Hij vindt zichzelf slecht in data en namen van mensen. Toch vloeit één datum moeiteloos uit het geheugen: 13 november 2003. Op die dag stond Elie Bruyninckx mee aan de wieg van TUI Airlines Belgium, beter bekend onder de handelsnaam Jetairfly. "Nee, ik ben niet vooral een luchtvaartman", wuift de nieuwe topman van TUI Travel Belgium de suggestie weg. "Ik ben vooral tevreden dat ons hybride businessmodel succes heeft. Het is een combinatie van passagiers voor pakketreizen en passagiers die enkel een ticket willen. Nogal wat collega's waren sceptisch over dat model. Ze vreesden voor een kannibalisatie van de twee marktsegmenten. Wie enkel een ticket boekt, zou geen pakketreis meer kopen. Of omgekeerd. Maar het tegendeel is gebleken. De twee versterken elkaar."
...

Hij vindt zichzelf slecht in data en namen van mensen. Toch vloeit één datum moeiteloos uit het geheugen: 13 november 2003. Op die dag stond Elie Bruyninckx mee aan de wieg van TUI Airlines Belgium, beter bekend onder de handelsnaam Jetairfly. "Nee, ik ben niet vooral een luchtvaartman", wuift de nieuwe topman van TUI Travel Belgium de suggestie weg. "Ik ben vooral tevreden dat ons hybride businessmodel succes heeft. Het is een combinatie van passagiers voor pakketreizen en passagiers die enkel een ticket willen. Nogal wat collega's waren sceptisch over dat model. Ze vreesden voor een kannibalisatie van de twee marktsegmenten. Wie enkel een ticket boekt, zou geen pakketreis meer kopen. Of omgekeerd. Maar het tegendeel is gebleken. De twee versterken elkaar." De cijfers staven de beweringen van Elie Bruyninckx. In het voorbije boekjaar (van begin oktober 2010 tot eind september 2011) reisde TUI Travel Belgium naar een recordomzet van 948 miljoen euro. De bedrijfswinst steeg met 7 procent, naar 69,3 miljoen euro, en dat met 2 miljoen passagiers. Dat stevige werk van Elie Bruyninckx bleef ook bij de bazen van de grootste vakantiemaker in Europa, het beursgenoteerde TUI Travel Plc, niet onopgemerkt. De voorbije week werd de Brusselaar gepromoveerd tot CEO voor de groep in België, Italië en Spanje. Elie Bruyninckx verwerft daarmee ook een zitje in de mainstream board. Dat orgaan met tien topmensen staat maar één trapje lager dan het wereldwijde directiecomité. Met de opmars van Bruyninckx verdwijnt de legendarische West-Vlaamse familie Brackx uit het vizier. Die maakte van Jetair in twee generaties de grootste touroperator in ons land. Bart Brackx was de laatste familiale telg. Hij verdwijnt langzaam van het vakantietoneel, via nog wat consulentenopdrachten voor TUI Travel Plc. Elie Bruyninckx staat voortaan, na een carrière van twaalf jaar bij TUI in België, op het hoogste schavotje bij de vakantiemaker. Nog voor zijn dertigste, werd hij in 2000 gepolst of hij bij TUI een Belgische luchtvaartdochter wou oprichten. "Ik had nooit last van mijn jonge leeftijd bij het leidinggeven. Vroeger was ik meestal de jongste aan de vergadertafel. Vandaag jammer genoeg niet meer ( lacht). Maar een jonge leeftijd maakt de omgeving meestal vergevingsgezinder. En een bedrijf leiden, is voor mij een teamsport. Ik geloof sterk in goed onderbouwde discussies in mijn managementteam." Goed managementwerk is dan het huwelijk tussen objectieve cijfermatige analyse, en buikgevoel, emotie en ervaring. Elie Bruyninckx is voor een groot stuk de emanatie van die synthese. Een vlotte, charmante, goedlachse persoon in de omgang. Maar tegelijk een koele cijferaar en ingenieur. Niet toevallig haalde hij eerst een diploma industrieel ingenieur elektromechanica, aangevuld met een bijzondere licentie in accountancy en revisoraat. Zijn eerste baan was bij de technische afdeling van Sabena. Niet verwonderlijk, want hij komt uit een luchtvaartmilieu. Zijn vader was actief in de kwaliteitsinspectie van vliegtuigonderhoud. Toch haalden de cijfers algauw de bovenhand. Na Sabena, ging het richting Air Belgium en Sobelair. Beide chartermaatschappijen waren deels in handen van Sabena. Ze gingen allebei failliet. "Ik kreeg in 2000 een mooi aanbod van TUI Travel Belgium. Maar dat was zeker niet de enige reden voor mijn vertrek. Ik had ook twijfels bij het businessmodel van Sobelair. Ik zag het anders." Daaruit ontsproot het hybride model van Jetairfly. En Jetairfly werd niet zomaar een doorstart van ex-Sabena-mensen. "We kozen doelbewust voor een gezonde mix van nieuwkomers en anciens, en creëerden op die manier een eigen identiteit." Volgend jaar volgt het klapstuk, met de verhuis naar een gloednieuw gebouw aan de luchthaven.WOLFGANG RIEPL, ILLUSTRATIE DANIEL ROSSEELS"Ik had nooit last van mijn jonge leeftijd bij het leidinggeven"