Het communicatiebeleid van DHL (en zijn moeder Deutsche Post) zaait verwarring. Waar komt de nieuwe superhub als Zaventem het niet aankan of aandurft? Europees topman Peter Kruse liet twee weken geleden verstaan dat het Britse East Midlands of het Duitse Keulen op kop lagen. De jongste week rukken plots Frankfurt Hahn, Hannover of Leipzig/ Halle op. Vooral het Oost-Duitse Leipzig/ Halle komt sterk opzetten, zo blijkt uit een rondvraag van Trends. Ook het Italiaanse Bergamo lijkt nog niet afgeschreven, al blijft Zaventem nog altijd de droombestemming voor de nieuwe draaischijf met 3000 extra arbeidsplaatsen en een capaciteit van 3000 ton.
...

Het communicatiebeleid van DHL (en zijn moeder Deutsche Post) zaait verwarring. Waar komt de nieuwe superhub als Zaventem het niet aankan of aandurft? Europees topman Peter Kruse liet twee weken geleden verstaan dat het Britse East Midlands of het Duitse Keulen op kop lagen. De jongste week rukken plots Frankfurt Hahn, Hannover of Leipzig/ Halle op. Vooral het Oost-Duitse Leipzig/ Halle komt sterk opzetten, zo blijkt uit een rondvraag van Trends. Ook het Italiaanse Bergamo lijkt nog niet afgeschreven, al blijft Zaventem nog altijd de droombestemming voor de nieuwe draaischijf met 3000 extra arbeidsplaatsen en een capaciteit van 3000 ton. Hoe kijken de luchthavens zelf naar de plannen? In Keulen horen ze het donderen. DHL is er al langer vaste klant en behandelde in 2003 gemiddeld 400 ton per nacht. Die tonnenmaat kan de volgende jaren geleidelijk groeien, maar niet abrupt. Het aantal nachtvluchten in Keulen bedraagt 35.000 per jaar. Hoger kan niet, luidt de consensus. Even vergelijken: Zaventem heeft een plafond van 25.000 nachtvluchten. DHL wil die drempel optrekken naar 34.000. Keulen hengelt dus niet naar de superhub, wat de Europese topman van DHL Peter Kruse ook beweren mag. Het Britse East Midlands evenmin. De tweede belangrijkste vrachtluchthaven in Groot-Brittannië groeide uit tot een vaste waarde voor DHL, met 1000 werknemers die dagelijks 600 ton behandelen. De maximale capaciteit bedraagt 1200 ton. Een lokale zegsman van DHL noemt Brussel ronduit de beste keuze. East Midlands verzorgt in hoofdzaak de Britse thuismarkt en transatlantische vluchten. De westelijke ligging maakt East Midlands ongeschikt als centraal verdeelcentrum voor het continent. Al zou de Britse regering het graag anders zien. In haar Witboek van december 2003, de Future of AirTransport, krijgt East Midlands een sleutelrol voor de uitbouw van koerierdiensten. Gooit de Britse overheid met subsidies? Ook de Duitse overheid hengelt naar de jackpot van DHL. In Nedersaksen pleit het kabinet van minister van Economie Walter Hirche ( FDP) voor de kandidatuur van Hannover. De luchthaven kan wat extra verkeer gebruiken, want ze groef tot eind 2002 een gecumuleerde put van 16,6 miljoen euro. De luchthavenautoriteiten houden de kiezen op elkaar, want ze tekenden een vertrouwelijkheidclausule met DHL. Ook in Frankfurt Hahn blijven de monden dicht. De luchthaven op 80 kilometer van de financiële hoofdstad hees zich al eind 1999 in de belangstelling - na de oekaze van toenmalig federaal minister van Verkeer Isabelle Durant ( Ecolo) die alle nachtvluchten in Zaventem verbood. Maar zelfs als Hahn bij DHL niet in de prijzen valt, lonkt een fameuze troostprijs. Vanaf 2007 zijn nachtvluchten in Frankfurt am Main verboden. Deutsche Post, de moeder van DHL, loert naar een nieuw distributiecentrum voor zijn brievenpost. In Frankfurt draait Deutsche Post het grootste postsorteercentrum van Europa, met meer dan een miljard pakjes per jaar. Als grootste kanshebber verschijnt vandaag Leipzig/Halle in beeld. De - na Berlijn - grootste luchthaven uit de voormalige DDR heeft dringend nood aan zuurstof. De overheid pompte al een half miljard euro in de gloednieuwe luchthaven. Maar Leipzig vloog in 2003 naar een verlies van 30 miljoen euro bij een omzet van 39 miljoen euro. Volgens de Frankfurter Allgemeine Zeitung van 31 januari 2004 bevestigde Peter Kruse het bericht dat Leizpig in de running is voor een hub met 3000 arbeidsplaatsen. De premier van Saksen Georg Milbradt ( CDU) heeft binnenkort topoverleg met Klaus Zumwinkel, de CEO van Deutsche Post. Tegen de zomer moet de beslissing rond zijn. Mag premier Verhofstadt nu al een kruis maken over zijn voluntarisme? Wolfgang RieplDe premier van Saksen heeft binnenkort topoverleg met de topman van Deutsche Post, moeder van DHL. Tegen de zomer moet de beslissing over Leipzig rond zijn.