Human Reef gaat samenwerken met Ishtar

Human Reef, gespecialiseerd in technologie waarmee bedrijven hun organisatie kunnen verbeteren, gaat samenwerken met Ishtar, een andere start-up. "Ishtar heeft een app ontwikkeld die op Microsoft Teams kan worden gelegd. Bedrijven kunnen zo hun administratieve processen verbeteren", zegt Els De Geyter, medeoprichter en CEO van Human Reef. "Zij hadden nog geen aanbod om de organisatiestructuur te verbeteren. Dat kunnen wij eraan toevoegen. Samen vormt dat een goed pakket." Human Reef heeft ook apps die kunnen worden ingebed in het samenwerkings- en communicatieplatform Microsoft Teams. "Door corona heeft Microsoft Teams een boost gekregen. Meer mensen werken thuis en gebruiken vooral de chatfunctie, maar je kunt er ook processen mee verbeteren", legt De Geyter uit.
...

Human Reef, gespecialiseerd in technologie waarmee bedrijven hun organisatie kunnen verbeteren, gaat samenwerken met Ishtar, een andere start-up. "Ishtar heeft een app ontwikkeld die op Microsoft Teams kan worden gelegd. Bedrijven kunnen zo hun administratieve processen verbeteren", zegt Els De Geyter, medeoprichter en CEO van Human Reef. "Zij hadden nog geen aanbod om de organisatiestructuur te verbeteren. Dat kunnen wij eraan toevoegen. Samen vormt dat een goed pakket." Human Reef heeft ook apps die kunnen worden ingebed in het samenwerkings- en communicatieplatform Microsoft Teams. "Door corona heeft Microsoft Teams een boost gekregen. Meer mensen werken thuis en gebruiken vooral de chatfunctie, maar je kunt er ook processen mee verbeteren", legt De Geyter uit. In een tijd waarin heel wat bedrijven hun budgetten bevriezen, is het voor een start-up des te moeilijker om binnen te raken bij potentiële klanten. De krachten bundelen met partners kan het verschil maken. Toch moeten bedrijven door covid-19 versneld nadenken over hoe ze hun organisatiestructuur veranderen, zegt De Geyter. "Je hebt bedrijven die door covid in paniek schieten en je hebt bedrijven waar de digitale transformatie in een stroomversnelling komt. Denk aan de financiële sector. De banken voelden voor de crisis al dat ze niet wendbaar genoeg meer waren, maar versnellen nu hun transformatie. Aan de andere kant heb je klassieke bedrijven die blijven vasthouden aan hoe ze voor de crisis werkten."Bedrijven mogen volgens De Geyter niet de fout maken op de gemakkelijke, klassieke manier te besparen en te reorganiseren tijdens hun digitale transformatie. "Je ziet vaak dat bedrijven in elke afdeling 20 procent snoeien. Als je van de crisis een kans wilt maken, mag je dat net niet doen. Misschien zijn bepaalde afdelingen helemaal niet meer nodig en kun je die medewerkers herscholen." "We hebben bijzonder hard gewerkt om te staan waar we nu staan. Maar wat ons tot hier gebracht heeft, zal ons niet brengen tot waar we willen gaan", zegt Jeroen Spitaels, medeoprichter en CEO van Mealhero. Dat techbedrijf biedt zijn klanten verse diepvriesmaaltijden aan, die ze online bestellen en thuis laten leveren. Ze koken er thuis mee in een voor Mealhero ontwikkelde, gebruiksvriendelijke stoomkoker. "Het gaat er niet meer om nog harder te werken, we moeten slimmer werken", zegt Spitaels. De drie oprichters van Mealhero hebben zich voorgenomen vanaf 1 juli een denkoefening te maken over hoe ze hun bedrijf sneller kunnen doen groeien. Met dat plan willen ze klaar zijn op 1 september. Na de zomer trekt de verkoop weer aan. De hoofdvraag die het drietal wil beantwoorden, is hoe de vraag en het aanbod in evenwicht te houden tijdens de groei. "Het heeft geen zin marketingcampagnes te lanceren waardoor de vraag stijgt, als je de voorraden of de logistiek niet hebt om aan die vraag te voldoen. Je moet een goed evenwicht hebben, zodat je niet in de problemen komt als je gas geeft." Een van de problemen is de kwaliteit van de bestellingen. Bijna alle bestellingen worden volgens Jeroen Spitaels goed afgeleverd, maar toch loopt er soms iets mis. "Als jij de klant bent, maakt het niet uit dat bijna alles goed loopt, voor jou is het honderd procent misgelopen", beseft hij. "Door covid is het voor de leveranciers veel drukker. Sommige bezorgers van de klassieke bezorgdiensten zijn daardoor niet goed genoeg opgeleid of niet klantvriendelijk. We hebben zelf een paar dagen met de bestelwegen naar de klanten gereden om beter te begrijpen waar de moeilijkheden liggen en te bekijken hoe we die problemen kunnen oplossen." Begin dit jaar overtuigde de Gentse start-up twee nieuwe klanten in de ouderenzorg om zijn app into.care te gebruiken. De jongste weken is het team van Pridiktiv volop bezig om die extra bedden ook effectief op te starten. "Tegen eind dit jaar willen we het grootste deel van die 18.000 bedden op onze software hebben overgezet", zegt CEO Jeroen De Backer. "Corona heeft tot een vertraging geleid. We hebben nu minder tijd dan voorzien. Zo'n opstart is niet hetzelfde als van simkaart veranderen. We moeten rekening houden met het contract van de oude leverancier en voorzien in een soort overdracht, zodat er geen gaten komen in de verzorging van de bewoners." Daarnaast start de werving van nieuwe klanten opnieuw op. En sinds eind mei komen de werknemers van Pridiktiv in drie groepen weer naar kantoor. Dat beurtrolsysteem van een week op kantoor en daarna twee weken thuiswerk, functioneert naar verluidt goed. De Backer: "Je merkt dat mensen de sociale contacten met collega's misten, maar we zijn vrijwel zeker dat we nooit meer terugkeren naar voltijds werken in volgepakte kantoren."Voor een groeiend bedrijf is dat goed nieuws. De voortdurende noodzaak om over kantooruitbreiding na te denken, valt deels weg. "Ik zie ons meer evolueren naar een co-workingplek voor ons personeel. Het is veel interessanter te investeren in de gemoedsrust en de IT-behoeften van onze mensen dan in een hip kantoor." De middelen die vrijkomen door de dalende behoefte aan kantooruitbreiding, gaan onder meer naar extra personeel. Pridiktiv heeft twee studenten van de HOGent die de jongste maanden stage liepen, een contract gegeven. Financieel blijft de start-up min of meer op schema. De omzet stijgt, zij het iets trager dan verwacht. "We moeten nu eenmaal een achterstand inhalen. Onze klanten legden meer dan ooit de focus op de verzorging van hun bewoners. Dan rest er weinig ruimte om een gesprek over nieuwe software op te starten. De lockdown maakt ook dat trainingen en nieuwe systemen vaak pas vanaf september mogelijk zijn. We klagen niet. We hebben nog genoeg cash om dat op te vangen." Bij Byteflies is CEO en medeoprichter Hans Danneels is nog altijd bezig met de klinische testen van de slimme pleister om covid-19-patiënten beter op te volgen. "Het zijn drukke dagen", zegt Danneels. "Maar dat geeft tegelijk veel moed, we voelen steeds meer hoe we een positieve impact kunnen hebben op deze medische crisis. Alleen moeten we nu wel heel snel reageren, om klaar te zijn voor een mogelijke tweede golf in het najaar. En dat motiveert onze medewerkers enorm." We laten ook gradueel meer mensen af en toe naar het kantoor komen", zegt Danneels. "Zo kunnen we onze maatregelen over afstand houden verfijnen en verbeteren. Dat loopt goed en onze medewerkers hebben er ook veel deugd van dat ze weer even op kantoor kunnen zijn en meer sociaal contact hebben. Zo'n virtuele teamlunch over Skype is daar geen alternatief voor. Er zijn onlangs ook twee nieuwe medewerkers begonnen, voor hen is het natuurlijk een rare situatie. De sollicitatie was al heel speciaal omdat ze volledig virtueel moest gebeuren. Normaal is dat een hele dag op kantoor en draait iedereen van het team erin mee.