De Nederlander Ralph Kortenbach richtte in februari 2003 een eigen vervoersbedrijf op. Het verhuren van chauffeur, verhuren van chauffeur met wagen, en 'valet parking' - vergelijkbaar met een voorrijdienst aan hotels of restaurants- zijn de centrale diensten. Het idee leende hij van het Nederlandse Rent-A-Driver waarvoor hij zelf als student enkele jaren werkte. Dat bedrijf zag een opstart in Vlaanderen niet zitten, dus ging Ko...

De Nederlander Ralph Kortenbach richtte in februari 2003 een eigen vervoersbedrijf op. Het verhuren van chauffeur, verhuren van chauffeur met wagen, en 'valet parking' - vergelijkbaar met een voorrijdienst aan hotels of restaurants- zijn de centrale diensten. Het idee leende hij van het Nederlandse Rent-A-Driver waarvoor hij zelf als student enkele jaren werkte. Dat bedrijf zag een opstart in Vlaanderen niet zitten, dus ging Kortenbach maar zijn eigen weg. Kortenbach kiest voor een voorzichtige financiële aanpak: het wagenpark ( Mercedes E/S, Audi A6/A8, monovolumes) dat hij vanuit de standplaatsen Gent, Antwerpen en Brussel door heel België de weg opstuurt, haalt hij bij huurbedrijven zoals Europcar en bevriende autodealers. Kortenbach: "Dat heeft als groot voordeel dat ik met een minimum aan investeringen steeds over de recentste wagens kan beschikken. Zeker het publiek waar wij op mikken, is daar heel gevoelig voor." Dat publiek bestaat uit managers, kaderleden en directieleden van grote en middelgrote bedrijven. "Iedereen die zich geregeld moet verplaatsen en die de filetijd beter wil laten renderen, is een potentiële klant," weet Kortenbach. "Maar ook bij zakendiners of bij de ontvangst van belangrijke gasten wordt op onze diensten een beroep gedaan." Het bedrijf heeft zeven deeltijdse chauffeurs in dienst, bij wie discretie en talenkennis essentiële vaardigheden zijn. Koral Mobility wil geen prijzenbreker zijn, maar richt zich op een publiek dat kwaliteit verwacht. De tarieven houden in principe enkel rekening met de tijd die de chauffeur en de eventuele wagen gehuurd worden, niet met de afgelegde kilometers. Kortenbach: "Mijn ervaring in Nederland heeft me geleerd dat er meestal niet zoveel kilometers worden afgelegd. Het gaat vooral om een pak wachturen. Een duidelijk uurtarief zonder bijkomende kosten zorgt dan voor veel duidelijkheid." Voorrijkosten worden in de grote steden in principe niet aangerekend, maar voor een maximumbedrag van 50 euro aan voorrijkosten worden mensen tot aan de grens met Luxemburg opgehaald. Tegen de tweede helft van dit jaar hoopt de zaakvoerder tien tot vijftien chauffeurs op een regelmatige basis in te zetten en een omzet van 25.000 euro te halen. Jean-Paul WydoodtHoeveel tijd zou u aan uw baan kunnen besteden als u niet zelf door de file hoefde te rijden?