Wat vindt u van dit voorstel? En vergeet het niet: Creyf's heet voortaan Startpeople. In één of twee woorden, het doet het er blijkbaar niet echt toe. Net zoals u het leuk vond dat Orange al sinds mensenheugenis Base heet, en dat het niet uit te sluiten is dat Mobistar ooit nog wel eens Orange zal heten. Er zijn nog marketeers die denken dat er zoiets bestaat als een sterk merk. Die merken zouden miljarden waard zijn. Maar zeer verstandige CEO's dumpen die namen. En die weten toch wat ze doen! Dus veranderen maar die namen, afschaffen, logo's hertekenen, en merken overboord kieperen.
...

Wat vindt u van dit voorstel? En vergeet het niet: Creyf's heet voortaan Startpeople. In één of twee woorden, het doet het er blijkbaar niet echt toe. Net zoals u het leuk vond dat Orange al sinds mensenheugenis Base heet, en dat het niet uit te sluiten is dat Mobistar ooit nog wel eens Orange zal heten. Er zijn nog marketeers die denken dat er zoiets bestaat als een sterk merk. Die merken zouden miljarden waard zijn. Maar zeer verstandige CEO's dumpen die namen. En die weten toch wat ze doen! Dus veranderen maar die namen, afschaffen, logo's hertekenen, en merken overboord kieperen. Omdat ik al die naamswijzigingen zo leuk en terecht vind, wil ik ook wat helpen. Vroeger heetten de mensen niet gewoon 'Raymonde', maar ze werden 'Raymonde van Lena van Manse van de secretaris' genoemd. Dan kende je meteen de ganse historiek. Want uiteraard kende iedereen Lena, de dame met de scherpe blik en nog scherpere tong. En wie kende niet Manse, ja ja Manse van de secretaris! Ik heb dit voorstel opgestuurd naar ING. Ik verwacht een positieve reactie. Voortaan bent u dan klant bij ING van BBL van Lambert (of was het Bruxelles?). Mijn voorstel zal ongetwijfeld op applaus worden onthaald bij de werknemers, want na fusies spreken mensen trouwens vaak heel lang in die termen over zichzelf: goede dag, ik ben X, van Fortis, ex-Generale. Dat wordt gezegd met een onverholen fierheid in de stem, want de gesprekspartner moest zo eens denken ex-ASLK! Ik ben bijzonder fier lid te zijn van de jury van het non-fictie boek, de ABN-Amro prijs. Ik zal nog veel fierder zijn indien ik bijvoorbeeld in de toekomst kan zeggen: tja, het was echt een discussie op hoog niveau onder de juryleden van de Fortis/Santander/RBS ex-ABN-Amro en bijna Barclays bank prijs. Vroeger was ik klant bij Bacob, sorry bij BAC. Sinds de fusie met het Gemeentekrediet, heet dat Dexia. Ik ben klant in het gewezen kantoor van het Gemeentekrediet. Telkens ik dat kantoor binnenstap, zie ik nog die oranje ridder voor mij. Dat was de tijd toen er nog echte marketeers waren. Dat logo staat onuitwisbaar in mijn geheugen gegrift. En mijn vrouw lacht met mij als ik zeg: ze hebben bij het Gemeentekrediet gezegd.... Waarom maak ik nog steeds die fout? Dat komt natuurlijk omdat ik nooit Dexia als bank heb gekozen. Ik had doelbewust BAC gekozen en dat betekende dat ik doelbewust niet voor het Gemeentekrediet had gekozen. Zonder mij te raadplegen, werd ik echter plots klant bij 'de vijand'. Die had zich dan wel vermomd als Dexia, maar daar zag ik snel doorheen. Is dat erg? Niet echt, denk ik, ik ben nu klant bij een grote machtige financiële groep. Als ik die balans lees, dan duizel ik. Wat een eigen vermogen, wat een activa! Wat een zekerheid. Hoewel, het eigen vermogen van Bacob ook al niet klein was. Maar dat zullen de klanten van ABN Amro ook wel gedacht hebben. Blijkbaar is groot nooit groot genoeg. Dus moet ABN Amro niet alleen opgaan in een groter geheel, maar zal het zaakje nadien nog eens grondig worden opgesplitst. Eh, wacht een minuut. Ik dacht dat je als bank nooit groot genoeg kon zijn??? En is ABN Amro zelf niet ontstaan uit de samensmelting van... Stop!!! Sommige dingen in het leven moet je aanvaarden, niet trachten te begrijpen. Volgende week heet dit blad overigens niet meer TRENDS, maar BusinessBlad. Waarom? Omdat deze naam beter de ambities van Roularta weergeeft. Deze belangrijke industriële groep wil u namelijk op systematische wijze op de hoogte houden van de allernieuwste ontwikkelingen inzake economie. Wat zegt u? Juist, deze groep wil u op de hoogte brengen van de allernieuwste Trends. Vandaar dus de naamverandering van Trends naar BusinessBlad. Vooral dus om aan te geven dat er een bladzijde is omgeslagen. En dat Marc Buelens niet meer Buelens heet, maar Noels. Of al die nieuwe namen uw leesplezier zullen verhogen? Dat weten we nog niet. Eerlijk gezegd, we weten dat wel. U zult zich wat moeten aanpassen en aanvankelijk zal het nog wat zoeken zijn, ook voor ons. En, eerlijk gezegd, zoveel kan ons dat niet schelen hoor. Wij doen zulke dingen niet om klanten beter te dienen, wij doen dat om 'strategische' en soms ook wel eens om 'tactische' redenen, en daar speelt u als klant niet echt in mee. Onze aandeelhouders echter wel. Hun naam zal daarom weldra ook veranderen. Ze hebben immers geen 'deel', geen 'aandeel', ze houden niets en nemen steeds meer alles. Daarom zullen we voortaan over hen spreken als 'allesclaimers', dat is veel duidelijker dan aandeelhouder. Als u dat niet begrijpt, huur dan een tijdelijk adviseur in, bijvoorbeeld via Creyf's. In de Gouden Gids wel zoeken onder letter S. U vindt daar leuke 'entries' zoals: sukkelaar, synergie, sarcasme, samenhang, savoir-vivre, splitsen, spelletjes, stoppen. De auteur is hoofddocent aan de Universiteit Gent en partner van de Vlerick Leuven Gent Management School. Reacties: marc.buelens@trends.beMarc Buelens