Mealhero ziet de bestellingen stijgen

"We hebben 60 tot 80 procent meer bestellingen dan in een gewone week", zegt Jeroen Spitaels, medeoprichter van Mealhero. Net zoals heel wat voedingsbedrijven die met thuislevering werken, stuwen de maatregelen om het coronavirus in te dijken de vraag omhoog. Klanten van Mealhero bestellen online gezonde diepvriesmaaltijden, die ze met een door Mealhero ontwikkelde stoomkoker opwarmen.
...

"We hebben 60 tot 80 procent meer bestellingen dan in een gewone week", zegt Jeroen Spitaels, medeoprichter van Mealhero. Net zoals heel wat voedingsbedrijven die met thuislevering werken, stuwen de maatregelen om het coronavirus in te dijken de vraag omhoog. Klanten van Mealhero bestellen online gezonde diepvriesmaaltijden, die ze met een door Mealhero ontwikkelde stoomkoker opwarmen. "We kunnen nog altijd op tijd leveren, maar de werkwijze is aangepast", vertelt Spitaels. "De bezorgers bellen aan, zetten de box voor de deur en nemen een meter afstand, zodat de klant de bestelling in ontvangst kan nemen. Ze dragen mondmaskers. Aftekenen voor ontvangst gaat niet meer zo makkelijk. Er ligt veel druk op de bezorgers. Gelukkig is er veel begrip bij de klanten als er iets misloopt. In de keuken werken we met kleinere teams en meerdere shifts. De oprichters hebben een beurtrol om het kantoor te bemannen." De start-up in Erpe-Mere verstuurde een persbericht over gezonde voeding en bezorgde zijn klanten een overzicht van wat ze hebben besteld. "We kunnen iemand vertellen hoeveel calorieën hij deze maand heeft binnengekregen, en hoe vaak hij vlees of vegetarisch heeft gegeten. Dat geeft een beeld van je gezondheid. Mensen slaan kilo's pasta in, eten takeaway en veel sauzen. We willen duidelijk maken dat je extra op je voeding moet letten als je veel binnen zit." Qover is al de verzekeringspartner van Deliveroo in Europa en het Verenigd Koninkrijk. Nu gaat ook de Scandinavische maaltijdbezorger Wolt met de Brusselse insurtech in zee. "Wolt is de marktleider in Scandinavië. We zullen eerst al hun koeriers in Noorwegen, Finland en Denemarken verzekeren", vertelt co-oprichter Jean-Charles Velge. Zodra de koeriers op de app van Wolt inloggen, zijn ze automatisch gedekt door een ongevallenverzekering die persoonlijke letsels vergoedt, inclusief 7500 euro medische kosten. "De deal bevestigt onze positie als aanbieder van verzekeringsoplossingen voor deelplatformen en digitaledienstenleveranciers", zegt Velge. "Met onze intrede op de Scandinavische markt zijn we nu actief in elf Europese landen." Qover wil tegen eind dit jaar 100.000 personen verzekeren. De omzet zou moeten verdubbelen. Ook in deze moeilijke coronatijden. "We hebben heel snel ingegrepen toen het virus uitbrak", zegt Velge. "Mensen die begin maart uit Italië terugkwamen, zijn meteen twee weken in quarantaine geplaatst. Als 100 procent digitaal bedrijf kan iedereen blijven doorwerken en zijn alle diensten verzekerd. We hebben voldoende reserves om de storm uit te zitten. Op lange termijn kan deze crisis positief uitdraaien voor Qover. Ze zal de evolutie naar een digitale maatschappij, een cashloze financiële sector en alternatieve mobiliteitsvormen zoals de e-bike versnellen. Daar kunnen wij de vruchten van plukken." Pridiktiv huist in de toren van het Watt-complex in Gent. De start-up wil een verschil maken in de nog relatief analoge wereld van de ouderenzorg. Er gaat veel geld om in de zorgsector, maar de roergangers in de ziekenhuizen en de zorgcentra geven dat liever uit aan de zorg dan aan IT-infrastructuur. Bovendien zitten de IT-budgetten vooral in de ziekenhuizen en minder in de woon-zorgcentra. "Wij laten de ziekenhuizen links liggen", zegt CEO Jeroen De Backer. "De budgetten zijn er wel hoger, maar de concurrentie van grote softwarehuizen is er navenant. Die proberen zich ook in de wereld van de woon-zorgcentra te lanceren, maar dat lukt nog niet. Wij hebben met een sobere aanpak en een goed product een streepje voor." Pridiktiv benadert de woon-zorgcentra met into.care. Die toepassing digitaliseert administratieve taken en vergemakkelijkt het bijhouden van kwaliteitsindicatoren. De jongste maanden is de toepassing geëvolueerd. Ze was aanvankelijk vooral opgezet om data te verzamelen. Nu is het mogelijk er de zorgplanning en de facturatie mee te doen, medicatieschema's aan te sturen en bestellingen te beheren. Het gaat om software as a service. Een rusthuis of een rusthuisgroep hoeft niet in serverinfrastructuur te investeren, maar kan de IT-toepassing parallel laten groeien met het aantal bedden. Er werken veertien mensen bij het Gentse bedrijf, dat bijna vijf jaar geleden boven de doopvont werd gehouden door De Backer, Thomas Van der Auwermeulen, Sam Verschueren en Bram Vandewalle. Sinds zijn oprichting haalde Pridiktiv ruim 1,5 miljoen durfkapitaal op en kreeg het subsidies van onder meer Vlaio, EIT en FIT. Tot de aandeelhouders behoren enkele businessangels en de durfkapitalisten LRM en het KBC Start it Fund. Rendabel is de softwareontwikkelaar nog niet. Er zijn contracten toegezegd voor het beheer van 15.000 bedden. Daarvan zijn er 2500 operationeel. Het hr-techbedrijf Human Reef heeft drukke maanden achter de rug. Het veranderde zijn positionering, zodat het nu een onlinenicheproduct heeft voor bedrijven die al gewoon zijn te werken met een innovatief organisatiemodel, naast een aanbod voor grote bedrijven. Dat zijn losse apps die Human Reef kan inbedden in het intranet van een groot bedrijf of in Microsoft Teams (een communicatie- en samenwerkingsplatform dat is geïntegreerd in het softwarepakket Office). De verkoopcyclus werd zo wel wat langer, en het coronavirus heeft de zaken nog wat ingewikkelder gemaakt. "Software kunnen we gewoon blijven schrijven", zegt medeoprichter Els De Geyter. "Maar het is wel een beetje eenrichtingsverkeer geworden. Het is nu moeilijker de software te toetsen aan de markt. Dat leidt tot een enorme vertraging. De marketing kunnen we nog een beetje voortdoen, maar de verkoop wordt moeilijk. In dat opzicht is het een gelukkig toeval dat we onze verkoopmedewerker hebben laten gaan, omdat hij niet goed in het team paste."Dat betekent dat het bedrijf blijft draaien zonder dat de recurrente inkomsten stijgen. Gelukkig vond Human Reef al een investeerder met GeneHRations. De bedrijven in dat netwerk van hr-technologiebedrijven helpen elkaar. Els De Geyter verwacht dat de coronacrisis veel bedrijven het nut van de software van Human Reef zal doen inzien. "De mindset van mensen zal veranderen. Bedrijven zoeken hoe ze virtueel met elkaar kunnen samenwerken. Onze software maakt dat makkelijker. Veel bedrijven investeren in samenwerken op afstand. Na de crisis zullen ze daar gebruik van blijven maken."