Pridiktiv heeft app voor de woon-zorgcentra

De coronacrisis treft de klanten van Pridiktiv midscheeps. De start-up ontwikkelde met into.care een app voor de markt van de woon-zorgcentra. Die toepassing digitaliseert de administratie en vergemakkelijkt het bijhouden van kwaliteitsindicatoren in de ouderenzorg. "Het is alsof we gas geven met de handrem op", vertelt CEO Jeroen De Backer. "We zien ook dat ons product voor woon-zorgcentra een noodzaak is geworden. Iedereen vraagt naar cijfers, maar wie werkt in woon-zorgcentra, heeft daar nauwelijks tijd voor. Op een bepaalde manier bevestigt covid-19 ons businessmodel. We hebben er de afgelopen maand dan ook twee grote klanten bij gekregen, samen goed voor 2500 bedden in België. Over die contracten onderhandelden we al, maar ik ervaar deze pandemie niet als een terugval voor ons bedrijf. De trend naar digitalisering en cloudtoepassingen in de woon-zorgsector is meer dan ooit ingezet."
...

De coronacrisis treft de klanten van Pridiktiv midscheeps. De start-up ontwikkelde met into.care een app voor de markt van de woon-zorgcentra. Die toepassing digitaliseert de administratie en vergemakkelijkt het bijhouden van kwaliteitsindicatoren in de ouderenzorg. "Het is alsof we gas geven met de handrem op", vertelt CEO Jeroen De Backer. "We zien ook dat ons product voor woon-zorgcentra een noodzaak is geworden. Iedereen vraagt naar cijfers, maar wie werkt in woon-zorgcentra, heeft daar nauwelijks tijd voor. Op een bepaalde manier bevestigt covid-19 ons businessmodel. We hebben er de afgelopen maand dan ook twee grote klanten bij gekregen, samen goed voor 2500 bedden in België. Over die contracten onderhandelden we al, maar ik ervaar deze pandemie niet als een terugval voor ons bedrijf. De trend naar digitalisering en cloudtoepassingen in de woon-zorgsector is meer dan ooit ingezet." Tegelijk ervaart de start-up de beperkingen van de lockdown, want de werknemers van Pridiktiv mogen geen voet in een woon-zorgcentrum zetten. "Dat heeft een invloed op onze manier van werken", zegt De Backer. "Een aantal zaken waarvoor we vroeger bij de klant langs gingen, gebeurt nu via videoconferenties. We werken ook aan een IntoCare Academy op YouTube. Via dat kanaal kunnen mensen in hun taal en volgens hun agenda een module van onze app leren. We hadden al een manual, maar nu verrijken we de inhoud, zodat die op ons YouTube-kanaal kan staan." Over de kapitaalronde later dit jaar maakt De Backer zich weinig zorgen. Internationale en nationale partijen bekijken naar verluidt het dossier. Bovendien verhoogt covid-19 de financiële druk niet. "We zitten op schema", zegt hij. "We hebben gemerkt dat Grapevine populair is. Het begon als een antwoord op het wegvallen van een berichtenbord in de woon-zorgcentra, maar het heeft zich ontwikkeld als een nevenproduct die de interne communicatie stroomlijnt. Twee partijen hebben daarop al ingetekend." De komende maand ziet Pridiktiv met vertrouwen tegemoet, zelfs als de crisis aanhoudt. "De klappen vallen in andere sectoren", denkt De Backer. "Kijk naar het vastgoed, de deeleconomie, de reissector en de horeca. Alle interactieve diensten en telegezondheidsdiensten zitten in de lift. Wij zitten met onze app in de goede sector." Voor Hans Danneels zijn het razend drukke tijden. Samen met Hans De Clercq richtte hij vijf jaar geleden Byteflies op. Dat bedrijf, dat we een jaar zullen volgen in dit maandelijkse start-updagboek, ontwikkelt gespecialiseerde medische sensoren en een softwareplatform dat de gegevens verzamelt en analyseert. "Onze oplossingen worden in normale tijden onder meer gebruikt door ziekenhuizen en door farmabedrijven die proefpersonen beter willen volgen", vertelt CEO Hans Danneels. De voorbije weken hebben hij en zijn 36 medewerkers hun slimme pleister aangepast om covid-19-patiënten beter te kunnen volgen en het werk van het verplegend personeel te verlichten. "De pleister was oorspronkelijk bedoeld voor hartpatiënten. We hebben snel een samenwerking opgezet met bestaande en nieuwe partners", vertelt Danneels. "De sensor van de pleister kan worden verbonden met een armband, die als de rode alarmknop in het ziekenhuis kan functioneren. We starten binnenkort in het ziekenhuis Oost-Limburg met klinische testen om zo snel mogelijk duidelijkheid te krijgen over de toegevoegde waarde van de pleister. We testen in eerste instantie enkel in België, maar we hebben ook al vragen gekregen uit de Verenigde Staten en Italië. We willen zo snel mogelijk obstakels identificeren, al lijkt er ons wel een grote behoefte te zijn aan een product zoals het onze." Human Reef, dat met zijn software bedrijven helpt hun organisatiestructuur te verbeteren, heeft het geluk bij een ongeluk dat het team net voor de coronacrisis met twee mensen kromp. Dat scheelt in de kosten. Een persoon paste niet bij het bedrijf en moest vertrekken, iemand anders vond elders een baan. Tegelijk ziet medeoprichter Els De Geyter dat ze sneller toegang krijgt tot de bedrijven waarmee ze praat. "Al voor de coronacrisis waren we ons aanbod aan het inbouwen in Microsoft Teams (een communicatie- en samenwerkingsplatform dat is geïntegreerd in het softwarepakket Office, nvdr). Dat blijkt een goede zet te zijn, want iedereen werkt er nu thuis mee. We maken zichtbaar hoe wij orde in de chaos kunnen scheppen door de structuur van een organisatie in kaart te brengen, met inbegrip van de tijdelijke werkkrachten. Als een bedrijf door de crisis 20 procent moet besparen op zijn personeel, kan het nu makkelijk optie A, B en C zien om de beste keuze te maken." Human Reef heeft zelf niet de financiële kennis in huis om de organisatiestructuur via zijn software te koppelen aan de financiële implicaties. Het wil daarvoor samenwerken met een partner. Het is afwachten of, en hoe snel, dat tot echte contracten leidt. Schijn bedriegt bij Mealhero. De oprichters wisselen elkaar af om het kantoor te bemannen, het keukenpersoneel probeert zo veel mogelijk afstand te houden of op verschillende uren te werken. Maar de verkoop draait als een tierelier sinds de quarantaine. Mealhero biedt zijn klanten verse diepvriesmaaltijden aan, die ze online bestellen en thuis laten leveren. Ze warmen die thuis op in een speciaal voor Mealhero ontwikkelde gebruiksvriendelijke stoomkoker."De piek in de verkoop was een goede test voor onze logistieke keten", zegt medeoprichter Jeroen Spitaels. "In het begin dacht ik dat mensen maaltijden zouden bestellen om ze drie maanden in hun diepvries te bewaren, een beetje zoals het hamsteren van wc-papier. Na een paar dagen zagen we dat de klanten ze toch begonnen klaar te maken. Het coronavirus versnelt gewoon een structurele trend: mensen koken minder zelf."Vanwege de sterke vraag naar maaltijden anticipeerde Mealhero op problemen door te kijken wat de leveranciers konden leveren en het aanbod in functie daarvan bij te sturen. "Onze marketing lieten we gewoon doorlopen. We communiceerden wel duidelijker", zegt Spitaels. "In het begin kregen we veel vragen of we nog bleven leveren in coronatijden."