Frans buitenbeentje

Les Misérables werd niet door Angelsaksische maar door Franstalige artiesten geschreven en dat is behoorlijk ongewoon in het kleine kransje van musicals met wereldwijde weerklank. Toen de Tunesische librettist Alain Boublil in 1972 in New York een voorstelling van de rockopera Jesus Christ Superstar bijwoonde, kreeg hij het idee om dit concept te exporteren naar het oude continent. Een jaar later ging in Parijs La Révolution française in première, de eerste ...

Les Misérables werd niet door Angelsaksische maar door Franstalige artiesten geschreven en dat is behoorlijk ongewoon in het kleine kransje van musicals met wereldwijde weerklank. Toen de Tunesische librettist Alain Boublil in 1972 in New York een voorstelling van de rockopera Jesus Christ Superstar bijwoonde, kreeg hij het idee om dit concept te exporteren naar het oude continent. Een jaar later ging in Parijs La Révolution française in première, de eerste Franse rockopera. Alain Boublil werkte ervoor samen met de Franse componist Claude-Michel Schönberg. Vijf jaar later maakten ze samen een musical van Les Misérables. Het oeuvre van Victor Hugo behoort al een hele tijd tot het publieke domein. Sinds 2004 gingen bijna 3 miljoen exemplaren van zijn boeken over de toonbank. Een goudmijn voor massa's uitgevers. Als de film LesMisérables in de zalen komt, zal ook de verkoop van het boek, een meesterwerk uit de klassieke literatuur, pieken. De kenners mikken op een stijging met 30 procent.In het geheim verkochte roofdrukken, opstootjes in de boekhandels, advertenties in de pers: zodra het eerste deel van het boek in april 1862 verscheen, was Les Misérables een ongelooflijk succes. Een opsteker van formaat voor de Belgische uitgever Albert Lacroix, die al zijn collega's te slim af was en als eerste een contract tekende met de auteur die destijds in ballingschap leefde op het eiland Guernsey. Onze landgenoot betaalde fors voor de exclusieve rechten op het werk van Victor Hugo, waardoor de auteur in één klap verlost was van al zijn financiële problemen.De 66-jarige Britse producer Cameron Mackintosh, die naar verluidt met Cats Broadway redde van het faillissement in 1983, heeft inmiddels een dertigtal shows op zijn naam staan, waaronder The Phantom of the Opera en Les Mis -- de Engelse bijnaam voor Les Misérables. Hij maakte er een Engelse versie van, die in 1985 in Londen in première ging. In 2010 herwerkte hij ze samen met Alain Boublil en Claude-Michel Schönberg. Zijn fortuin, dat op 7,5 miljard euro wordt geschat, dankt hij ook aan MTI, Music Theater International, een exploitatiemaatschappij waarvan hij 50 procent van de aandelen in handen heeft. MTI beheert jaarlijks 15.000 licenties van musicals, waaronder West Side Story en een tiental met de groep Disney.ANTOINE MORENO