Zijn lounges in luchthavens overbodig? De maatschappijen die er geen aanbieden, zullen u dat alvast willen laten geloven. Toch zitten in alle Europese luchthavens de lounges vol. "Dat is ook normaal," zegt Catharina Teorell, general manager van SAS in Brussel. "Zakenlui hebben geen tijd te verliezen en dankzij de lounges kunnen ze de vele uren die ze in luchthavens doorbrengen, op een nuttige manier gebruiken. Tijdens een van onze onderzoeken hebben we bij sommige zakenlui hartsensoren aangebracht. Daaruit bleek dat de stress stijgt vanaf het ogenblik dat zakenreizigers een luchthaven binnenstappen. Het stressniveau blijft aanzienlijk tijdens het inchecken, tijdens de controles en de verplaatsingen. De enige plek waar de stress echt afneemt, is de lounge."
...

Zijn lounges in luchthavens overbodig? De maatschappijen die er geen aanbieden, zullen u dat alvast willen laten geloven. Toch zitten in alle Europese luchthavens de lounges vol. "Dat is ook normaal," zegt Catharina Teorell, general manager van SAS in Brussel. "Zakenlui hebben geen tijd te verliezen en dankzij de lounges kunnen ze de vele uren die ze in luchthavens doorbrengen, op een nuttige manier gebruiken. Tijdens een van onze onderzoeken hebben we bij sommige zakenlui hartsensoren aangebracht. Daaruit bleek dat de stress stijgt vanaf het ogenblik dat zakenreizigers een luchthaven binnenstappen. Het stressniveau blijft aanzienlijk tijdens het inchecken, tijdens de controles en de verplaatsingen. De enige plek waar de stress echt afneemt, is de lounge." Merkwaardig is wel dat lounges tegelijk als een essentieel onderdeel van de dienstverlening worden beschouwd, maar tijdens besparingen toch altijd als eerste sneuvelen. Wegens de crisis gingen in Brussel achtereenvolgens de lounges van Sabena, Air France, KLM en Lufthansa dicht. "We hebben die beslissing op zuiver economische gronden getroffen," is de uitleg van de Duitse maatschappij. "Een gemeenschappelijke lounge is goedkoper, al sluiten we niet uit dat we mettertijd weer een eigen lounge zullen inrichten." De negen overblijvende lounges op onze nationale luchthaven bieden zowat allemaal een gelijkwaardige basisservice. Ze zijn open van 6.00 tot 22.00 uur, en zelfs later als er vertragingen zijn. U vindt er sowieso een telefoon-, fax-, internet- en computeraansluiting. En ze geven aan de reiziger alle mogelijke vluchtinformatie. Meestal hebben ze ook een bar en eigen toiletten, en bieden ze een uitgebreide waaier kranten en magazines aan. Een overzicht.Pier B British Airways (180 plaatsen) Ongetwijfeld een van de meest geslaagde lounges. Van bij het binnenkomen is de toon gezet: u wordt er hartelijk verwelkomd door personeel van British Airways. U vindt er zowat alle internationale kranten en tijdschriften en een uitgebreid assortiment dranken (waaronder Brits bier en sterke drank). Wie wat heeft gedronken, kan zonder probleem de privé-toiletten opzoeken. Ook interessant is dat de rokers- en niet-rokersruimte volledig van elkaar zijn gescheiden. De vluchten worden in de lounge afgeroepen en er is een stilteruimte waar geluiden, aankondigingen en telefoonbelletjes strikt worden gebannen om uw zenuwen te sparen. Het toppunt van genoegen is evenwel het ontbijt dat British Airways er aanbiedt. Kortom: een hoogstaande lounge. BMI (100 plaatsen)Dezelfde Britse charme treft u ook aan in de lounge van British Midland International ( BMI), al is het comfort hier wel iets minder. Zo zijn er bijvoorbeeld geen privé-toiletten. De keuze aan kranten en drankjes is uiterst breed en de sfeer is er erg aangenaam. Common Lounge (200 plaatsen)Deze lounge was vroeger eigendom van Sabena, maar is intussen overgenomen door Restair. Een twintigtal maatschappijen, waaronder SN Brussels Airlines, hebben er nu een thuis. Er zijn privé-toiletten en u geniet er van een prachtig uitzicht over het luchthaventerrein. De Common Lounge is opgesplitst in drie delen. Zo is er een ruimte waar kantoor-, bar- en sociale functie worden vermengd, zonder dat de ene de andere stoort. Daarnaast is er een rust- en stilteruimte waar de passagiers bij gedempt licht en zachte muziek in relaxzetels kunnen ontspannen. En ten slotte is er een ruimte die gereserveerd is voor de passagiers van SN Brussels Airlines. Die krijgen daar alle informatie over de vluchten en vinden er een breed gamma Belgische kranten en tijdschriften. Deze ruimte biedt overigens nog meer comfort dan de rest van de lounge: SN Brussels Airlines biedt er in exclusiviteit voor Brussel douches en massages aan (voor die laatste moet u wel reserveren). Diners (40 plaatsen)Hoewel er geen privé-toiletten en ook geen restauratieruimte voorhanden zijn, kunnen leden van Diners Club (ook al zijn ze geen businessreiziger of frequent flyer) en passagiers van Air France in deze lounge in alle comfort uitrusten. Pier A SAS (200 plaatsen) Ongetwijfeld de beste lounge op de luchthaven van Zaventem: een oppervlakte van 400 vierkante meter, privé-toiletten, een fraai uitzicht over de tarmac, onthaal door de maatschappij zelf en een typisch Scandinavische sfeer. Deze lounge brengt iedereen in verrukking. SAS heeft er immers het concept overgeplant dat het al met succes hanteerde in een twintigtal andere luchthavens: in principe komt het erop neer dat er vijf ruimtes zijn: een werkruimte, een rustruimte, een plaats waar u kunt socialisen, een bar en een restaurant. Elke passagier kan dus het hoekje uitkiezen dat hem het beste past. Er wordt ook alles aan gedaan om het u naar uw zin te maken, onder meer met kleine cadeautjes zoals bundeltjes Scandinavische poëzie uit de negentiende eeuw of verzorgingsetuis enzovoort. De inrichting is overigens prachtig: de lounge is helemaal uitgevoerd in noordse materialen, versierd met kunstwerken van Scandinavische artiesten en uitgerust met ergonomisch meubilair dat speciaal voor SAS werd ontworpen. Kortom, alles om lichaam en geest te verwennen. Alitalia (60 plaatsen)Een salon met een uitgesproken Italiaans cachet. Niet alleen het decor is Italiaans, ook de kranten, tijdschriften en drankjes komen zo uit Rome. Wie te veel amaretto op heeft, kan een privé-toilet opzoeken. Alitalia is de enige luchtvaartmaatschappij die op de luchthaven van Brussel alle diensten voor haar passagiers zelf verzorgt: van onthaal en verkoop tot registratie en inscheping. Iberia (50 plaatsen)Ook de Iberische maatschappij schept een nationale ambiance: alleen al door de kleuren en gebruikte materialen van de lounge, weet je dat dit Spanje moet zijn. Dankzij de persoonlijke service kunnen passagiers van Iberia en Olympic Airways er enkele aangename rust- of werkmomenten doorbrengen. Diamond Lounge (200 plaatsen)Deze lounge, eveneens door Restair uitgebaat, vertoont dezelfde kenmerken als de Common Lounge in Pier B, maar het comfort is van een iets hoger niveau omdat de inrichting van recentere datum is. Het salon is onderverdeeld in twee gebieden, waarvan een is gereserveerd voor SN Brussels Airlines (ook hier kunt u zich laten masseren).Diners (40 plaatsen)Dit salon beschikt over dezelfde accommodatie als de Diners in Pier B. T.N. [{ssquf}]IN WELKE LOUNGE KUNT U TERECHT? Pier B (buiten Schengen)Pier A (Schengen)U vliegt met... Algemene beoordelingGoedMiddelmatigUitstekendGoedDe lounge van SAS brengt iedereen in verrukking: u kiest er gewoon het hoekje uit dat u het beste past.Een douche of massage? Passagiers van SN Brussels Airlines kunnen hiervoor terecht in de Common Lounge.