitaels. "Als we kleine verbeteringen kunnen aanbrengen, bijvoorbeeld iets wat in één klik kan in plaats van in 10 minuten, komt er tijd vrij voor andere zaken." Bijvoorbeeld om de drie nieuwe personeelsleden wegwijs te maken. Met een team van stilaan twintig mensen moet Mealhero zich hoe dan ook beter structureren. De zomer is het moment om dat te doen, want zoals Jeroen Spitaels op basis van de vorige jaren had voorspeld, begon de vraag eind augustus plots sterk te stijgen. De drie vennoten deden in het begin veel zelf, maar nu zijn er personeelsleden voor marketing, software en andere zaken. "Met de andere oprichters kan ik nu meer werken aan de groei van het bedrijf", zegt Spitaels. Eén hefboom voor Mealhero is de marketing. "Belgische start-ups zijn vaak b2b-bedrijven. Wij zijn een beetje de vreemde eend in de bijt met ons product voor consumenten, zeker in de voedingssector. Veel foodtechbedrijven zijn er niet in België. Ik wil een sterk merk bouwen, zodat Mealhero een bekende naam wordt, een merk dat verder gaat dan marketing."