D é uitdaging voor de toekomst is energie. De mens zal niet willen inboeten aan kwaliteit en mobiliteit. Daarom zal zijn creativiteit in combinatie met bestaande en nieuwe technologieën ervoor zorgen dat auto's veiliger, comfortabeler en properder worden.
...

D é uitdaging voor de toekomst is energie. De mens zal niet willen inboeten aan kwaliteit en mobiliteit. Daarom zal zijn creativiteit in combinatie met bestaande en nieuwe technologieën ervoor zorgen dat auto's veiliger, comfortabeler en properder worden. Exact tien jaar geleden werd het Kyotoprotocol ondertekend. Vandaag leeft een sterker milieubewustzijn dan toen. Maar duurdere olieprijzen hebben op twee jaar tijd meer bereikt dan tien jaar Kyoto. Geen vooruitgang sinds Ford T. In 2008 vieren we 100 jaar Ford T. Het was de eerste automobiel in massaproductie. Honderd jaar later is de auto enorm geëvolueerd qua veiligheid, comfort en snelheid. Maar het verbruik van een gemiddelde Amerikaanse auto is op honderd jaar tijd lichtjes ... verslechterd. De Ford T verbruikte 9,5l/100km. Onder meer door de massale verkopen van 4x4-terreinwagens (de zogenaamde SUV's) in de VS ligt dat verbruik nu gemiddeld hoger. Europa heeft in diezelfde periode meer inspanningen gedaan voor energie-efficiënte auto's. De wagens zijn aanzienlijk zuiniger geworden. Het verschil heeft gedeeltelijk te maken met fiscaliteit: benzine kost zo'n 60 % meer voor de Europese automobilist. De druk blijft groot om nog zuiniger wagens te maken, vooral dan om milieuredenen. Want de consument hecht veel belang aan milieu, maar zijn portefeuille en comfort vindt hij nóg belangrijker. Auto's zullen dus alleen properder worden als er genoeg economische prikkels zijn. Met olieprijzen die flirten met de grens van drie cijfers, hebben consumenten en producenten die prikkels om alle beschikbare technologie uit de kast te halen en te werken aan nog meer energie-efficiënte wagens. Efficiënt, maar ook even comfortabel. In 1993 lanceerde de Amerikaanse president Bill Clinton een plan om de zuinigheid van Amerikaanse auto's te verdubbelen. Maar Detroit, het hart van de Amerikaanse auto-industrie, deed niet voluit mee. De prototypes werden in 2000 wel voorgesteld op het autosalon van Detroit, maar vervolgens opgeborgen na de verkiezing van George Bush. Het ironische aan de zaak is dat de Japanse autoproducenten de Amerikanen wél au sérieux namen, en in hogere versnelling hybrideauto's ontwikkelden. Het is dus dankzij Clinton dat Japan vandaag een sterkere positie heeft. De conservatieve houding van Detroit zorgt dan weer voor een geleidelijke achteruitgang van de Big Three (GM, Ford en Chrysler). Europa trok vooral de kaart van de dieselmotoren. Meer dan de helft van de Europese wagens rijdt op dieselbrandstof, alleen Nederland loopt nog ver achter. Het valt op dat in de afgelopen tien jaar de auto's (zowel diesel- als benzinemotoren) ook veel zwaarder zijn geworden, maar toch zuiniger (zie grafiek). De verbrandingsmotortechnologie en aerodynamica zijn geperfectioneerd. Er zijn nog wel verbeteringen mogelijk, maar de volgende doorbraak in zuiniger auto's zal toch vanuit een andere hoek moeten komen (1). Een verbrandingsmotor heeft namelijk drie nadelen. Ten eerste is hij erg inefficiënt. Maximaal een derde van de opgewekte energie wordt omgezet in voortbeweging. Alleen al de motor op gang houden kost energie, naast de inherente frictie en andere verliesposten van een dergelijke motor. Een elektromotor kan echter 90 % energie-efficiëntie halen. Een tweede nadeel is dat een verbrandingsmotor efficiënt wordt bij langere afstanden en hogere snelheden. Nu blijkt driekwart van de trips extreem kort te zijn, en de gemiddelde snelheid steeds lager. Elektromotoren hebben net daar de grootste troeven. Ten slotte is de uitstoot van verbrandingsmotoren nooit helemaal te beperken, terwijl bij elektromotoren de uitstoot wordt verplaatst naar energiecentrales - en dus beter te optimaliseren is. Rol voor Beneluxeconomie? Als de Chinezen en de Indiërs slechts de helft van de mobiliteit wensen van de gemiddelde Amerikaan (met de auto van vandaag) zullen er 100 miljoen vaten olie per dag (mbd) extra moeten worden gevonden, terwijl de totale olieproductie vandaag 85 mbd bedraagt... Ofwel maken we dus wagens die toekomstgericht zijn, ofwel zullen Chinese producenten dat in onze plaats doen. Op de foto's onderaan staan al twee mogelijke wagens voor de toekomst. U mag kiezen. Het voertuig rechts werkt op bio-energie en haalt een top van 12 km/u. De auto links is een Tesla Roadster (2) die van 0 naar 100 km gaat in 4 seconden, een top haalt van 201 km/u, puur op laptopbatterijen werkt en een actieradius heeft van 400 km. Opladen duurt 6 uur. Je kan die wagen koppelen aan zonnepanelen op het dak van je huis, wat een dagelijkse actieradius van 100 km zou opleveren. Je komt thuis, en laadt met de energie van het huis de auto op. Geen toekomstfantasie, maar vandaag al realiteit. De auto van de toekomst zal lichtere materialen, hybridemotoren en elektronica combineren. Die technologie en knowhow hebben we in onze contreien voorhanden. Alleen jammer dat de Tesla in Californië wordt ontwikkeld en niet in de Benelux. Na het herrijzen van de Spyker zou een verrijzen van een hybride-Minerva een mooie toekomstfantasie zijn. DE AUTEUR IS HOOFDECONOOM VAN PETERCAM VERMOGENSBEHEER. REACTIES: visienoels@trends.be (1) PRIMA EINDEJAARSLITERATUUR: ZOOM: THE GLOBAL RACE TO FUEL THE CAR OF THE FUTURE - VIJAY VAITHEESWARAN, IAIN CARSON - 2007 (2) TESLA CARS: ww.teslamotors.com/index.phpGeert Noels