Het gezin van de Kia Ceed is compleet. Na de vijfdeurs, de break en de zeer stijlvolle Proceed, een zogenaamde shooting brake, is er nu ook een crossover: de XCeed. Rest nog een paar hybride en elektrische versies van die modellen te maken. Klussen die dit jaar nog voor elkaar komen.
...

Het gezin van de Kia Ceed is compleet. Na de vijfdeurs, de break en de zeer stijlvolle Proceed, een zogenaamde shooting brake, is er nu ook een crossover: de XCeed. Rest nog een paar hybride en elektrische versies van die modellen te maken. Klussen die dit jaar nog voor elkaar komen. Het eerste dat opvalt, is dat de XCeed een mooie bloedverschijning is. Vergeet even dat hij uit Korea komt, en je merkt dat hij niet moet onderdoen voor de modellen die de Europese premium-constructeurs in dit segment parkeren. Hoewel, Korea: Kia en zijn zustermerk Hyundai beseffen veel beter dan sommige andere merken uit het Verre Oosten dat de Europeaan vaak afknapt op dat typisch Aziatische design met veel boogjes en krullen die nergens heen lijken te gaan. Ze hebben daarom geïnvesteerd in een Europees designcentrum, met Europese designers en ingenieurs. De XCeed is geconcipieerd in Stuttgart en dat is eraan te zien: hij past naadloos in de smaak van de Europese consument. Onderweg blijkt al snel dat de XCeed uitstekend is afgeveerd. Omdat het in het huidige autolandschap bijwijlen een obsessie lijkt om auto's zo vlak mogelijk door de bocht te laten gaan, hebben nogal wat SUV's een veel te strakke vering. Niet hier: het rijgevoel is geraffineerd en het comfortgevoel aan boord voortreffelijk. Hetzelfde geldt voor de afwerking van het interieur, zowel in materialen als de manier waarop het allemaal in elkaar is gezet: puik. Een multimediasysteem met Apple CarPlay en Android Auto is standaard. Aan de minzijde vermelden we een benzinemotor die best wel krachtig en voldoende pittig is, maar niet uitmunt in zuinigheid. We kregen het in onze test moeiteloos voor elkaar iets meer dan zeven liter te verbruiken, terwijl we niet eens uitbundig deden. We reden met de viercilinder-turbobenzine van 1,4 liter, goed voor 149 paarden. Daarnaast zijn er nog een driecilinder van één liter (105 pk) en een 1.6 turbo van 204 pk. Wil je dieselen, dan is er maar één motor: een viercilinder met turbo van 1,6 liter, naargelang van de afstelling met 115 of 136 paarden. Vierwielaandrijving, in de algemene perceptie vaak nog geassocieerd met hoge auto's, staat hier niet op het programma.