In vergelijking met andere massaconstructeurs is Volkswagen vrij laat begonnen met de uitbouw van zijn gamma SUV's, die al jaren met voorsprong het populairste koetswerktype zijn. De grote Touareg, een model voor het premiumsegment, was lange tijd de enige SUV van Volkswagen. Een paar jaar geleden krijg hij het gezelschap van de Tiguan, die ondertussen toe is aan de tweede generatie. En nu pas heeft Volkswagen een kleine SUV. Dat laatkomertje is dus een concurrent vo...

In vergelijking met andere massaconstructeurs is Volkswagen vrij laat begonnen met de uitbouw van zijn gamma SUV's, die al jaren met voorsprong het populairste koetswerktype zijn. De grote Touareg, een model voor het premiumsegment, was lange tijd de enige SUV van Volkswagen. Een paar jaar geleden krijg hij het gezelschap van de Tiguan, die ondertussen toe is aan de tweede generatie. En nu pas heeft Volkswagen een kleine SUV. Dat laatkomertje is dus een concurrent voor zeer populaire modellen zoals de Renault Captur, de Peugeot 2008 of de Hyundai Kona, om er maar een paar te noemen. We reden met de T-Roc met de kleine driecilinder benzineturbo van 115 paarden. Het is een van de beste driecilinders op de markt, omdat hij niet alleen lekker pittig is, maar ook romig tijdens een rit met een ingetogen rijstijl. Hij kan ook zeer zuinig zijn als je de rechtervoet een beetje beheerst. Een gemiddeld verbruik van 5,5 liter is dan niet utopisch. Het rijgevoel is uitstekend. De wegligging laat zich op geen foutje betrappen als het wat steviger gaat, en tegelijk biedt het onderstel meer dan voldoende comfort voor de inzittenden. De binnenruimte en de kofferinhoud (445 liter) zijn zeer behoorlijk voor een model in dat segment. En niet onbelangrijk voor een land - en een continent - waar esthetiek en uitstraling nog altijd de belangrijke aankoopreden zijn: hij ziet er niet slecht uit. De afwerking is zoals je kunt verwachten bij Volkswagen, maar lijkt ons net zoals de materialen iets onder het niveau van de Volkswagen Golf te blijven. Het enige minpunt van de T-Roc is zijn prijskaartje. Onze testauto, de goedkoopste versie, moet minstens 21.500 euro kosten. Dat is al een homp meer dan de instapprijs van aantrekkelijke concurrenten, te beginnen met de vergelijkbare modellen in de VW-groep. De Arona van Seat kost met dezelfde motor bijna 1500 euro minder en heeft zelfs een iets minder krachtige versie (95 pk) voor 16.090 euro. Voor wie wil dieselen, wordt het nog duurder: de goedkoopste zelfontbrander begint bij voorlopig 34.100 euro, wat een hoop geld is voor een kleine SUV.