Byteflies - test zijn slimme pleister

Hans Danneels werkt met Byteflies volop aan de klinische testen van de slimme pleister die covid-19-patiënten beter moet helpen opvolgen. "We hadden vorige maand de testen aangekondigd. Die zijn nu aan de gang", zegt de CEO van het medische software- en hardwarebedrijf. "Het is een beetje ironisch, maar het goede nieuws van de dalende ziekenhuisopnames maakte het testen voor ons wat moeilijker. Onze apparatuur was al medisch getest en nu bekijken we hoe ze in een ziekenhuis kan functioneren. We mikken erop dat we onze pleisters en ons dataplatform in het najaar op grote schaal kunnen uitrollen, om klaar te zijn voor de tweede en eventueel de derde golf."
...

Hans Danneels werkt met Byteflies volop aan de klinische testen van de slimme pleister die covid-19-patiënten beter moet helpen opvolgen. "We hadden vorige maand de testen aangekondigd. Die zijn nu aan de gang", zegt de CEO van het medische software- en hardwarebedrijf. "Het is een beetje ironisch, maar het goede nieuws van de dalende ziekenhuisopnames maakte het testen voor ons wat moeilijker. Onze apparatuur was al medisch getest en nu bekijken we hoe ze in een ziekenhuis kan functioneren. We mikken erop dat we onze pleisters en ons dataplatform in het najaar op grote schaal kunnen uitrollen, om klaar te zijn voor de tweede en eventueel de derde golf." "Onze slimme pleister is heel geschikt voor de monitoring van covid-patiënten, omdat die onder meer de koorts, de hartslag en de ademhaling kan meten", legt Danneels uit. "Ze was niet specifiek daarvoor ontwikkeld, maar alles staat nu in het teken van het coronavirus. Stilaan komt de rest weer op gang. Ziekenhuizen pikken de andere, al lopende testen met onze apparatuur weer op. Met eigen hardware hebben we een groot voordeel. We kunnen medisch personeel op afstand betrouwbare data laten verzamelen." Het hr-techbedrijf Human Reef, gespecialiseerd in technologie waarmee bedrijven hun organisatie kunnen verbeteren, blijft elke maand evolueren om zijn producten beter te doen aansluiten op de vraag van de markt. Het heeft een aanbod voor grote bedrijven en een nicheproduct. Voor de grote bedrijven heeft het losse apps die kunnen worden ingebed in het intranet of in het samenwerkings- en communicatieplatform Microsoft Teams. De afgelopen maand werkte Human Reef vooral aan zijn onlinenicheproduct voor bedrijven die al gewoon zijn te werken met een innovatief organisatiemodel. Omdat er in België te weinig potentiële klanten zijn, kijkt Human Reef voor het eerst over de grenzen. Het doet dat door in te zetten op een partnerschap met de internationale S3-methode. Die afkorting verwijst naar Sociocratie 3.0. Sociocratie is een bestuursvorm waarin de gelijkwaardigheid van de deelnemers centraal staat, een alternatief voor de hiërarchische besluitvorming. S3 is een in 2015 ontstane verzameling van sociocratische principes en beste praktijken, waarbij technologie wordt gebruikt om meer wendbare organisaties te creëren. "We werken actief samen met de oprichter van S3 om te kijken welke features we nog missen", zegt Els De Geyter, medeoprichter en CEO van Human Reef. "We willen over twee maanden een platform hebben dat honderd procent compatibel is met S3. We willen het verschil maken met wat internationaal al op de markt is met bepaalde functionaliteiten." Het Oost-Vlaamse Mealhero heeft volgens medeoprichter en CEO Jeroen Spitaels geen last van toegenomen concurrentie door covid-19. Nu zoveel mensen thuis zijn en de restaurants enkel afhaalmaaltijden verkopen, wordt meer thuis gegeten. Mealhero biedt zijn klanten verse diepvriesmaaltijden aan, die ze online bestellen en thuis laten leveren. Ze warmen die thuis op in een voor Mealhero ontwikkelde, gebruiksvriendelijke stoomkoker. "We zien geen boom van extra concurrentie", zegt Jeroen Spitaels. "Trends die al voor corona zichtbaar waren, worden wel versneld. Er is in de voedingssector niets nieuws uitgevonden door corona. Maar mensen die enkel hadden gehoord over online eten bestellen, proberen dat nu versneld uit." Wanneer de restaurants straks weer klanten binnen kunnen ontvangen, verwacht Mealhero niet dat het alle extra klanten door covid-19 meteen weer kwijt is. Spitaels legt het onderscheid uit tussen voeding en een wagen aankopen. "Door de crisis zijn er waarschijnlijk minder auto's verkocht. De verkoop van een auto is uitgesteld, maar uiteindelijk wordt de wagen alsnog verkocht. Een maaltijd kan niet worden uitgesteld. Het is niet omdat mensen drie maanden niet uit eten konden gaan, dat ze dat zullen compenseren door drie maanden lang op restaurant te gaan." De beste voorspeller voor de verkoop is of klanten de maaltijden van Mealhero meteen verorberen in plaats van die wekenlang te bewaren in de diepvries. "Uit onze data leren we dat mensen de maaltijden snel opeten", legt Spitaels uit. "Ze blijven bestellen en de kans stijgt dat ze iets over Mealhero vertellen aan hun vrienden of familie. Uit de data zien we nog dat mensen wat gezonder zijn gaan bestellen naarmate de coronacrisis vorderde. Zeker vanaf de tweede maand kozen mensen bijvoorbeeld sneller voor quinoa in plaats van voor aardappelen." Voltijds pendelen zit er voor de werknemers van Pridiktiv nog niet in, maar het kantoor aan de Gentse Nieuwewandeling staat sinds half mei niet langer leeg. "Het is opnieuw een actieve hub, maar wel op een andere manier dan voor de lockdown", zegt oprichter Jeroen De Backer. De start-up heeft zijn werknemers in drie groepen verdeeld. Elke groep komt één week naar kantoor, om daarna twee weken thuis voort te werken. Op die manier bouwt Pridiktiv een soort automatische quarantaineperiode in en vermindert het risico op kruisbesmetting. De regeling is nog pril, maar blijft zeker tot eind juni lopen. Tegen dan versoepelen de regels voor social distancing wellicht nog meer en worden de groepen misschien overbodig. "Ik betwijfel of we nog terugkeren naar een volledige kantoorbezetting", zegt De Backer. "Het kantoor zoals we dat tot voor kort kenden, heeft zijn tijd gehad." Intussen sluit Pridiktiv volop nieuwe klanten aan op into.care, de app die het ontwikkelde voor de woon-zorgcentra. Zo'n 2000 bedden draaien al op de app en voor nog eens 16.000 staat de implementatie in de steigers. De toegang tot de woon-zorgcentra is nog altijd gelimiteerd, maar dat hindert voorlopig niet. Er is nog genoeg voorbereidend werk. Bovendien heeft de start-up een aantal video's op zijn YouTube-kanaal gezet om de bezoekersbeperkingen in de woon-zorgcentra op te vangen. "We zien het als onze eigen into.care academy", zegt De Backer. "De instructievideo's zijn gekoppeld aan onze kennisdatabank en vormen een open leermodel. We delen online wat we normaal in een sessie bij de klant aanleren. Iedereen kan die op zijn eigen tempo bekijken. De reacties zijn goed." Een crisis brengt ook kansen met zich mee. Zo lopen er met het Antwerpse Byteflies gesprekken voor een samenwerking. De bedoeling is te kijken of de pleister van Byteflies te combineren valt met de app van Pridiktiv. Maar er zijn ook kansen waar De Backer niet op ingaat. Vanuit de woon-zorgcentra kwam de vraag of Pridiktiv een registratietoepassing kon ontwikkelen om het bezoekersverkeer na de versoepeling van de lockdown in goede banen te leiden. "We hebben besloten dat niet te doen", zegt De Backer. "Kansen grijpen is één ding, maar je moet er ook voor zorgen dat je niet afdwaalt van je focus."