De Russische autofabrikant Lada heeft aangekondigd dat hij de productie van veel modellen langzaam zal hervatten na enkele maanden onderbreking als gevolg van de sancties tegen Rusland. De Lada Xray, een compacte SUV, zit echter niet meer in het productieprogramma. De reden voor het einde van de Xray is "het grote aandeel van geïmporteerde onderdelen", citeert het staatspersbureau Ria Novosti een vertegenwoordiger van Lada.
...

De Russische autofabrikant Lada heeft aangekondigd dat hij de productie van veel modellen langzaam zal hervatten na enkele maanden onderbreking als gevolg van de sancties tegen Rusland. De Lada Xray, een compacte SUV, zit echter niet meer in het productieprogramma. De reden voor het einde van de Xray is "het grote aandeel van geïmporteerde onderdelen", citeert het staatspersbureau Ria Novosti een vertegenwoordiger van Lada. Het einde van de Xray is een symbolische stap: de auto was een van de eerste ontwerpen van Steve Mattin, die lange tijd voertuigen voor Mercedes en Volvo had ontworpen. Zijn missie: het stoffige imago van het in crisis verkerende Lada opkrikken en de voertuigen een modern, aantrekkelijk design geven. "Normaal heeft elk merk elementen die alle modellen gemeen hebben, een vorm of een kenmerk. Bij Audi is dat bijvoorbeeld het grote, doorlopende radiatorrooster. Zoiets bestaat niet bij Lada", zei Mattin in 2014, net na zijn overstap. "Veel van de auto's zijn op zeer verschillende tijdstippen ontworpen. Lada bouwt al zowat dertig jaar een terreinwagen. De Niva heeft een facelift gehad, maar is verder nooit echt veranderd. De Lada Priora daarentegen is verschillende keren opnieuw ontworpen. Dat zijn totaal verschillende generaties van voertuigen, die tegelijkertijd worden verkocht. Er was geen strategie in het bedrijf. Elke auto ziet er anders uit, heeft een ander gezicht, een andere voorkant. Lada heeft geen DNA, maar dat creëren we nu wel: met een gedurfd en kenmerkend X-design." "Iedereen heeft bij Lada dit beeld voor ogen: onmodieuze, lompe auto's", ging Mattin verder. "Ik moet mensen daarvan afbrengen, ook onze werknemers. Als je niet streeft naar het beste, zul je nooit een goed product maken. Bij Lada bestond die traditie nog niet. Maar alleen met die houding kunnen we voorkomen dat onze klanten bij de concurrentie kopen zodra ze er genoeg geld voor hebben." Maar de Xray, die in 2015 op de markt zou komen en het startschot van het nieuwe Lada moest worden, wordt nu dus begraven. De sancties hebben de Russische auto-industrie zwaar getroffen. Veel westerse autofabrikanten hebben hun productie stopgezet. Lada's oude partner Renault-Nissan heeft zich uit de samenwerking teruggetrokken. Een acuut tekort aan onderdelen leidde in het voorjaar ook bij de Russische autobouwers tot massale fabriekssluitingen. Intussen heeft de fabrikant Awtowas de productie hervat. Maar de Lada's die nu van de lopende band rollen, lijken alleen maar op de auto's die werden geproduceerd voor de invasie in Oekraïne begon: sommige hebben geen airbags, en de ABS-remassistent zal er pas in 2023 weer in zitten, áls er tegen die tijd alternatieve leveranciers zijn gevonden. Volgens het concern heeft Lada nog geen alternatieve leveranciers gevonden voor 1.500 van de 4.500 onderdelen. Tegelijk zijn de prijzen van nieuwe auto's gestegen. In het voorjaar kostte het model Lada Vesta nog ongeveer 1 miljoen roebel, nu tot 3 miljoen roebel (50.000 euro).