KUNSTSTOF VOOR DE KMO

Intermark Service leert KMO’s milieuvriendelijk met polyurethaan omgaan.

Na twee jaar voorbereiding is managing director Theo De Moor klaar met zijn product. De omzet van zijn nv Intermark Service maakte een sprong van vijf miljoen in 1994 naar 40 miljoen vorig jaar. Intermark vond immers het spreekwoordelijke gat in de markt : polyurethaan voor de KMO. De kunststof wordt gebruikt als isolatieschuim.

Bedrijven die op grote schaal producten op basis van polyurethaan fabriceren, betrekken hun grondstof rechtstreeks bij de chemiereuzen. Maar kleinere bedrijven uit de bouw- of koelsector en de containerrepair kopen hun materiaal liever bij een distributeur, die speciaal voor KMO’s ontworpen systemen verdeelt.

“Intermark Service wil de instap in polyurethaan vergemakkelijken voor KMO’s. Een KMO heeft geen 500 ton nodig, maar bijvoorbeeld 100 kilo. Wij vormen de niche tussen de doe-het-zelver met zijn spuitbus en de grootindustrie. Onze klanten isoleren de koelinstallaties van snackbars, bakkerijen, slagerijen, en koelwagens. Om polyurethaan te gebruiken, moet je investeren in een machine die tot één miljoen kost. Bovendien worden er soms verboden solventen gebruikt. Wij leveren een goedkopere machine en milieuvriendelijke grondstoffen.” De machine heet Delta Therm en kost 300.000 frank. De milieuvriendelijke grondstof (zonder CFK’s) steekt in een hervulbare verpakking, op maat van de klant. Dat klantenbestand bestaat voor 70 % uit buitenlandse bedrijven, met Frankrijk als belangrijkste markt. In een straal van 500 kilometer rond Intermarks hoofdzetel in Aartselaar staan 500 vulstations met hervulbare verpakkingen. Op termijn wil Theo De Moor een Europees netwerk van vulstations uitbouwen.

Theo De Moor is ook zelf licentiehouder. Van de Amerikaanse producent van polyurethaansystemen Flexible Products Company ( FPC). Begin jaren negentig was hij verantwoordelijk binnen het bedrijf voor de marketing en de verkoop in Noord-Europa. “De Amerikanen wilden de Europese markt op hun manier bewerken. Maar FPC hield geen rekening met taal- en cultuurverschillen. Het was de American way of geen way“. Het werd dus “geen way”. Theo De Moor nam het Europese distributienet van FPC over, samen met de licentie voor Europa en een aantal van zijn producten. Dat zijn spuitbussen en draagbare kits. Ze maken respectievelijk 5 % en 65 % van de omzet. De hervulbare verpakking is voorlopig goed voor een derde van de omzet, maar moet op termijn de belangrijkste aktiviteit van Intermark Service worden.

THEO DE MOOR (INTERMARK SERVICE) Op het gebied van polyurethaan vormen wij de niche tussen de doe-het-zelver met zijn spuitbus en de grootindustrie.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content