Ooit zei Hugo Camps tegen de jonge Jan Vandenwyngaerden (50) dat hij maar geen journalistiek moest gaan studeren. Het is beter iets serieus te studeren en het métier onderweg te leren, was zijn stelling. Een advies dat de Diestenaar netjes opvolgde toen hij begon aan een opleiding tot handelsingenieur.
...

Ooit zei Hugo Camps tegen de jonge Jan Vandenwyngaerden (50) dat hij maar geen journalistiek moest gaan studeren. Het is beter iets serieus te studeren en het métier onderweg te leren, was zijn stelling. Een advies dat de Diestenaar netjes opvolgde toen hij begon aan een opleiding tot handelsingenieur. Het begin van de carrière van Vandenwyngaerden verliep langzaam. Na zijn legerdienst was hij een jaar lang auditor bij Peat Marwick Mitchell & Co, en in 1979 stapte hij over naar Unilever. De multinational staat bekend als een kweekvijver voor talent. Toch verliep zijn klim bij het concern niet zo steil. "Ik ben een turbodiesel," lacht hij. Rond zijn veertigste hield hij het na vijftien jaar bij Unilever voor bekeken. "Mijn privé-situatie liet niet meer toe om het traject met buitenlandse posten te blijven volgen." Vandenwyngaerden trok in 1994 naar de reclamesector, waar hij de reclameregie Medialogue ging leiden. Zo beheerde hij de reclamewerving voor onder meer Humo en Flair. Twee jaar later stapte hij over naar het uitgeven van de tijdschriften zelf en werd CEO van Mediaxis. Toen Mediaxis overging in de handen van de Finse uitgevers van Sanoma, bleef Vandenwyngaerden op post. Uiteindelijk trok hij naar Promedia, de uitgever van de Gouden Gids. "Ik voelde me vooral aangetrokken omdat het een van de grootste verkoopmachines van België is. Ook het bijzondere businessmodel, waar je inkomsten haalt van 140.000 klanten tegenover een paar miljoen gratis gebruikers, intrigeerde me." Maar omdat VNU, de moeder van Promedia, die divisie van de hand deed, zocht hij een andere opdracht. Het werd Wolters Kluwer België. "Dat bedrijf heeft nood aan een gids die opnieuw voor stabiliteit kan zorgen na enkele wisselingen aan de top."R.B. Jan Vandenwyngaerden (50). Is: gedelegeerd bestuurder van Wolters Kluwer België. Vrije tijd: lezen R.B."Ik wilde nog voor mijn vijftigste iets anders doen dan tijdschriften uitgeven."