Lekker cruisen

Ad Van Poppel medewerker Trends

Harley-Davidson vernieuwde dit jaar de FLHX Street Glide grondig. Deze motor valt in de categorie baggers, motoren met grote zijkoffers, bags in het Engels. Het is een motor om comfortabel vooral lange afstanden mee af te leggen met de bagage voor overnachtingen opgeborgen in die koffers.

De Street Glide 2014 is het resultaat van het project Rushmore bij Harley-Davidson. Daar omschrijven ze het als een ‘reis aan de hand van rijders’. “Project Rushmore is gerealiseerd door duizenden mensen, onder wie veel van onze rijdende klanten. Het staat voor een nieuwe richting in productontwikkeling bij Harley-Davidson, waar de stem van de klant niet alleen vooraf, maar ook tijdens dat proces centraal staat”, staat te lezen in een persbericht van de Amerikaanse motorbouwer. Dat resulteerde voor de FLHX in een verbeterde verlichting, een gecombineerd remsysteem (voor- en achterrem met één bediening) met ABS, een hoog infotainmentgehalte (text-to-speech, gps, Bleutooth, radio), een stuurkuip met splitstream-luchtgeleiding, verbeterde aerodynamica en meer ergonomisch design. Een belangrijke vernieuwing is ook het motorblok: de tweecilinder van 1690 cc in V-opstelling heeft nu een gecombineerde lucht- en waterkoeling. De uitlaatpoorten en de cilinderkoppen — de plaatsen waar de motor de meeste warmte ontwikkelt — zijn watergekoeld. De cilinders zelf blijven gekoeld door de rijwind. De radiator valt nauwelijks op zodat het uitzicht van de motor echt Harley blijft.

Het zwaartepunt van de motor is laag, waardoor hij gemakkelijk in de bochten te sturen is. De motor heeft veel koppel en produceert een fraai sonoor geluid. De zitpositie is ontspannen: je zit wat onderuitgezakt met je voeten naar voren op de treeplanken (geen voetsteunen). De achtervering is aan de harde kant en dat merk je als het wegdek slecht is. De koppeling is zwaar te bedienen. De neutraalstand is soms moeilijk te vinden en de versnellingsbak is nogal lawaaierig. Een rit op een bochtige weg of in de stad is hard werken en zeker bij lage snelheden laat het gewicht van 372 kilo zich voelen. Draaien op een smalle asfaltweg tussen de velden is dan ook een karwei. De kuip heeft een laag ruitje en neemt niet veel van de rijwind weg.

Zo’n Harley is eigenlijk geen motor voor de kleine weggetjes of voor woon-werkverkeer. Dit is een motor waarmee je moet cruisen: rustig rijden op een liefst niet al te bochtige weg die zo glad is als een biljartlaken, zeg maar de Amerikaanse highway. Nochtans verkoopt dit model goed bij ons. Tussen januari en september werden 112 nieuwe Street Glides ingeschreven, 93 procent meer dan in dezelfde periode in 2013.

AD VAN POPPEL

AD VAN POPPEL

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content