Van de Salvator Mundi, het schilderij dat een Saudische prins in 2017 voor 450 miljoen euro op een veiling kocht, is geen spoor op de Da Vinci-expo in Parijs. Maar niemand mist dat dubieus gerestaureerde werk op de meest complete Da Vinci-tentoonstelling ooit. Net zoals het Kunsthistorisches Museum in Wenen de enige logische plek was voor een B...

Van de Salvator Mundi, het schilderij dat een Saudische prins in 2017 voor 450 miljoen euro op een veiling kocht, is geen spoor op de Da Vinci-expo in Parijs. Maar niemand mist dat dubieus gerestaureerde werk op de meest complete Da Vinci-tentoonstelling ooit. Net zoals het Kunsthistorisches Museum in Wenen de enige logische plek was voor een Bruegel-overzicht, heeft het Louvre de beste kaarten voor een Da Vinci-expo, vijfhonderd jaar na zijn overlijden: het museum heeft maar liefst vijf schilderijen van hem in huis, waaronder de Mona Lisa. De zes andere schilderijen die naar Parijs kwamen voor de expo, zijn niet minder prestigieus. Onder meer de Vaticaanse Musea, het Metropolitan Museum of Art en het British Museum gaven bruiklenen. De helft van het geschilderde oeuvre van Da Vinci is in het Louvre te zien. De expomakers werkten tien jaar aan dat prestigeproject en zagen hun overzichtstentoonstelling noodgedwongen ruimer dan Da Vinci's zeldzame oeuvre: ze verzamelden 179 kunstobjecten, waaronder ook tekeningen (zelfs de beroemde Vitruvius-man uit Venetië), manuscripten, wetenschappelijke publicaties en werk van artiesten uit zijn omgeving. Van Het Laatste Avondmaal is een atelierkopie te zien - het originele fresco uit 1494 bevindt zich in de Santa Maria delle Grazie in Milaan. De tentoonstellingsmakers zwijgen de ontbrekende bruiklenen niet dood: enkele vroege werken zijn present in de vorm van infraroodopnames. Het numerieke zwaartepunt zijn Da Vinci's tekeningen. Ze tonen de creatieve hersenspinsels van de Italiaanse uomo universalis. Zijn kennis was zo groot, dat hij een van de grootste intellectuelen uit de westerse geschiedenis mag heten.