Zich goed voelen in de kleren die men draagt, is veel belangrijker dan de meeste mensen denken. Het is allesbehalve iets oppervlakkigs", zegt Nathalie Devillers. De styliste richtte vorig jaar samen met haar vriendin Joëlle Vanderauwera, een consulente strategie en Europese zaken, The Personal Shopper op. Die organisatie biedt in Brussel of Antwerpen een in mode gespecialiseerde begeleidingsdienst voor shoppers aan.
...

Zich goed voelen in de kleren die men draagt, is veel belangrijker dan de meeste mensen denken. Het is allesbehalve iets oppervlakkigs", zegt Nathalie Devillers. De styliste richtte vorig jaar samen met haar vriendin Joëlle Vanderauwera, een consulente strategie en Europese zaken, The Personal Shopper op. Die organisatie biedt in Brussel of Antwerpen een in mode gespecialiseerde begeleidingsdienst voor shoppers aan. De naam verwijst naar een activiteit in volle expansie. Personal shopping verleidt steeds meer mensen die het mangelt aan tijd, zelfvertrouwen of aangrijpingspunten. Of aan alle drie tegelijk. "De meeste mensen die bij ons komen aankloppen zijn expats, maar 40 % van de vraag komt toch ook van Belgen", weten de twee partners te melden. "Allemaal verwachten ze hetzelfde: de goede boetiekjes te vinden of hét adresje dat hen kan bekoren en hen een dag zonder gedoe en frustratie oplevert." Jonge mensen die aan hun beroepscarrière beginnen en beducht zijn voor het donkerblauwe pak met bijpassende das, veertigers die op zoek zijn naar dat vleugje meer stijl voor een chic diner, de quasinonchalante zakenvrouw die er wat minder stuurs wil uitzien maar niet weet hoe ze dat moet aanpakken, ... De vraag is veelzijdig en gevarieerd. "Onze rol bestaat erin raad te geven en soms hun wensen een andere richting te geven, zodat hun troeven beter uitkomen", gaat Joëlle Vanderauwera voort. "De aanpak heeft heel wat weg van een 'relooking'. We beginnen altijd met een gesprek van een half uur om toch een beetje inzicht te krijgen in hun persoonlijkheid. Wat wij hun voorstellen, is eigenlijk het omgekeerde van impulsaankopen. We vragen de mensen altijd eens goed te kijken wat ze zoal in hun kast hebben hangen, zodat we niet van niets vertrekken. U moet ook weten dat we geen enkele baat hebben bij een aankoop en dat de klant geenszins verplicht is om te kopen." Aan de prestatie hangt wel een prijskaartje: 65 euro per uur of forfaitair 250 euro voor vier uur winkelen. Bijna een derde van het cliënteel van The Personal Shopper zijn mannen, die "doorgaans over een ruim budget beschikken omdat ze maar een of twee keer per jaar gaan shoppen en zich dan graag helemaal in het nieuw steken." Anderen komen dan weer met zijn tweetjes op consult, in een soort van therapie, maar als tot de actie wordt overgegaan doen ze dat elk voor zich in het gezelschap van de hun toegewezen begeleider, kwestie van zich niet te veel te laten beïnvloeden door hun partner. Om een nog breder publiek aan te trekken, gingen Nathalie Devillers en Joëlle Vanderauwera ook een partnership aan met Brusselse luxehotels die hun gasten een rondgang aanbieden langs de meest trendy Brusselse ontwerpers. Intussen hebben soortgelijke initiatieven het licht gezien, maar die halen vooralsnog geen substantiële inkomsten uit hun activiteit, misschien omdat het fenomeen nog te recent is om al ingeburgerd te zijn. Vraag is of personal shopping ooit deel zal uitmaken van de Belgische geplogenheden, zoals dat het geval is in het buitenland en meer bepaald in de Angelsaksische landen. Alle grote Londense warenhuizen, zoals Debenhams, Fenwick, Harvey Nichols en Harrods, zijn al tientallen jaren vertrouwd met het fenomeen, en dat geldt ook voor de Parijse grands magasins. Zelfs het shoppingcenter Lafayette in Rijsel ontsnapt niet aan de regels van de personal shopper. Daarvoor worden zelfs voltijds drie medewerkers ingeschakeld. "Er wordt een eerste afspraak gemaakt om het dossier te openen", vertelt het personeel. "Dat kan ook via de telefoon. We nemen de maten van de klant op en noteren zijn suggesties. Vervolgens doen we een beroep op onze feeling om zijn volgende bezoek voor te bereiden." Elke week wordt een tiental afspraken afgewerkt. Voorlopig is de dienst gratis, in afwachting van een omvattender relookingformule, waarvoor dan wel betaald zal moeten worden. Voor zo'n coaching op maat, vaak dan nog in het hogere marktsegment, zijn de grote wereldsteden uiteraard het best geplaatst. In Parijs hebben Maryline Marquet en Sylvain Goblet zich persoonlijk ontfermd over alle beslommeringen van de expats. Hun bedrijf Ubiquicity, dat ze in 2006 oprichtten, maakt het leven van de emigranten aan beide kanten van de oceaan er een stuk makkelijker op. Het duo beschikt over een appartement in de buurt van de Bastille en een ander in de Upper East Side, en het gaat er prat op zowel in Parijs als in New York de beste places to be te kennen. De zoektocht naar een geschikte buurt om te wonen, het opsnorren van een appartement, het vervullen van administratieve rompslomp, het wordt allemaal in handen genomen door hun Frans-Amerikaanse team, waartoe zelfs een yogaleraar behoort. Het is nu eenmaal geweten dat chakra's en jetlag nooit goed samengaan. En als de dozen uitgepakt zijn, kan daaraan ook nog een personalshoppingsessie toegevoegd worden, die ongetwijfeld zal eindigen in de Café Angelique in de West Village, het favoriete adres van Maryline Marquet. De moeilijkheid om zich in een andere cultuur in te leven, is ook de 44-jarige Riad Kneife niet ontgaan. Die gewezen student van de Parijse Ecole du Louvre begeleidt sinds 2001 buitenlandse toeristen die op zoek zijn naar Franse antiquiteiten, een domein dat hij tot in de perfectie kent. 99 % van zijn klandizie zijn Amerikanen "voor wie personal shopping de normaalste zaak ter wereld is", zegt hij. "Al heeft zich nu ook een nieuw Russisch cliënteel gevormd, maar die brengt zijn eigen 'gids' mee." De niche van Riad Kneife zijn de luxesnuisterijen. "Ik kwam op het idee nadat ik een tijdje gewerkt had op de rommelmarkt van Saint-Ouen. Ik werd er getroffen door het onvermogen van de buitenlandse klanten om te vinden wat ze zochten en om te weten hoe ze moesten kopen. Hoe kan men daar trouwens zijn weg vinden? De vlooienmarkt is een gigantische bedoening met meer dan 1800 antiquairs." Kneife rekent 500 tot 800 euro per dag. Hij geeft grif toe dat hij zijn winst vooral haalt uit de follow-up die hij aanbiedt, gaande van de restauratie van de aangekochte stukken tot de levering aan de voordeur van de kopers, "zelfs al is dat in een uithoek van Ohio". Omdat hij ook een entree heeft in de Parijse palaces, heeft hij zijn netwerk intussen kunnen uitbreiden tot een klantenkring die vooral bestaat uit advocaten en zakenlui, die gemiddeld 50.000 euro uitgeven aan meubels en siervoorwerpen. Bronzen, fauteuils, tapijten of stijlmeubelen, er zijn een heleboel interessegebieden. "Vorige week heb ik nog voor 300.000 euro antiquiteiten naar de VS verstuurd die gekocht werden in de Faubourg Saint-Honoré", vertelt hij. "Op dit ogenblik heb ik nog maar drie of vier klanten per maand, maar ik ben ervan overtuigd dat de praktijk zich zal ontwikkelen. We vormen immers een echte nieuwe link tussen de handelaars en de klanten." (T) Door Antoine Moreno