"Niet het uiterlijk telt," zeggen ze bij Lexus. Benieuwd hoezeer dat discours zal veranderen als over een paar jaar de echt nieuwe LS430 wordt gelanceerd.
...

"Niet het uiterlijk telt," zeggen ze bij Lexus. Benieuwd hoezeer dat discours zal veranderen als over een paar jaar de echt nieuwe LS430 wordt gelanceerd. Het topmodel van de Japanse constructeur, waarmee het een tiental jaar geleden allemaal begon, is in zijn algehele vormgeving nauwelijks veranderd. Bij elke nieuwe versie ging het telkens om bescheiden opsmuk. Ook deze keer. Tenminste, wanneer je hem voorbij ziet schuifelen, want onderhuids en technisch is er wél wat veranderd. De grootste Lexus is een delicaat object voor de marketeers. Omdat het model zo ingetogen conservatief blijft ogen, is hun manoeuvreerruimte beperkt: ze moeten die ingetogenheid als troef uitspelen. Vandaar dat bij de lancering van deze LS430 zozeer wordt benadrukt dat niet de verpakking, maar de inhoud belangrijk is? Tuurlijk. Ferrari-verkopers lijmen hun klanten ook niet met het argument dat het makkelijk parkeren is. Alleen hebben ze geen ongelijk, bij Lexus. Rijden met de LS430 is ervaren: meer moet dat niet zijn. Tenminste, voor wie een auto in dit topsegment zoekt. Deze slee voor de topmanager biedt luxe en comfort in hun essentiële vorm, een oase van rust en goed gevoel om kilometers te malen. Gestuwd door een beer van een onhoorbaar stille motor (6,3s naar 100 km/u), terwijl je zinnen worden gemasseerd door perfecte klanken van de Mark Levinson, de absolute top der hifisystemen. In de topversie, de President, komt daar voor de passagiers achterin rugmassage bij. Een voorruit en spiegels met waterwerende coating, alweer niet zichtbaar, wél nuttig. Of sluitbekrachtiging voor de deuren: geen vervelend, kort rukje aan de deur meer nodig wanneer ze maar halfdicht is. Gebeurt automatisch. Blue-tooth ook: gsm in het schuifje, automatische draadloze connectie die ervoor zorgt dat het mobieltje via het aanraakscherm wordt gestuurd. Zonder gehannes met kabels. Datzelfde aanraakscherm waarop alle andere functies, en vooral het navigatiesysteem worden bediend. Of de camera op de bumper achteraan die aanflitst zodra de bak in achteruit staat, en je het paaltje wél ziet staan. Lichten die automatisch in de richting van de bocht gaan schijnen. Jawel, meer moet dat niet zijn. De Lexus LS430 heeft maar één grote leemte: geen diesel in het vooronder. Maar de verlossing is nabij. Over pakweg twee jaar komt die diesel eraan. Pas dan zal de Lexus LS430, of zijn opvolger, serieus kunnen concurreren met de Audi A8, BMW 7 en Mercedes S-klasse. En zal Lexus België de lat wat hoger kunnen leggen dan de veertig exemplaren die het in 2004 wil verkopen. Jo Bossuyt