1. Qover in zee met selecte groep Belgische starters

Begin deze maand kondigde Qover aan dat het in zee gaat met de Belgische starters mozzeno.com, i-Lance en Accountable. Zij zullen op hun digitale platform op de maat van hun klanten een verzekeringspakket aanbieden, dat wordt ontwikkeld door Qover. Het pakket bestaat uit een ongevallenverzekering en een polis voor inkomensbescherming.
...

Begin deze maand kondigde Qover aan dat het in zee gaat met de Belgische starters mozzeno.com, i-Lance en Accountable. Zij zullen op hun digitale platform op de maat van hun klanten een verzekeringspakket aanbieden, dat wordt ontwikkeld door Qover. Het pakket bestaat uit een ongevallenverzekering en een polis voor inkomensbescherming. "De bedrijven willen hun community een bescherming bieden tegen risico's zoals ongevallen en ziekte. Ze begrijpen dat ze op die manier hun klanten ontzorgen en aan zich binden. Het versterkt ook hun merkwaarde", zegt Jean-Charles Velge, een van de oprichters van Qover. De verzekeringsstart-up dekt al meer dan 20.000 personen in zeven Europese landen. "Qover heeft fors geïnvesteerd in zijn technologie, waardoor we zulke verzekeringen snel, flexibel en eenvoudig kunnen ontwikkelen", aldus Velge. Mozzeno.com is het eerste Belgische platform waar particulieren onrechtstreeks projecten van andere particulieren kunnen financieren - peer-to-peer lending in het jargon. Accountable profileert zich als de financiële assistent van zelfstandigen. Het biedt realtime boekhoudkundig en belastingadvies aan freelancers, consultants en architecten. I-Lance is een nieuwe Belgische start-up die freelancers in contact brengt met bedrijven. "Al die starters zien de integratie van een digitale verzekering als een extra dienstverlening aan hun klanten. Nogal wat jonge zelfstandigen die op hun platform actief zijn, maken zich zorgen over hun sociale zekerheid. Dat ze een oplossing aangereikt krijgen, weten ze te appreciëren", besluit Velge. Mealhero wil het mensen zo makkelijk mogelijk maken om te koken. Het verkoopt een stoomkoker en biedt mensen de mogelijkheid online maaltijden te bestellen. Door de informatie op de verpakking weet de stoomkoker vanzelf hoelang elke portie moet koken - er kunnen drie porties tegelijk worden gestoomd. Eén druk op de knop volstaat. Mealhero had door een crowdfundingactie meteen driehonderd klanten, maar het krijgt veel vragen van mensen die willen zien hoe de stoomkoker werkt voordat ze er een bestellen. Op 1 april opent Mealhero in zijn pand op een bedrijventerrein in Erpe-Mere een pop-upwinkel. In die Mealhero Pop-up Kitchen kunnen de bezoekers niets bestellen, maar ze kunnen wel zien en proeven hoe de stoomkoker werkt. "Het wordt geen verkoop- en afhaalpunt. In Gent en Antwerpen deden we al demonstraties, maar je bent daarbij afhankelijk van de locatie. Vaak bevind je je in een saaie ruimte, terwijl wij een cool merk willen", zegt medeoprichter en CEO Jeroen Spitaels. De pop-up is gelegen op een bedrijfsterrein, waardoor onlinemarketing nodig zal zijn om voldoende mensen te lokken. Als het concept aanslaat, komen er ook op andere locaties pop-ups. De twaalf werknemers van de start-up, die werd ondersteund door accelerator imec.istart, krijgen er een taak bij om potentiële klanten die langskomen een persoonlijke demonstratie te geven. Begin april is het eindelijk zover voor het personeel van Fibricheck, de start-up die een app ontwikkelt die hartritmestoornissen meet. Het voltallige team gaat dan skiën in de Italiaanse Alpen, op kosten van de baas. "Het is een manier om de teamspirit te versterken", zegt medeoprichtster Bieke Van Gorp. "Voor een jong bedrijf als het onze is dat belangrijk. We willen op die manier iedereen ook bedanken voor de extra inspanningen van december en januari." Van Gorp verwijst naar de grootschalige screening die Fibricheck had opgezet met kranten van Mediahuis. Bijna 70.000 mensen namen eraan deel. Een succes, maar de hele ploeg moest er de kerstperiode wel voor opofferen. Dat verdient een bedankje, vindt Van Gorp. De impact van de screening was groot. Niet enkel voor de meer dan 1000 mensen met hartritmestoornissen die Fibricheck kon doorverwijzen voor een medische behandeling, maar ook voor de start-up zelf. "Technisch kunnen onze systemen een nog grootschaliger screening zeker aan. We hebben wel een aantal lessen getrokken over de omvang van de nazorg. Die kost tijd. En tijd kost geld. Bij de volgende screening kunnen we daar meer rekening mee houden. We bekijken ook hoe we de opvolging kunnen verbeteren, bijvoorbeeld het educatiedeel, om ervoor te zorgen dat iedereen die we doorverwijzen daar ook echt gevolg aan geeft. Dat gebeurt niet altijd." In de achtergrond loopt nog altijd het project om de app klaar te stomen voor wearables. Er is een contract met een grote speler, maar de naam blijft geheim tot de lancering van de app op de wearable. "Die stap kan onze buitenlandse naambekendheid vergroten", zegt Van Gorp. Internationalisering is belangrijk voor Fibricheck, maar voor het eerst laat ze ook twijfels te horen over de Amerikaanse markt. "Over onze strategie in de Verenigde Staten zitten we in dubio. Om de consumentenmarkt te bespelen zouden we tientallen miljoenen euro's moeten ophalen. En dan nog blijven er vragen zoals: is het opportuun die markt alleen aan te pakken? Of moeten we partners zoeken?" "Er is bovendien de kwestie wat Apple gaat doen met zijn gezondheids-apps. Begrijp me niet verkeerd: we hebben intussen een Amerikaans kantoor in de Verenigde Staten en de inspanningen voor een FDA-goedkeuring hebben onze geloofwaardigheid vergroot. Maar het is nog altijd onduidelijk wat de beste tactiek is om Fibricheck in de Verenigde Staten te lanceren." Alexandre Wayenberg maakt zich op voor de verhuizing van zijn start-up Shape. De naar San Francisco geëmigreerde Belg haalde begin 2019 een grote investeerder binnen om zijn intelligente weegschaal en bodyscanner op de markt te brengen. Daardoor is hij nu zijn team volop aan het uitbreiden en barst het kantoor uit zijn voegen. "We kunnen binnen enkele weken verhuizen naar een nieuw kantoor", zegt Wayenberg. "Het is een geluk bij een ongeluk, we nemen het over van een hardwarestart-up die in de problemen is geraakt en snel moet bezuinigen. We kunnen ook diens apparatuur en meubels overnemen tegen een spotprijs van 15.000 dollar. We hadden daar normaal een veelvoud voor moeten betalen en het zou ook veel tijd kosten om dat allemaal te installeren. Nu kunnen we gewoon direct in een op maat bemeubeld kantoor trekken." "We hebben ook wel een grote tegenslag gehad", geeft Alexandre Wayenberg toe. "We hebben onze rekruteerder moeten ontslaan. Ze had fantastische referenties, maar ze voldeed niet aan de verwachtingen. Ik moet nu zelf weer veel tijd besteden aan het zoeken van nieuwe mensen, maar gelukkig heb ik al een aantal sleutelposities kunnen invullen. Daardoor blijft de ontwikkeling van een prototype op schema, dat dan in grote hoeveelheden geproduceerd kan worden."