Kan ik als particuliere aandeelhouder van Euronav deelnemen aan de kapitaalverhoging, uitgeschreven om de aankoop van 15 VLCC-olietankers van Maersk te financieren?
...

Kan ik als particuliere aandeelhouder van Euronav deelnemen aan de kapitaalverhoging, uitgeschreven om de aankoop van 15 VLCC-olietankers van Maersk te financieren?Het financieringsplan voor de overname van de vijftien VLCC-olietankers (de afkorting van 'very large crude carriers') voor 980 miljoen USD is rond: 735 miljoen USD aan nieuwe leningen worden aangevuld met twee kapitaalverhogingen voor 350 miljoen USD, beide tegen 6,7 EUR per aandeel. Begin februari deed Euronav al de klassieke verhoging binnen het toegestane kapitaal (maximaal 10 % van de beurskapitalisatie), waarbij met de uitgifte van 5,4 miljoen aandelen 50 miljoen USD werd opgehaald bij institutionele beleggers. Minder klassiek - en absoluut betreurenswaardig, want weinig respectvol voor de huidige particuliere aandeelhouders - is dat ook de tweede grote kapitaalverhoging voor 300 miljoen USD in mei alleen is weggelegd voor institutionele partijen. Het gaat nochtans om een grote operatie met de uitgifte van 32,8 miljoen aandelen op het huidige totaal van 86,8 miljoen. Eind november 2013 waren dat er nog maar 53,2 miljoen, maar tegen eind mei zal dat aantal ruimschoots verdubbelen tot 119,7 miljoen. Naast de 38,3 miljoen nieuwe aandelen via die kapitaalverhogingen zijn er intussen ook al 28,2 miljoen aandelen bij gekomen via de omzetting van converteerbare obligaties - telkens met een conversiekoers onder 6 EUR per aandeel, zoals vastgelegd bij de uitgifte. Euronav maakt dus handig gebruik van de fel gestegen aandelenkoers om zijn kapitaalbasis te versterken. Maar ook het laatste kwartaal van 2013 was opnieuw verlieslatend. Het sterke herstel van de tarieven kwam te laat en Euronav boekte een nettoverlies 21,9 miljoen USD (0,43 USD per aandeel). Het gemiddelde dagtarief voor de VLCC-tankers bedroeg 24.000 USD per dag (18.300 USD op jaarbasis), tegenover 12.800 USD in het vierde kwartaal van 2012 (19.200 USD op jaarbasis). Het nettoverlies voor 2013 bedraagt 88,3 miljoen USD of 1,76 USD per aandeel, tegenover 2,38 USD per aandeel in 2012. Het eerste kwartaal ziet er beter uit, met gemiddelde dagtarieven voor de VLCC's in januari van 38.500 USD. De tarieven zijn de voorbije weken echter opnieuw fel gezakt. Het marktherstel blijkt dus heel fragiel. Ondanks de prachtdeal voor Euronav zit er voor de particuliere belegger voorlopig niets anders op dan afwachten. De enorme verwatering biedt op kortere termijn niet of nauwelijks koerspotentieel. Actieve beleggers mogen zelfs posities afbouwen. Houden/afwachten (rating 3C).Kan u naar aanleiding van de publicatie van de jaarresultaten nog eens een update geven over Polarcus?Het Noorse Polarcus beschikt als specialist in seismische diensten in 3D over een ultramoderne vloot van zeven schepen met de meest geavanceerde technologie in seismiek en navigatie. Begin 2013 torste Polarcus nog ambitieuze analistenverwachtingen met 1,2 NOK nettowinst per aandeel voor 2013. Al gauw bleek dat veel te hooggegrepen, en na negen maanden stond de teller op 0,43 NOK winst per aandeel. Het vierde kwartaal leverde een omzet van 123,3 miljoen USD op (-12,2 % tegenover dezelfde periode in 2012; 7,8 % minder dan in het derde kwartaal). De bedrijfskasstroom (ebitda) bedroeg 50,8 miljoen USD (-10,27 %) en de bedrijfswinst 24,5 miljoen USD (-11,5 %). De nettowinst steeg evenwel tot 7,4 miljoen USD (verlies van 3,3 miljoen USD vorig jaar door een eenmalige afboeking van 7,4 miljoen USD). Op jaarbasis steeg de omzet met 0,5 %, tot 532,2 miljoen USD. Een betere kostenbeheersing verbeterde de ebitda met 11,4 %, tot 211,9 miljoen USD en de ebit met 19,5 %, tot 118,1 miljoen USD. Een lagere nettoschuldpositie (644,3 miljoen USD tegenover 749,8 miljoen USD eind 2012, dankzij de verkoop van de Polarcus Samur in februari 2013) tegen een lager gemiddeld interesttarief drukte de interestkosten met 11,5 %, tot 73,8 miljoen USD. Het nettoresultaat bedraagt 0,086 USD of 0,52 NOK per aandeel, tegenover 0,02 USD of 0,11 NOK per aandeel in 2012. Voor 2014 rekent het bedrijf op 230 tot 250 miljoen USD ebitda en de analisten verwachten 0,7 NOK per aandeel winst. Eind december raakte bekend dat met One Equity Partner - het private-equityfonds van JP Morgan - Polarcus een nieuwe hoofdaandeelhouder heeft, die intussen 85,7 miljoen aandelen of 16,89 % van het kapitaal bezit. De eerste positie van 76,6 miljoen aandelen (15,1 %) werd op 20 december gekocht voor 4,5 NOK per aandeel. De korte looptijden van de opdrachten bemoeilijken de voorspelbaarheid van de resultaten, maar de moderne vloot van Polarcus is goed geplaatst om de komende jaren goede resultaten te boeken op de groeimarkt van seismiek in 3D. Tegen nauwelijks 7 keer de verwachte winst 2014 en een ondernemingswaarde van 4,4 keer de verwachte ebitda van 2014 noteert het aandeel nog altijd goedkoop. Koopwaardig (rating 1C).PARTICULIERE AANDEELHOUDERS KUNNEN NIET MEEDOEN AAN DE KAPITAALVERHOGING VAN EURONAV.