R êve, risque, rire. Deze drie Franse woorden vatten volgens Dirk Jacxsens perfect zijn eerste 365 dagen als gedelegeerd bestuurder van Leonidas samen. De veertiger ging meteen de boer op. Hij legde zijn oor te luisteren bij de klanten (lees: de winkels) en de consumenten om te ontdekken welke dromen zij koesterden. Gezien zijn vroegere ervaring bij onder meer Corona-Lotus dacht hij aanvankelijk niet zoveel nieuws te horen te krijgen. Maar dat pakte anders uit. "Klantgerichtheid is natuurlijk een dooddoener in...

R êve, risque, rire. Deze drie Franse woorden vatten volgens Dirk Jacxsens perfect zijn eerste 365 dagen als gedelegeerd bestuurder van Leonidas samen. De veertiger ging meteen de boer op. Hij legde zijn oor te luisteren bij de klanten (lees: de winkels) en de consumenten om te ontdekken welke dromen zij koesterden. Gezien zijn vroegere ervaring bij onder meer Corona-Lotus dacht hij aanvankelijk niet zoveel nieuws te horen te krijgen. Maar dat pakte anders uit. "Klantgerichtheid is natuurlijk een dooddoener in alle managementboekjes, maar het blijft fundamenteel. Nu gaan we bijvoorbeeld samen aan tafel zitten met de winkeluitbaters om te kijken hoe we de ontwikkeling van een nieuw land gaan aanpakken. Dit betekende een paleisrevolutie voor een bedrijf als Leonidas," aldus Dirk Jacxsens. In zijn beginperiode trok hij ook de witte handschoentjes aan om op de werkvloer de eigen producten beter te leren kennen. Iets wat nogal vaak tot hilarische toestanden leidde. Dirk Jacxsens kon dan ook niet anders dan vaststellen dat zijn roeping zeker niet in het atelier ligt. Met zijn opvallende demarche kreeg hij wel het personeel op zijn hand. Zijn humane managementstijl en duidelijke communicatie van de nieuwe strategie zorgden er naar eigen zeggen voor dat de medewerkers veel meer betrokken raakten bij het bedrijf. "Vijfhonderd werknemers weten meer dan één. Intussen hebben onze mensen zoveel vertrouwen gekregen, dat ze al eens vlugger hun nek uitsteken en een risico willen nemen," zegt Jacxsens trots over de mentaliteitswijziging. De Marketeer van het Jaar 1999 introduceerde bij de pralinefabrikant ook het begrip 'maatschappelijk verantwoord ondernemen'. Zo steunt Leonidas sinds dit jaar Unicef België. "Dat engagement zal in de toekomst nog versterkt worden," belooft de topman. Met bedrijven als Scott International Paper, Corona-Lotus en Dow Corning heeft Jacxsens al een mooi lijstje op zijn curriculum vitae staan. Toch betekende zijn overstap naar Leonidas een grote aanpassing, omdat hij voordien nooit een algemene functie vervulde. "Ik ga nu inderdaad met andere vragen in mijn hoofd slapen," moet Dirk Jacxsens na een jaar vaststellen. Een extra nadeel is dat het voor hem haast onmogelijk is om zijn agenda te plannen. Er komt altijd wel iets tussen. Zo liet hij zelfs zijn directiecomité tien minuten wachten om dit korte interview te geven. Een aantal nieuwe producten is de voorbode van de nieuwe aanpak bij Leonidas. De lancering van een nieuw winkelconcept - nog voor het einde van dit jaar - moet een eerste hoogtepunt worden. Met het oog op de concurrentie vindt Dirk Jacxsens het echter nog net iets te vroeg om nu al meer details bekend te maken. IS: gedelegeerd bestuurder van Leonidas. VRIJE TIJD: soms. D.V.T.