Op 1 mei wordt in ons land het nieuwe Europese motorrijbewijs ingevoerd. Daarmee kunnen jonge motorrijders in drie stappen toegroeien naar een zwaardere motor. De eerste stap is het A1-rijbewijs voor motoren en scooters met een inhoud van maximaal 125 cc en een motorvermogen tot 11 kW (15 pk). Na twee jaar -- en een examen -- kan de rijder overstappen naar een machine van categorie A2, met een vermogen tot 35 kW (45 pk). Weer twee jaar later kan hij overschakelen naar het rijbewijs A. De beperkingen vallen dan weg. Bestuurders mo...

Op 1 mei wordt in ons land het nieuwe Europese motorrijbewijs ingevoerd. Daarmee kunnen jonge motorrijders in drie stappen toegroeien naar een zwaardere motor. De eerste stap is het A1-rijbewijs voor motoren en scooters met een inhoud van maximaal 125 cc en een motorvermogen tot 11 kW (15 pk). Na twee jaar -- en een examen -- kan de rijder overstappen naar een machine van categorie A2, met een vermogen tot 35 kW (45 pk). Weer twee jaar later kan hij overschakelen naar het rijbewijs A. De beperkingen vallen dan weg. Bestuurders mogen vanaf hun 24ste meteen kiezen voor het rijbewijs A. Door de nieuwe regeling komen er meer motoren met een laag vermogen op de markt. Vaak hebben die een vrij beperkte cilinderinhoud (tussen 250 en 500 cc). Die lichte machines zijn niet alleen interessant voor jongeren, ook oudere motorrijders kunnen ermee de weg op. Bovendien zijn ze goedkoper: ze kosten minder, hebben een lager verbruik (4 liter of minder benzine per 100 kilometer), en de banden en de kettingen slijten minder snel. Voor motoren tot 250 cc hoeft de eigenaar geen wegenbelasting af te dragen, hij betaalt enkel een heffing bij de ingebruikstelling. Wij gingen de weg op met de nieuwe Suzuki Inazuma, een watergekoelde tweecilinder van 248 cc. De motor oogt vrij fors, onder meer door de twee grote uitlaatdempers. De zitpositie is goed. De Inazuma is een naked bike, wat betekent dat er geen windscherm is en de bestuurder vol in de wind -- en eventueel in de regen -- zit. Met een vermogen van 18 kW (24 pk) heeft de Inazuma niet de krachtigste motor. In de jaren zeventig had de 250 cc tweetakt-twin van Suzuki bijvoorbeeld 32 pk. De topsnelheid van die motor lag rond 150 kilometer per uur. Dat haalt de viertakt van de Inazuma niet. Maar je trekt de machine met plezier naar zijn zesde versnelling, waar de toerenteller 10.000 toeren per minuut aanwijst. De motor hoog in zijn toeren houden is wel een vereiste om er vlot mee te rijden. Op de snelweg komt dat bij 120 kilometer per uur neer op 9000 toeren per minuut. Veel extra punch blijft er dan niet over. Met die snelheid kun je wel met het gewone verkeer mee, maar je voelt bij dat toerental trillingen in het stuur en in de voetsteunen. In file- en stadsverkeer kan de Inazuma door zijn lage gewicht gemakkelijk tussen de auto's laveren. Op een bochtige buitenweg is hij helemaal in zijn element. Hij stuurt strak en het is een plezier ermee te kunnen doortrekken op een weg waar je 70 of hooguit 90 kilometer per uur mag rijden. Probeer dat maar eens met een motor met 100 pk of meer. Het is nu eenmaal leuker met een langzame motor snel te rijden dan met een snelle motor langzaam te gaan. AD VAN POPPEL