GB gaat biologisch
...

GB gaat biologischOnlangs is GB gestart met de verkoop van biologische producten van het Franse La Vie. In de Maxi-GB zullen zowat 50 van die producten in de rekken staan ; bij Super-GB, Nopri, Unic en Bigg zijn er dat 25. "De volledige gamma van La Vie omvat 70 producten," zegt Karen Seegers van GB. "Bij de keuze zijn we afgegaan op de smaak en de prijs. Deze laatste mocht vooral niet te hoog liggen, al zijn dergelijke producten sowieso wat duurder." Voor het biologisch assortiment wordt geen apart rayon gemaakt : de producten van La Vie zullen gewoon tussen de andere staan. "Wel komt er een speciale affichering in de rayons met biologische producten," aldus Seegers. "De felblauwe verpakking zal ook opvallen. In Frankrijk is hard gewerkt op het verpakkingsontwerp en het logo. Voor België is de verpakking aangepast : de informatie staat erop in de twee landstalen. Er is ook altijd een label van biogarantie, wat betekent dat er minstens 95 % biologische ingrediënten in zijn verwerkt."Een aantal producten uit de gamma zal in promotie gezet worden. Daarnaast besteedt men ook aandacht aan de biologische artikelen in het huis-aan-huisblad Mijn GB-Week. Helemaal nieuw zijn biologische producten niet bij GB. In groenten en fruit bijvoorbeeld waren die er al. Seegers : "We waren op zoek naar een firma die een vrij brede gamma kon bieden. In België zelf vonden we die niet en daarom zijn we met La Vie gaan werken. Er is toch een groeiende vraag naar dergelijke producten. Voor sommige mensen is het ook een levensvisie."Hoe staan de "echte" biologische winkeliers tegenover het initiatief van GB ? Frans Houthoofd is directeur van Bioshop, een natuurvoedingswinkelketen die zelfs een eigen merk heeft. Hij reageert niet negatief. "Het is al bij al een goede zaak voor de biologische producten. Wij hebben 5000 artikelen en een voorsprong op het vlak van de prijs. Het private label gaat beter en beter. Wat dat betreft, zijn we niet bang. Alleen inzake reclame kunnen wij minder doen : de marges op biologische producten zijn immers niet erg groot. GB daarentegen kan voor de promotie van zijn biologische gamma geld gebruiken dat verdiend wordt op niet-biologische producten." Het feit dat een grootdistributeur nu start met biologische producten en daarmee uitpakt op publicitair niveau, kan de aandacht voor dergelijke producten alleen maar doen toenemen. "Er zal meer omzet gecreëerd worden, ook bij ons," zegt Houthoofd. "Met zijn 50 producten pikt GB wel de krenten uit de pap, de 'hardlopers' maar een supermarkt kan niet voldoende inspelen op iemand die écht biologisch wil eten." Hij vergelijkt de ontwikkeling met die van de Ecover-wasproducten een paar jaar geleden. Nadat die een tijdje alleen in de gespecialiseerde winkels verkocht werden, verschenen ze ook in de GB. De Bioshops zagen hun omzet van Ecover toen niet dalen, integendeel zelfs. "En we hebben er toen niet meer reclame rond gevoerd", zegt hij. LA VIE GB start met de verkoop van een brede gamma biologische producten.