L’Age D’Or – Filmvondsten 2003

L’Age D’Or-Filmvondsten, tot en met woensdag 16 juli in het Brusselse Filmmuseum.

Info: tel. 02 507 83 70 of www.filmarchief.be

Het festival L’Age D’Or-Filmvondsten brengt dit jaar een puike selectie uit de afgelopen Cannes-oogst. Niet te missen bijvoorbeeld zijn Sokurovs verpletterend mooie en poëtische ‘ Father and Son’ en ‘Shara’ van Naomi Kawase.

‘Shara’ was een van de meest bewogen, meest intense en meest emotionele films die we dit jaar in Cannes te zien kregen. De prent opent met twee jongens die achter elkaar hollen. Een van beiden wordt niet meer teruggevonden. Wat er is gebeurd, komen we nooit te weten. Kawase gaat in op het verwerkingsproces van de familie (ouders en tweelingbroer) zonder zich in te laten met emotionele scènes of existentieel geladen dialogen. De lang aangehouden sequentieshots zijn dwingend en reveleren hoop en leven. De dansende menigte tijdens een festival en de uitstraling van puur geluk van een van de dansers zijn beelden om nooit meer te vergeten.

Een strakke en observerende manier van filmen tekent het Turkse ‘Uzak’ (juryprijs en prijs voor de beste mannelijke vertolking): een hypnotiserende bezinning over eenzaamheid en het ongemak om voor zijn gevoelens uit te komen.

Zwaarmoedigheid en het bedwingen of verdringen van emoties overheerst ook in de berberfilm ‘Les Yeux Secs’, waar een man terechtkomt in een dorp vol hoeren en verliefd wordt op de ‘madame’ van het dorp. Het onderwerp roept bij perfide geesten de wildste fantasieën op. De Marokkaans-Franse regisseuse Narjiss Nejjar duikt evenwel niet in seksuele verlangdromen. De ‘droge ogen’ uit de titel slaan op een ‘droog hart’ en een totaal gebrek aan emoties. Nejjars vertelritme is traag, haar portret van de vrouwen van Tizi pakkend.

Hoewel het Deense ‘Reconstruction’ (dat de ‘caméra d’or’ won) over gevoelens gaat, is deze film alles behalve emotioneel doorwrocht. Debuterend cineast Allan Mindel is meer met verhaalconstructie (of reconstructie) en mooie scoopcomposities begaan dan met de tegenstrijdige gevoelens van zijn protagonist. ‘Reconstruction’ gaat over het onvermogen van de man om zich volledig te geven in een relatie. De kafkaiaanse plotwendingen en zinderende sfeerschepping reveleren een beloftevol talent. Piet Goethals

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content