KWALITEIT

De aanbieders van gratis Internet-toegang beklemtonen met klem dat “gratis” niet gelijkstaat met “minderwaardig”. Eigenlijk zullen aspirant-surfers geval per geval moeten bekijken, vindt algemeen directeur Marc Van Aken van Internet provider UUnet, een filiaal van telecomoperator MCI Worldcom. Hij ziet momenteel drie types van gratis Internet-leveranciers:

gevestigde Internet-providers die onder de eigen merknaam ook een gratis dienst zullen leveren, zoals Planet Internet (een filiaal van telecomoperator KPN Quest)

de gevestigde Internet-providers die niet zelf gratis diensten leveren, maar openlijk infrastructuur verschaffen aan wie dat wél wil doen, zoals UUnet voor Packard Bell en VT4. “Wij doen dat via onze normale infrastructuur, er is geen enkele capaciteitsbeperking,” zegt Van Aken, die toegeeft dat het voor een provider een koud kunstje is om voor sommige klanten wél de capaciteit te beperken.

derde groep, de nieuwe gratis Internet-providers die helemaal onder eigen naam werken. Het is nog onduidelijk hoeveel daarvan eigen infrastructuur gaan uitbouwen, met de hele leercurve vandien.

Toegangsleverancier Planet Internet zegt zijn gratis ” Go Planet“-gebruikers niet te benadelen, maar integendeel de betalende abonnees te bevoordeligen. Algemeen directeur Alexander Van de Rosteyne: “Voor onze betalende abonnees hebben we de accessibiliteit verhoogd. Ze hebben als het ware grotere toegangspoorten tot het Web gekregen, hetgeen de wachttijden moet verlagen.”

Wat gratis surfers waarschijnlijk ook zullen missen, zijn klassieke e-mailfaciliteiten, die toelaten e-mail gemakkelijk op te halen, off line te lezen en te archiveren. En het is opletten met supportlijnen die via 0900-nummers lopen ( Freeserve in Groot-Brittannië geeft uitgebreide faciliteiten, maar telefonische support kost er een half pond per minuut).

Over het effect van gratis toegang op de bestaande Internet-providers maakt Marc Van Aken zich niet al te veel zorgen. “Het Scandinavische voorbeeld toont aan dat gratis Internet voor meer gebruikers zorgt. Daardoor wordt het voor professionele gebruikers ook weer interessanter om zich ernstig met Internet bezig te houden. Geen enkel bedrijf kan uiteindelijk nog zonder site. Dat compenseert ( nvdr – het eventuele verlies aan betalende abonnees),” zegt hij.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content