Het familiebedrijf FAG Vleeswaren ontdekt growing business in de luchtvaartsector, maar is geen sant in eigen land.
...

Het familiebedrijf FAG Vleeswaren ontdekt growing business in de luchtvaartsector, maar is geen sant in eigen land.Het Oostendse bedrijf FAG Vleeswaren, eigendom van de familie Ghesquière, denkt stilaan weer aan pieken met de eindejaarsperiode in het vooruitzicht. FAG levert fijne vleeswaren en charcuterie toe aan horeca en grootdistributie. Sinds geruime tijd hebben de Ghesquières ook de toegangspoort geforceerd bij een reeks luchtvaartmaatschappijen. Exportmanager Jos Ghesquière geeft moeiteloos toe dat dit, naar de toekomst toe, growing business is. Hoe wordt een kleine kmo (100 miljoen omzet, 18 mensen voltijds) hofleverancier bij Swissair, Air France, KLM, SAS of de Portugese luchtvaartmaatschappij TAP ? Zegt Ghesquière : "Flexibiliteit én creativiteit. De maatschappijen willen om de paar maanden hun menu aan boord herzien. Wij bieden regelmatig nieuwe producten aan ; dikwijls in samenspraak met de cateringbedrijven die luchtvaartmaatschappijen bedienen, of met de koks van de luchtvaartbedrijven. We hebben er geen moeite mee om hier in Oostende samen met hen aan het fornuis te staan. Creativiteit is nodig bij het ontwikkelen van fijnkost. Voor Swissair hebben we ooit visterrine bereid met kreeft, een uitzonderlijke combinatie. Als KLM zijn moslimreizigers wil verwennen, dan zorgen we voor speciale patés van kalfszwezeriken, zonder varkensvlees."Naast luchtvaartmaatschappijen zijn ook charterbedrijven zoals het Nederlandse Martinair kind aan huis in Oostende. En wat met Sabena ? "Heeft ons nog niet ontdekt," zegt Ghesquière. "Merkwaardig toch als je onze referentielijst ziet en als je merkt hoe trouw onze luchtvaartklanten zijn. Spijts de kwaliteit van onze producten zijn we dus geen sant in eigen land." De luchtvaartbranche staat voorlopig nog in voor minder dan 5 procent van de omzet bij Ghesquière. Maar de verwachtingen zijn hooggespannen : hier zit meer in. "Ook al omdat dit een kleine wereld is, waarin referenties snel doorgegeven worden," weet Ghesquière. "Bovendien werken we intern volgens de strengste Iso-normen."De luchtvaartmaatschappijen laten zich weliswaar niet binden door langlopende contracten (ze willen om de drie maanden graag iets anders), maar blijken in de praktijk wel trouwe klanten. "Met uitzondering van het Jordaanse Alia, dat we na de oorlog in Koeweit als klant verloren, blijft iedereen ons al jarenlang trouw," zegt Ghesquière. Ongetwijfeld tot spijt van wie het benijdt. JOS GHESQUIERE (FAG VLEESWAREN) Klantentrouw is geen loos begrip in de luchtvaartsector.