Het thema van de negende editie van Laus Polyphoniae is Musica Britannica. Alleen al om geografische redenen nam de muziek van de Britse eilanden een aparte plaats in. Na John Dunstable (1390-1453) hadden Engelse componisten geen contact meer met die van het Europese vasteland. Vanaf de 16de eeuw werden die contacten hernieuwd, wat bleek uit de aanwezigheid van Vlaamse en Italiaanse musici aan het hof van de Tudor-koningen.
...

Het thema van de negende editie van Laus Polyphoniae is Musica Britannica. Alleen al om geografische redenen nam de muziek van de Britse eilanden een aparte plaats in. Na John Dunstable (1390-1453) hadden Engelse componisten geen contact meer met die van het Europese vasteland. Vanaf de 16de eeuw werden die contacten hernieuwd, wat bleek uit de aanwezigheid van Vlaamse en Italiaanse musici aan het hof van de Tudor-koningen. Door de breuk met Rome, die in 1534 definitief werd onder Hendrik VIII, ontstonden typisch Engelse genres als services en anthems. De ontwikkeling van de klaviertechniek op het einde van de 16de eeuw was vooral te danken aan Engelse componisten die schreven voor het virginaal (familie van het klavecimbel). John Bull (1562-1628) was ongetwijfeld de grootste virtuoos onder de virginalisten. Hij week uit naar de Zuidelijke Nederlanden, trad in dienst van Albrecht en Isabella en sloot zijn carrière af als organist aan de Antwerpse kathedraal. Invalshoeken van Laus Polyphoniae 2002 zijn: klaviermuziek, de persoon en het oeuvre van ' doctor Bull'en het Engelse repertoire van de 15de tot het midden van de 17de eeuw. Een breed repertoire met vocale, instrumentale, religieuze en profane muziek. Het programma omvat missen, motetten, madrigalen en typisch Engelse genres als services, anthems, lute songs, ayres, consort music en consort songs. Namen die - allicht ook bij niet specialisten - een belletje doen rinkelen, zijn: John Taverner, Thomas Tallis, William Byrd, Thomas Morley, Peter Philips, John Dowland, Orlando Gibbons. Laus Polyphoniae: niet minder dan 27 concerten, maar ook masterclasses, lezingen, demonstraties, open repetities en kinderconcertateliers.Milo Derdeyn [{ssquf}]- Joris Verdin (orgel) & Göteborg Baroque Ensemble o.l.v. Magnus Kjellson: 'John Bull, Peter Philips en de zangmeesters van de Antwerpse kathedraal'. Za 24/8, 20.00 uur, Onze-Lieve-Vrouwkathedraal, Antwerpen.- Capella Anima Eterna o.l.v. Jos Van Immerseel: 'Sacrae Cantiones', werk van Thomas Tallis.Zo 25/8, 20.00 uur, Sint-Augustinuskerk, Everdijstraat 12, Antwerpen.- Kathelijne Van Laethem (sopraan), Jan van Elsacker (tenor), Lieven Termont (bariton) & Jan Van Outryve (luit): 'A Pilgrimes Solace' (troost voor een pelgrim), werk van John Dowland.Zo 25/8, 20.00 uur, Kapel Elzenveld, Lange Gasthuisstraat 45, Antwerpen.- Laurent Stewart (klavecimbel): werk van organist, componist en dichter William Byrd.Ma 26/8, 12.00 uur, Kapel Elzenveld, Antwerpen.- Capella Currende & Currende Consort o.l.v. Eric Van Nevel: werk van Orlando Gibbons, Thomas Tomkins, Thomas Lupo en William Mundy.Di 27/8, Sint-Augustinuskerk, Antwerpen.- Gustav Leonhardt (klavecimbel): werk van John Dowland, Giles Farnaby, Robert Johnson, Orlando Gibbons en Peter Philips. Wo 28/8, 12.00 uur, Kapel Elzenveld, Antwerpen.Info: 03-213 86 60